jonastroms jonastroms skrev:
Kan man få se hur huset ser ut? Är det såna moduler de sätter ihop? Intressant första gången någon både hållit budgeten vad jag hört och gjort det med råge.

Ja budget var satt av Älvsbyhus på nästan 5,4 milj ink tomt köp.
Vi har efter 1 år i huset byggt klart övervåningen,asfalterat garageuppfart på 200 kvm,stenläggning ca 50kvm, och tomten är helt klart med murbygge staket häckplanteringar mm så har vi ändå ca 100 tusen ”kvar” innan vi är uppe i 5,4.
Men jag kan säga att det blivit många timmars arbete utfört av mig själv.

• Nybyggt vitt hus med dubbelgarage och anlagd uppfart, omgiven av en ofullständigt anlagd grön trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt hus med nyasfalterad uppfart och stenlagd gångväg, staket och planteringar.
    Skapa konto
  • Nybyggt vitt Älvsbyhus med svart tak, staket, trädäck och stenläggning på tomten, som exempel på avslutat projekt.
    Skapa konto
  • Ett nyligen renoverat Älvsbyhus på kvällen med tända utelampor, stenläggning och en välansad trädgård.
    Skapa konto
  • Asfalterad uppfart och vit garagebyggnad med staket och stenläggning framför huset.
    Skapa konto
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
Kan man få se hur huset ser ut? Är det såna moduler de sätter ihop? Intressant första gången någon både hållit budgeten vad jag hört och gjort det med råge.
Vad gick det på månne?

jonastroms
M Mikaelzii skrev:
Ja budget var satt av Älvsbyhus på nästan 5,4 milj ink tomt köp.
Vi har efter 1 år i huset byggt klart övervåningen,asfalterat garageuppfart på 200 kvm,stenläggning ca 50kvm, och tomten är helt klart med murbygge staket häckplanteringar mm så har vi ändå ca 100 tusen ”kvar” innan vi är uppe i 5,4.
Men jag kan säga att det blivit många timmars arbete utfört av mig själv.
Supersnyggt särskilt kvälls belysningen, det var inte dåligt men långt över min budget tänkte själv blygsamma miljonen plus några hundra till kanske.

jonastroms
Ganska många timmar själv skulle jag gissa? Vi hinner inte då vi jobbar får bli senare det är permanent men vi har inte tänkt att bo där för alltid utan några år det hade varit en dröm att få göra allt själv som man vill. Kul grattis till ett snyggt hus. Akta bara för vatten skador nu med skydd under diskmaskinen ;)

Får jag fråga vad tomten gick på och storleken?

Vad gick det på månne?
Tomten 2 milj
Vatten avlopp 250 tusen
Markarbete ink grund (ingår Älvsbyhus) 500 tusen.
Asfalt 45 tusen (kompispris)
Övervåning ca 140 tusen enbart matrial gjort allt själv.
Marksten 12 tusen ink mur endast matrial eget arbete.
Plus diverse smågrejer.
Själva huset med garage från Älvsbyhus ink alla tillval (det var ganska många nästan alla :))
1,9 milj

Vi hade ganska högt tomtpris så det spelar ju en stor roll var i landet man tänkt bygga.
Finns ju tomter för 100 tusen också då blir summan lite annorlunda

Jobbar gjordes också på jobbet mer än någonsin förra året.
Har inte fattat riktigt hur jag orkat med.
Dessutom 2 barn.

• Gilla
jonastroms
  • Laddar…
Huset är på 160 kvm garaget 38 kvm tomten 800 kvm

jonastroms
M Mikaelzii skrev:
Dessutom 2 barn.
Är det för att du gjort väldigt mycket arbete själv som uppfart osv. Förstår det blir mycket jobb men hur mycket kan man göra själv utan riktiga kunskaper.

jonastroms
M Mikaelzii skrev:
Dessutom 2 barn.
Gissar du lagt några timmar varje dag går det ens beräkna hur mycket du la ner? Om man skulle höfta tiden? Bara lite nyfiken.

Gissar du lagt några timmar varje dag går det ens beräkna hur mycket du la ner? Om man skulle höfta tiden? Bara lite nyfiken.

Uppfarten med asfalt gjorde jag inte själv utan det var genom kontakter.

Det som gjordes själv var
Övervåning ink el Vvs lejdes bort,målning hus och garage,stenläggning,altan,staket,utebelysning,
Insida garage ja listan fortsätter.

Stora jobbet som tog mest tid var att inreda övervåningen.
Den var bara ett skal oisolerad.
Den tog nog ca 200 timmar ganska välbetald arbete dock.
En stor firma som bara jobbar med övervåningar ville ha ca520 tusen för att göra övervåningen.
Mig med matrial kostade de 400 tusen mindre.
Trots jag lejde bort lösullisolering och Vvs biten så ”tjänade” vi ca 2000kr per timme.

Men allt skall tas i beaktning att detta är mitt 6:e hus jag bygger/renoverar och har ett stort intresse i det hela.

• Gilla
jonastroms
  • Laddar…
Är det för att du gjort väldigt mycket arbete själv som uppfart osv. Förstår det blir mycket jobb men hur mycket kan man göra själv utan riktiga kunskaper.

Jobbade dubbelt kan man säga.
På mitt jobb flyttade vi till nya lokaler så jobbade mycket övertid och hade totalt 3 dagars semester från jobbet förra året.

jonastroms
Lät som lyxvilla det var en bra hög kostnad för övervåningen.... Men då vet du vad du gör om du omsätter så pass många byggen.
Vad skulle de uppgifter du nämner kosta egentligen?
Förmodligen ganska mycket eller är de med i beräkningen? Gissar att den delen inte är medräknad.
Känns som att det är gratis men man lägger ner tid m.m. som i sig kostar pengar indirekt.
Men gör man det själv behöver man inte oroa sig för att den billigaste spiken har använts utan istället kraftiga skruvar osv. ett robust bygge med hjärta och själ i.

Intressant första gången någon både hållit budgeten vad jag hört och gjort det med råge.
Jag har byggt med lösvirke, och egentligen inte gjort någon riktig budget, men utifrån offerten vi fick av byggfirman och kontraktet vi skrev tycker jag att vi legat mycket nära det budgeterade/planerade.
För nära tyckte kanske byggfirman, för den gick i konkurs strax efter :worried:

• Gilla
jonastroms
  • Laddar…
Lät som lyxvilla det var en bra hög kostnad för övervåningen.... Men då vet du vad du gör om du omsätter så pass många byggen.
Vad skulle de uppgifter du nämner kosta egentligen?
Förmodligen ganska mycket eller är de med i beräkningen? Gissar att den delen inte är medräknad.
Känns som att det är gratis men man lägger ner tid m.m. som i sig kostar pengar indirekt.
Men gör man det själv behöver man inte oroa sig för att den billigaste spiken har använts utan istället kraftiga skruvar osv. ett robust bygge med hjärta och själ i.

Lyxvilla vet i tusan.
Hela övervåningen gick på 120 tusen tyckte jag blev riktigt billigt.

520 tusen är om man lejde bort alltihopa.

jonastroms
M Mikaelzii skrev:
Lyxvilla vet i tusan.
Hela övervåningen gick på 120 tusen tyckte jag blev riktigt billigt.

520 tusen är om man lejde bort alltihopa.
Du menade så, men det blev nog inte fy skam som det låter. Jag letar fortfarande efter nåt färdigt hus när vi byter framöver här framöver men inget bestämt vi håller ju fortfarande på där vi bor. Har ju ett belysning projekt jag står i solm ska ordas innan hösten men vi letar efter en villa utanför någon stad får gärna ligga lite utanför och vara begagnad och redan bebodd det får duga och blir mycket billigare Ett i bra skick eller i värsta fall en bostadsrätt men vi vet inte ska ha en andra bostad för att slippa skatta för pengarna tills vi säljer det, men det en annan sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.