A Alias_Olle skrev:
Brandskydd gäller mellan byggnader, så även inom fastighet.
Det gör det visserligen men behovet av brandskyddade fönster på en villa med eget garage och en attefallare på tomten är inte lika akut som för ett radhus med nära grannar som kan orsaka bränder.
 
N Nybygge2015 skrev:
Det gör det visserligen men behovet av brandskyddade fönster på en villa med eget garage och en attefallare på tomten är inte lika akut som för ett radhus med nära grannar som kan orsaka bränder.
Så länge byggnadsarean inte är mindre än 15m2 ska de brandavskiljas, så utifrån byggregler spelar det ingen roll.
 
Är ett avtal skrivet med ett visst fönster, så skall väll just det fönstret sitta monterat sen !
Jag skulle i te betala en krona för något annat än det jag hade beställt !

Lite som att gå in på Volvo och beställa en 250hkr bensinare
Och när man hämtar bilen så sitter det en 110hkr diesel i bilen !


Nä stå på dig
 
Hej

Jag har några saker du bör tänka på innan du sätter dig i en juridisk tvist.
1. Framgår det tydligt att hela fönsterkonsturktionen skall ha ett u-värde på 0,79? Eftersom ett fönster har ett u-värde för kassetten och ett för fönstrets totala konstruktion. t.ex Sp-fönsters Balans (alu) har ett u-värde på 1,2 men kassetten har 0,86. Kassettens u-värde skiljer mellan leverantörerna beroende på vilken konstruktion resten av fönstret har.

2. Vill du verkligen ha 0,79? du kommer under de fuktiga månaderna få imma på glaset och i vissa fall is. Detta sker när utetempen är högre än glasets utsida (som när du tar ut ett mjölkpaket ur kylen, då bildas kondens på paketets utsida) Kondensen under förmiddagen oftast.
Jag pratar av egen erfarenhet då jag har 0,9 på mina fönster. Hade jag fått välja om idag, hade jag valt över 1,1.
Energibesparingen är minimal. ( http://www.mynewsdesk.com/se/pilkin...lerade-glas-ett-problem-i-privata-hem-1975963 )

3. Sista rådet, undvik en juridisk tvist om du inte gödslar med pengar. Det kommer ta enormt mycket tid, psyke och pengar. Det finns hur många kryphål som helt. Försök hitta en förlikning.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
S Solis80 skrev:
Hej

Jag har några saker du bör tänka på innan du sätter dig i en juridisk tvist.
1. Framgår det tydligt att hela fönsterkonsturktionen skall ha ett u-värde på 0,79? Eftersom ett fönster har ett u-värde för kassetten och ett för fönstrets totala konstruktion. t.ex Sp-fönsters Balans (alu) har ett u-värde på 1,2 men kassetten har 0,86. Kassettens u-värde skiljer mellan leverantörerna beroende på vilken konstruktion resten av fönstret har.

2. Vill du verkligen ha 0,79? du kommer under de fuktiga månaderna få imma på glaset och i vissa fall is. Detta sker när utetempen är högre än glasets utsida (som när du tar ut ett mjölkpaket ur kylen, då bildas kondens på paketets utsida) Kondensen under förmiddagen oftast.
Jag pratar av egen erfarenhet då jag har 0,9 på mina fönster. Hade jag fått välja om idag, hade jag valt över 1,1.
Energibesparingen är minimal. ( [länk] )

3. Sista rådet, undvik en juridisk tvist om du inte gödslar med pengar. Det kommer ta enormt mycket tid, psyke och pengar. Det finns hur många kryphål som helt. Försök hitta en förlikning.
Förlikning vill jag också ha. Men byggaren vill betala 0 kr för det.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Som jag förstått det på TS är det en liten tomt, därav brandklassade fönster för framtida garage mm som inte kommer att kunna placeras på det avstånd som krävs enl bbr. Nu kommer TS själv att få ta kostnaden (igen?) av brandklassade produkter till sitt garage/attefallshus.

Den lettiska marknaden är i stort synonymt med den europeiska iom att dom är med i EU och därav konkurrerar med samma marknad. Att säga att det bästa i Lettland är sämre än en mittsegmentsprodukt från Sverige är att vara trångsynt!

Även om det är en felskrivning så är kontraktet den handling som gäller, och det som TE skulle ha räknat på och offererat.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Men värdet på trarydsfönster jämte lettiska kanske är att ts fått fönster till ett mycket högre värde.
Sen att räkna ut värdet på 0.79 till 1,2 vad värmeförlusten skulle vara borde vara försumbar.
 
T
N Nybygge2015 skrev:
Om hon/han nu har fått bra fina fönster på huset till ett bra pris på entreprenaden som helhet så tycker inte jag att det är lönt att bråka om detta.

Okej att bråka om byggaren köpt in budgetfönster i plast för att spara pengar men nu verkar det som att han satt in fina kvalitetsfönster men klantat sig i specen som antagligen skapats för något annat projekt.

Det blir lite som att klaga för att porschen man köpt bara kommer upp i 300 km/h när det står 315 km/h i produktspecen. Visst är det fel rent formellt men i praktiken inget som helst problem.
Vad pratar ni om? inte lönt att bråka om? skitsnack

Hen har beställt en typ av fönster och inte fått de självklart ska hen kompenseras på något sätt för detta.
Eller om du går och köper en Mercedes och får en Bmw så är du helt nöjd eftersom de är ju med en bra bil.
fattar inte logiken

hen har ju fått något som uppenbart är sämre för hen
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T
N Nybygge2015 skrev:
Det gör det visserligen men behovet av brandskyddade fönster på en villa med eget garage och en attefallare på tomten är inte lika akut som för ett radhus med nära grannar som kan orsaka bränder.
okej säg de till SBK
 
Har du byggt väggarna brandklassade? (minst EL 30 = dubbelgips, brandskyddad takfot med mera)
Är inte väggarna brandklassade finns det välan ingen anledning att fönstren skall vara det?

På 6-9 meters avstånd behöver inte ens fönstren vara brandklassade i vissa fall men dock måste en eller båda väggarna vara det (30+30 eller 0+60). Jag vet reglerna rätt bra numera efter att ha byggt ett 60 m2 hus ca 7 meter från bostadshus.
 
T totalpeter skrev:
okej säg de till SBK
Om SBK har gett ett slutbevis på huset så är det ju inga problem?
 
T
N Nybygge2015 skrev:
Om SBK har gett ett slutbevis på huset så är det ju inga problem?
Men TS har ju sagt att hen vill bygga garage, attefallshus etc i framtiden.
Klart att de spelar in.

TS har ett kontrakt som tydligt spexar en funktion som inte är uppfylld.
Självklart ska TS hålla inne alla pengar som finns kvar för att komma ur detta med så liten förlust som möjligt i slutänden.
 
T
J jocek skrev:
Har du byggt väggarna brandklassade? (minst EL 30 = dubbelgips, brandskyddad takfot med mera)
Är inte väggarna brandklassade finns det välan ingen anledning att fönstren skall vara det?

På 6-9 meters avstånd behöver inte ens fönstren vara brandklassade i vissa fall men dock måste en eller båda väggarna vara det (30+30 eller 0+60). Jag vet reglerna rätt bra numera efter att ha byggt ett 60 m2 hus ca 7 meter från bostadshus.
Spelar ingen roll om TS har byggt de övriga brandklassat, TS har fortfarande köpt fönster som är brandklassade och ska då få de.

En entreprenör kan ju självklart inte säga jag sket i brandklassade fönster för vi byggde ju väggarna utan klassning.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Har ts fått el 30 på sina trarydsfönster?
 
N Nagra skrev:
Hej, jag har precis byggt mitt första hus i Göteborg. Enligt avtalet ska jag ha fönster med u-värde 0,79 och brandklassning på EI45. Vad jag har fått i verkligheten är fönster med u-värde 1,2 och ingen brandklassning.

Husbyggare säger att det saknas relevans för att man uppfyller energikrav och funktionen uppfylls. Han menar även på att det som står i anbudet är en uppenbart felskrivning på grund av att huset är inte ett passivhus.

Jag håller förstås inte med husbyggaren. Jag tycker att fönster med u-värde 1,2 kommer höja mina uppvärmningskostnader och jag får inte brandklassning på mina fönster. Tomten är inte så stor och när jag bygger garage och attefallshus så kommer de byggnader stå hysat nära huset.

Någon som har expertis och erfarenhet om hur man kan gå vidare?

Med vänlig hälsning
Jas
Jag vill råda er till att hävda att ni inte fått det som beställts
Beställer man specifikt vad man vill ha och fått kostnad på detta skall man ha det också
Annars skulle entreprenören ha talat om att denne kan inte uppfylla ert krav och dra av eller på annat sätt ersätta er för det som ni inte fått.
Anmäl annars till konsumentverket eller skriv ett krav på ersättning men.....
För er framtida behov är det bäst om ni får brandkraven uppfyllda osv. för att inte få problem i framtiden när ni skall bygga något intill etc...…

LEnnart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.