Spikläkt till stående panel sätter man väl vågrätt och inte vertikalt. Först en liggan 45x45 med med isolering emellan och sedan vindpapp och och en liggande 22 på 45X45. Då blir det 22 mm luftspalt.

/Mats
 
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Märkligt, kan du rita upp hur du menar?
Stående panel och vertikal (=stående) spikläkt :thinking:
sorry horisontell spikläkt självklart
 
T
S senmathal skrev:
Spikläkt till stående panel sätter man väl vågrätt och inte vertikalt. Först en liggan 45x45 med med isolering emellan och sedan vindpapp och och en liggande 22 på 45X45. Då blir det 22 mm luftspalt.

/Mats
självklart horisontell skrev fel.

när du gör som du säger blir de ju 0mm luftspalt

antar att du menar så här eller?
https://www.google.se/search?biw=21...0.13.81....0.gLz6ywvPqg4#imgrc=Ac80QlI4XxY5oM:
 
Det blir nog välisolerat och luftigt mellan plattan och panelen nertill. På huset fanns tidigare ingen luftspalt mellan panel och husgrund och det hade tagit hårt på bräderna.

När vi är inne på isolering, hur mycket lägger man på taket i ett garage? Har i en annan tråd haft uppe om takstolskonstruktion och antar att man där kan möjliggöra för tjockare isolering ut mot takfoten. Underramen kommer att vara 170 men man lägger väl även ovanpå. Sammantaget torde väl de två takskjutportarna vara dom stora energibovarna. Har inte bestämt än om jag ska sätta in några fönster.

/Mats
 
T totalpeter skrev:
självklart horisontell skrev fel.

när du gör som du säger blir de ju 0mm luftspalt

antar att du menar så här eller?
[länk]:
Jag tror vi pratar förbi varandra på något sätt. Först har jag ju stommen med 145 stående reglar och 145 isolering. Utanpå stomreglarna spikar jag sedan vågräta 45x45 och isolerar mellan dom med 45 isolering på tvären. Därefter vindpapp och en 22 mm utanpå vindpappen och dom liggand 45x45. Alltså även 22 reglarna ska spikas längs med 45 regelarna. Då blir det rimligen en 22 mm luftspalt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
T
S senmathal skrev:
Jag tror vi pratar förbi varandra på något sätt. Först har jag ju stommen med 145 stående reglar och 145 isolering. Utanpå stomreglarna spikar jag sedan vågräta 45x45 och isolerar mellan dom med 45 isolering på tvären. Därefter vindpapp och en 22 mm utanpå vindpappen och dom liggand 45x45. Alltså även 22 reglarna ska spikas längs med 45 regelarna. Då blir det rimligen en 22 mm luftspalt.
nä de bli de ju inte?

din luftspalt som är 22mm bli ju horisontellt?
Hur ska luften kunna färdas från syllen upp och ut vid takfoten?
varje spikläkt ligger ju ner och stoppar luftflödet och du får med andra ord ingen luftspalt.
 
Nej mellan spikläkt och bottenbrädorna kan det så klart inte bli någon luftspalt. Hur ordnar man en sådan? Men luften kommer ju att kunna röra sig i spalten mellan bottenbrädorna och panelen kommer inte att ligga mot vindpappen.

/Mats
 
  • Illustration av fasadisolering med nya paneler, spikläkt och beskrivande texter om byggnadsdelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
S senmathal skrev:
Nej mellan spikläkt och bottenbrädorna kan det så klart inte bli någon luftspalt. Hur ordnar man en sådan? Men luften kommer ju att kunna röra sig i spalten mellan bottenbrädorna och panelen kommer inte att ligga mot vindpappen.

/Mats
den spalten är ju i princip ingenting och inte nära av godkänd luftspalt.
Du ska ha minst 20mm luftspalt gärna mycket mer.

De du kan göra om du vill göra en fusk lösning är att inte fästa spikläkten hela vägen runt byggnaden utan lämna gap ganska tätt om du förstår?
Alltså när en ändå på en spikläkt möter nästa ändå så lämnar du tex 100mm avstånd mellan dessa.
du kan luften vandra upp i dessa.

men de bästa är att montera klossar bakom eller ytterligare en spikläkt
 
Jag tror att den variant jag beskrivit och även använt på huset är väldigt vanlig. Har aldrig hört att det skulle vara en riskkonstruktion heller. Det behövs nog inget våldsamt drag där. Det viktigaste tror jag är att panelen inte ligger emot pappen. Men jag är ju ingen utbildad snickare. Att det inte skulle vara godkänt, var finns den regeln?

Mats
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S senmathal skrev:
Nej mellan spikläkt och bottenbrädorna kan det så klart inte bli någon luftspalt. Hur ordnar man en sådan? Men luften kommer ju att kunna röra sig i spalten mellan bottenbrädorna och panelen
  • Det är inte meningen, och behövs inte, att det skall gå en stark luftström innanför panelen.
    Det viktiga är nog att det inte är så tätt mellan panel och t.ex. vindpapp eller utegips att det genom kapillärkraften hålls kvar fukt.
  • Det är alltid springor mellan bottenbrädorna. Springor som täcks av lockläkten/lockbrädorna.
    Där kan luft cirkulera och torka ut.
  • Numera sätter man ibland ett mellanlägg, som t.ex. små bitar av 1/4" board mellan spikläkt och underlaget när man sätt upp spikläkten. På så sätt skapar man möjlighet för luften att cirkulera.

Bäst är naturligtvis liggande panel med stående spikläkt. Sådant som är tradition sedan länge på norska Sørlandet och Vestlandet pga att det är tåligare mot slagregn, vilket ju alla vet att den Norska kusten är kraftigt utsatt för.
Och det blir ju allt vanligare här hemma också.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
T
S senmathal skrev:
Jag tror att den variant jag beskrivit och även använt på huset är väldigt vanlig. Har aldrig hört att det skulle vara en riskkonstruktion heller. Det behövs nog inget våldsamt drag där. Det viktigaste tror jag är att panelen inte ligger emot pappen. Men jag är ju ingen utbildad snickare. Att det inte skulle vara godkänt, var finns den regeln?

Mats
Att den är vanlig är inte lika med bra.
de måste vara väldigt bra ventilation i luftspalten annars faller hela dess funktion och du kan lika väll ta bort den.
Finns åtskilliga studier om detta som visar att de krävs över 20mm luftspalt gärna ganska mycket mer.
De säger ju sig självt om man kan något om byggteknik att omfattande ventilation av luftspalten är nödvändigt för dess funktion.

utbildad snickare kan i regel ytterst lite om detta.
jag är utbildad civilingenjör inom byggteknik då fukt är en stor del och detta är inget kontroversiellt där formarna har olika synpunkter på, alla studier visar att de krävs en stor luftspalt i moderna hus.
 
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
  • Det är inte meningen, och behövs inte, att det skall gå en stark luftström innanför panelen.
    Det viktiga är nog att det inte är så tätt mellan panel och t.ex. vindpapp eller utegips att det genom kapillärkraften hålls kvar fukt.
  • Det är alltid springor mellan bottenbrädorna. Springor som täcks av lockläkten/lockbrädorna.
    Där kan luft cirkulera och torka ut.
  • Numera sätter man ibland ett mellanlägg, som t.ex. små bitar av 1/4" board mellan spikläkt och underlaget när man sätt upp spikläkten. På så sätt skapar man möjlighet för luften att cirkulera.
Bäst är naturligtvis liggande panel med stående spikläkt. Sådant som är tradition sedan länge på norska Sørlandet och Vestlandet pga att det är tåligare mot slagregn, vilket ju alla vet att den Norska kusten är kraftigt utsatt för.
Och det blir ju allt vanligare här hemma också.
Du har mycket fel i vad du skriver och tråkig att du för fram de som någon sorts fakta när du faktiskt inte vet.

självklart är det A & O att de är väldigt god ventilation i luftspalten för att den ska fungera som den är tänkt.
och tro att springor mellan panelen är tillräckligt är ren okunskap, det har åtskilliga studier visat.

tro att bara sätta en board och att de ska räcka som ventilation så det helt fel med, krävs mycket mer än så för att få en god ventilation i luftspalten.

får uppfattningen att du inte riktigt vet varför man har en luftspalt?
Känns som du tror att hela grejen med luftspalt är att fukt som tar sig förbi regnskyddet ska ha ett ställe att torka ut på? (vilket de visserligen inte gör utan ventilation)
 
Och vad är då luftspalten till för om inte för att ventilera bort fukt?

/Mats
 
T
S senmathal skrev:
Och vad är då luftspalten till för om inte för att ventilera bort fukt?

/Mats
hela grejen med luftspalten är att skapa en tryckskillnad över klimatskalet med ett låg RF.
 
T totalpeter skrev:
tryckskillnad
Tryckskillnad i förhållande till vad då?
Det där låter ju om något som en hemmasnickrad teori à la Åsanisse.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.