Tydligen finns det ett antal olika varianter att lösa reglarna i hörnen. Jag ska bygga ett garage och undrar om det här är en ok variant och vad det finns för eventuella nackdelar med den. Ibland påpekas det att hörnet inte går att isolera inifrån men det kan väl knappast vara ett problem. Isolera gör man ju en gång och det torde gå lika lätt utifrån. Eller är det något jag missar?

Ritning av hörnkonstruktion för reglar i ett garagebygge, visande hur väggarna möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av hörnan i en stomkonstruktion för garage med synliga reglar och plattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte om bilderna är begriplig om man inte som jag vet hur det ser ut i förväg :)
Jag vill ha en konstruktion där jag enkelt kan spika ihop väggarna först och sedan rea dom. Långsidorna går hela vägen till plattans ytterkant medan gavlarna är placerade mellan ytterväggarna.

/Mats
 
T
S senmathal skrev:
Tydligen finns det ett antal olika varianter att lösa reglarna i hörnen. Jag ska bygga ett garage och undrar om det här är en ok variant och vad det finns för eventuella nackdelar med den. Ibland påpekas det att hörnet inte går att isolera inifrån men det kan väl knappast vara ett problem. Isolera gör man ju en gång och det torde gå lika lätt utifrån. Eller är det något jag missar?

[bild]
[bild]

Vet inte om bilderna är begriplig om man inte som jag vet hur det ser ut i förväg :)
Jag vill ha en konstruktion där jag enkelt kan spika ihop väggarna först och sedan rea dom. Långsidorna går hela vägen till plattans ytterkant medan gavlarna är placerade mellan ytterväggarna.

/Mats
Hej

det är en av de vanligare hörnkonstruktionerna vi använder på byggen.
som du säger är de isoleringen som man tappar lite, de är viktigt att få med sig den i hörnet direkt.

inga problem dom om du missar den bara att ta ett hål inifrån och skumma hörnet, har varit på flera projekt där vi gjort så.

annars är den klassiska kaliforniska hörnet ett bra alternativ ur isoleringssynpunkt
 
Jag tror det får bli den variant jag ritat. Kommer nog inte att glömma isoleringen innan jag drar dit vindduken.
Men hur ser det kaliforniska hörnet ut? Googlade på det utan att hitta. Är det Tomtures variant?

/Mats
 
T
S senmathal skrev:
Jag tror det får bli den variant jag ritat. Kommer nog inte att glömma isoleringen innan jag drar dit vindduken.
Men hur ser det kaliforniska hörnet ut? Googlade på det utan att hitta. Är det Tomtures variant?

/Mats
california corner wall framing
 
Vad är problemet med att isolera där det står 'no insulation'?
 
  • Två illustrationer av väggsektioner, den ena med texten "no insulation" och den andra med "more insulation".
T
useless useless skrev:
Vad är problemet med att isolera där det står 'no insulation'?
inget bara att man får isolera i ett tidigt skede
 
useless useless skrev:
Vad är problemet med att isolera där det står 'no insulation'?
Det är inga problem så länge man gör det utifrån och innan man sätter vindskydd eller motsvarande. Men det kan vara ett problem att komma ihåg det :)
 
A
Lägg annars en 45a isolering utanför på liggande 45x45 reglar och kör stående panel på det. Då blir hela hörnet isolerat.
 
Tomture61
Mitt innerhörn behöver ju inte bestå av 3 st 45 x 45 , kan göras med 45 x 95 + 45 x 45 också.
 
T
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mitt innerhörn behöver ju inte bestå av 3 st 45 x 45 , kan göras med 45 x 95 + 45 x 45 också.
Ditt innerhörn är ju bara en variant på de vanliga hörnet?
Enda skillnaden är att du har en tjockare väggtyp än bilderna som är bifogade i tråden
 
Erik_Hansson skrev:
Lägg annars en 45a isolering utanför på liggande 45x45 reglar och kör stående panel på det. Då blir hela hörnet isolerat.
Hur blir det då med luftspalten mellan panel och isolering?

T totalpeter skrev:
Ditt innerhörn är ju bara en variant på de vanliga hörnet?
Enda skillnaden är att du har en tjockare väggtyp än bilderna som är bifogade i tråden
Det blir väl lite mer isolering i den varianten. Lite mindre dimension på regelarna som ger utrymme för isolering och mindre köldbryggor, Men inte lika mycket att skruva ihop hörnet i.
/Mats
 
A
S senmathal skrev:
Hur blir det då med luftspalten mellan panel och isolering?
Stående 95x45 | liggande 45x45 | vindpapp | liggande 22x45 | stående panel.

Fördelen är att spikarna i panelen går in i 45 regeln och därmed inte punkterar vindpappen.
 
Ja då blev det ju en regel till innan panelen. Man bygger ju bort en del köldbryggor då och det är ju en poäng i att inte trasa sönder vindpappen med spikarna. Sedan lär panelen sitta som berget. Hur vanlig är den här konstruktionen?

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.