T
N Nybygge2015 skrev:
Hmm, jag tvivlar ändå på att det finns något större kapital i bolaget. Om det är bygget åt F.O.P. som avses så är det något lurt med upplägget. Har aldrig någonsin sett en erfaren byggherre lägga ut en 100 Mkr entreprenad på en ny oprövad aktör utan varken kapital eller historik i byggbranschen. Tror snarare att JA är ett mellanled/krockkudde om skatteverket skulle ha åsikter om hur letterna sköter skatterna i Sverige.
jag ser de dagligen, hört talas om LOU?
 
T totalpeter skrev:
jag ser de dagligen, hört talas om LOU?
Även myndigheter som måste tillämpa LOU kräver oftast att man kan visa referensuppdrag i sitt anbud.
 
N Nybygge2015 skrev:
Även myndigheter som måste tillämpa LOU kräver oftast att man kan visa referensuppdrag i sitt anbud.
F.O.P är väl privat bolag? De behöver inte följa LOU.
 
T
N Nybygge2015 skrev:
Även myndigheter som måste tillämpa LOU kräver oftast att man kan visa referensuppdrag i sitt anbud.
japp så är de i regel men de gäller personerna i företaget inte företaget i sig.
ofta har personerna som driver dessa företag arbetat på större företag innan då jobbar på stora projekt som de kan använda som referens.

viktigt att vet att referensuppdrag gäller personligt inte på företaget i sig
 
T
N Nagra skrev:
F.O.P är väl privat bolag? De behöver inte följa LOU.
Japp de är privat men de är ofta ny bolag får stora projekt i LOU.
Beställarna tvingas i princip att välja dessa, mycket deras eget fel ofta ska tilläggas.
 
Hur får jag fram vad mellanskillnaden blir?
Vet någon vilka tillverkare som tillverkar fönster i högre brandklassning än EI30? Jag har kollat med Trarydfönster, Elitfönster och SP fönster, ingen av de tillverkar fönster i högre klass än EI30 och inte så låga u-värde.
 
A
N Nagra skrev:
Hur får jag fram vad mellanskillnaden blir?
Vet någon vilka tillverkare som tillverkar fönster i högre brandklassning än EI30? Jag har kollat med Trarydfönster, Elitfönster och SP fönster, ingen av de tillverkar fönster i högre klass än EI30 och inte så låga u-värde.

Detta är definitivt till din nackdel. Om det inte går att hitta produkterna är det mest troligt en felskrivning...
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vad är det för leverantör på fönster, och är det plast trä eller aluminium ?
Vad är det för brandklassning på väggar inne i huset.
Har du begärt en speciell brandklassning?
Visa gärna vad som står om fönsterna i kontraktet.
 
Redigerat:
Fast även om något inte finns (eller är ovanligt) kan ju inte den levererande parten på eget initiativ bara ta något annat, på pappret sämre än det som avtalats. Står det att något ska ha ett visst EI- och U-värde får nog det betraktas som minimimått. Finns det exempelvis EI60-fönster så är ju det då ett naturligare val än EI30 eller EI15. Om man som entreprenör nu inte vill prata med kunden.

Att bara hävda felskrivning och köra på duger definitivt inte i ett konsumentförhållande.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
N Nagra skrev:
Hur får jag fram vad mellanskillnaden blir?
Vet någon vilka tillverkare som tillverkar fönster i högre brandklassning än EI30? Jag har kollat med Trarydfönster, Elitfönster och SP fönster, ingen av de tillverkar fönster i högre klass än EI30 och inte så låga u-värde.
En enkel googling gav som första träff https://www.westcoastwindows.se/glas/
 
  • Gilla
Nagra
  • Laddar…
GetAttachmentThumbnail
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
N Nagra skrev:
[bild]
Bara för intresse vad har ni för avtal?

ABS09, ABS18, AB04 eller ABT06? eller kanske något annat?
 
N Nagra skrev:
[bild]
Jag skriver dom själva om lönsam och hållbar ekonomi så får dom allt hosta upp den.
Har du fått alu fönster?
 
T totalpeter skrev:
Bara för intresse vad har ni för avtal?

ABS09, ABS18, AB04 eller ABT06? eller kanske något annat?
ABS09
 
T Polos skrev:
Jag skriver dom själva om lönsam och hållbar ekonomi så får dom allt hosta upp den.
Har du fått alu fönster?
Alu. fönster har jag fått ;)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.