Har som många andra beställt fiber av IP-only, och det händer ingenting och informationen är obefintlig.
Så vill nu häva min beställning utan kostnad. IP-only vill dock ha 4900:- i avgift.

Lite fakta:
La beställning 2017-04-05
IP-only har till dags datum ej tagit ett formellt byggbeslut.

IP-onlys allmänna villkor:
https://kundservice.ip-only.se//org/ip-only/d/allmanna-villkor-for-fiberbestallning/

Jag hänvisar till punkt 2a för min rätt att häva avtal då IP-only ej fullgjort sitt åtagande.


Får följande svar:
det utgör inte ett väsentlig avtalsbrott och därmed anses avtalet inte vara ogiltigt. Jag hänvisar till punkt 7 samt 8a. För att vi ska kunna meddela ett positivt byggbeslut krävs att ansökningar på avtal och tillstånd blir godkända, dessvärre har bland annat trafikverket långa handläggningstider vilket dessvärre är utom vår kontroll. Vill man annullera avtalet innan byggbeslut så är kostnaden 4900 kronor. /Amanda


Sen vill jag gärna ha bekräftat att jag kan frånträda avtal om fiber ej levererats inom 24 månader enligt punkt 2b, med definition av leverans enligt punkt 4f

Får följande svar:
har ingen byggnation påbörjats i området kan du frångå avtalet kostnadsfritt efter 2 år. /Amanda



Någon juridiskt duktig som kan hjälpa mig här jag vill bara bort från IP-onlys avtal.
 
K ksfbg skrev:
Har som många andra beställt fiber av IP-only, och det händer ingenting och informationen är obefintlig.
Så vill nu häva min beställning utan kostnad. IP-only vill dock ha 4900:- i avgift.

Lite fakta:
La beställning 2017-04-05
IP-only har till dags datum ej tagit ett formellt byggbeslut.

IP-onlys allmänna villkor:
[länk]

Jag hänvisar till punkt 2a för min rätt att häva avtal då IP-only ej fullgjort sitt åtagande.


Får följande svar:
det utgör inte ett väsentlig avtalsbrott och därmed anses avtalet inte vara ogiltigt. Jag hänvisar till punkt 7 samt 8a. För att vi ska kunna meddela ett positivt byggbeslut krävs att ansökningar på avtal och tillstånd blir godkända, dessvärre har bland annat trafikverket långa handläggningstider vilket dessvärre är utom vår kontroll. Vill man annullera avtalet innan byggbeslut så är kostnaden 4900 kronor. /Amanda


Sen vill jag gärna ha bekräftat att jag kan frånträda avtal om fiber ej levererats inom 24 månader enligt punkt 2b, med definition av leverans enligt punkt 4f

Får följande svar:
har ingen byggnation påbörjats i området kan du frångå avtalet kostnadsfritt efter 2 år. /Amanda



Någon juridiskt duktig som kan hjälpa mig här jag vill bara bort från IP-onlys avtal.

Mitt fall är väl nästan identiskt med ditt.
La beställning i maj 2017. Inget byggbeslut tagits ännu samt att jag vill också dra mig ur.
Fått samma svar som dig, 4900kr eller vänta 2 år.

Så tyvärr har jag inte något bättre svar men vi sitter i samma båt :cry:
 
Ja IP-only verkar vara ett företag i förfall. Är kund hos annat bolag, men har hört av bekanta hur trögt det går. De lovar mer än vad de kan hålla.
 
Tyvärr verkar inte ens en leverans som ej är levererad inom 24 månader vara skäl för att lämna avtalet enligt IP-only, dom hänvisar till omständigheter utanför deras kontroll och punkt 7 och 8a.

Sen verkar dom ju se det som att det är byggnation som skall ha startat inom 24mån, och vad hjälper det mig om dom börjat bygga 3 mil bort, är ett väldigt stort fiberprojekt ytmässigt i mitt fall.
 
F
ARN? Samordning där ni slänger in flera anmälningar samtidigt brukar ta skruv.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D09
K ksfbg skrev:
Tyvärr verkar inte ens en leverans som ej är levererad inom 24 månader vara skäl för att lämna avtalet enligt IP-only, dom hänvisar till omständigheter utanför deras kontroll och punkt 7 och 8a.

Sen verkar dom ju se det som att det är byggnation som skall ha startat inom 24mån, och vad hjälper det mig om dom börjat bygga 3 mil bort, är ett väldigt stort fiberprojekt ytmässigt i mitt fall.
Nu är jag inte någon tolkningsexpert men deras hänvisning tolkar jag som att gälla din fastighet och inte framledning utanför området.

Likaså 8 är väl en paragraf för att IP ska kunna dra sig ur och inte förlänga :/
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Snåriga villkor som en vanlig dödlig inte begriper är väl hela affärsiden? Det är inget unikt för dem direkt. Som vanligt gäller det ju att lusläsa villkoren och hur man ev drar sig ur innan man skriver på nåt.
 
harry73
Jag skulle säga att du inte ska annullera tjänsten, för enligt allmänna villkor ska du då betala en avgift. Det du ska göra är uppmana IP-Only att komma med sitt redan försenade byggbeslut, och att om de inte gör det inom rimlig tidsfrist, har de brutit mot avtalet och är avtalet inte längre giltigt.

Jag skrev ett utkast till en mejl du kan skriva. Det finns säkert andra som har bättre formuleringsförslag:

Hej

Förra året la jag en beställning för en fiberanslutning (2017-04-05). Enligt era allmänna villkor ska ni inom sex månader efter beställningen mottagits, återkomma med besked om fiberutbyggnad kommer att ske eller inte. Denna perioden är nu med råge överskriden. Därför uppmanar jag er att inom tre (3) veckor återkomma med besked om fiberutbyggnaden kommer att ske eller ej. Vid ett positivt besked ska beskedet även innehålla en rimlig tidsplan för fiberutbyggnaden, där min fastighet är ansluten till fibernätet senast 2019-04-05 (24 månader efter beställningen mottagits).
Om ni inte återkomma inom tre (3) veckor med beskedet om fiberutbyggnaden endera kommer att ske eller inte, har ni brutit mot avtalet i sådan omfattning att jag anser att avtalet inte längre gäller. Jag kommer därefter beställa fiber hos en annan operatör och kommer att bestrida alla eventuella krav från er.

Med vänlig hälsning

Efter att 3 veckors-perioden kan du mejla dom en gång till och hänvisa till ditt tidigare mejl och ge dom en vecka till att svara. Eventuellt kan du även ringa med dom, men det gör de säkert själv.
 
  • Gilla
Räknenisse och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lordi skrev:
Ja IP-only verkar vara ett företag i förfall. Är kund hos annat bolag, men har hört av bekanta hur trögt det går. De lovar mer än vad de kan hålla.
Deras affärsidé var ju tydligt att snabbt pinka in alla intressanta områden genom att få husägare att teckna deras skitkontrakt som binder husägarna på ganska obestämd framtid.

När sen alla husägare sitter som 4900-kronors-gisslan hos IP-only har de andra seriösare fiberaktörerna mycket svårare att komma fram.

Jag skulle hoppas att det kom ett rättsfall som gjorde det relativt riskfritt att hoppa av IP-only (och alla andra aktörer med sånt koncept) relativt snabbt när de visar sig ha svårt att uppfylla avtalet inom rimlig tid från sin sida.
Just nu är det oerhört asymmetriskt, till nackdel för husägarna.
 
Jag sitter med ett sådant avtal. Nu finns det inga alternativ, så jag väntar ut 2år. Men jag har svårt att se hur de kan hövda att de uppfylkt kontraktet när de inte ger byggbesked innom 6månader. Jag skulle avsolut inte betala för att bryta avtalet.
 
Tack för formuleringsförslag.

För att krångla till det har jag fått informellt besked att det kommer byggas, det har gått ut utskicka att det planeras för fiberbyggnation. Men i stort är detta ett lugnande informationsmail så kunderna ej skall hoppa på Telias erbjudande som pågår just nu.
Jag har dock efter kontakt med deras kundtjänst idag fått bekräftat att ett formellt byggbeslut ej är taget.

Det formella byggbeslutet måste väl ändå vara det enda IP-only juridiskt kan falla tillbaka på vid avtalstolkning, även om dom verkar kapabla till vad som helst...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
harry73
Därför ska du också kräva en rimlig planering.

Själv är jag hellre kund hos ip only än telia, men då krävs det såklary också att de ska bygga hos dig
 
Varför skulle iponly vara bättre? Ett rent riskkapitalbolag som har som enda mål att hiva in vinst. Det är väl iprincip telia också, näten borde inte ligga i komersiella bolag alls.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
harry73
Jag säger inte att IP-Only är bättre (eller sämre). Det är bara för att jag var sjukt onöjd med Telia när vi hade telefoni med ADSL.
Betalade 20tkr för att ansluta huset 2008, fick vid beställning höra att jag kunde få 8Mbit/s. I praktiken blev det 4Mbit/s och alternativet var att ta ett 2Mbit/s abonnemang till ett nästan inte lägre pris.

Hela Telias affärsmodell byggde på att göra de långsammaste abonnemang så dyra att alla skulle ta en av de högre hastigheter. Problemet var bara att det inte gick för oss och många andra på landet. Varje gång jag såg en annons för snabb internet till nästan samma pris som mitt abo, blev jag bara förbannat på Telia.
Dessutom var nätet väldigt känsligt. Åskade det i nejden, kom det in i telefoniledningen och gick splittern sönder, och då fick man ta sig till en teliabutik för att handla in en ny,istället för att de kunde skicka en med post som goodwill.
Och ja jag förstår att koppar är omodernt och fasas ut, men det hade varit bra om Telia hade ansett att det var nödvändigt underhåll för att framtidssäkra nätet och successivt bytt ut kopparnätet mot fiber.

Nu avvecklar de kopparnätet och tar betalt för det som egentligen borde vara underhåll. För det var väl för underhållets skull att telefoniavgifter var så höga som de var?

Nu säger jag inte att IP-Only skulle ha gjort det bättre, men ibland behöver man som konsument byta leverantör för att visa sitt missnöje. Dessutom är mitt förtroende för Telia rätt så lågt (även tre år efter jag sa upp koppartelefoni och ADSL)
 
På många ställen i Västsverige har allt arbete avstannat p.g.a. att IP-Onlys underentreprenör OneOak har satts i rekonstruktion. Farsgubbens fiberinstallation har nu passerat sista datum och kan sägas upp när som helst utan kostnad. I princip halva samhället Går under samma avtal. Problemet de har är att ingen annan kan gräva i backen förrän rekonstruktionen av OneOak är klar. Kanske har med olika tillstånd att göra.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.