Kan fortfarande inte fatta varför man inte har omvänd ordning som övriga världen i stort sett har. Dvs att man själv som ny ägare städar så som man vill ha det. Då skulle man totalt slippa allt vad liknande tvister handlar om. Skulle aldrig få för mig att tex tvätta taken. Men det verkar tydligen vara praxis. Är taket så skitigt anser jag att man bör måla om
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Snailman
A atomlab skrev:
Kan fortfarande inte fatta varför man inte har omvänd ordning som övriga världen i stort sett har. Dvs att man själv som ny ägare städar så som man vill ha det. Då skulle man totalt slippa allt vad liknande tvister handlar om. Skulle aldrig få för mig att tex tvätta taken. Men det verkar tydligen vara praxis. Är taket så skitigt anser jag att man bör måla om
Ja, vore nog vettigt, minns att när jag tillträdde mitt hus, så var det städat i köksskåpen med nåt kraftigt luktande rengöringsmedel, tog flera år innan doften försvann.
 
Skulle då inte ens tänka tanken på att flyttstäda själv! När vi sålt hus/lgh så har vi lejt detta, och. Lämnat kontaktuppgifterna till köparen, värt varje öre! Då man har annat att göra vid flytt..
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Hade tydligen inte lyckats lägga in honom i skräpkorgen för nu har han utökat sin reklamation. Han håller på o renoverar gamla badrummet ( 30 år ) och lite annat i huset och har tydligen hittat både det ena och andra som inte är fackman mässigt gjort . Både snickare elektriker och rörläggare har sagt honom att det inte är fackman som gjort det. Vad det är skriver han inte. Nu vet jag iaf att han ljuger som en häst travar. Känns skönt. Jag har varit själv i huset sen typ 13 år och har renoverat både kök dusch tvättstuga sista åren. Har ALLTID haft fackmän och har kvitto på typ allt. Det jag själv har gjort är byta golv måla tapetsera snickra lite smågrejer typ vägg. Aldrig att jag skulle göra något som man behöver ha utbildning för. Däremot har jag bytt en toa själv utan röris. Men nu skickade han även till Mäklaren så nu blev hon oxå förbannad.....OM han nu skulle hittat något så har han ju inte lidit nån skada varken ekonomisk lr annat för det har ju inte hänt ngt så varför ta upp det ens....Blir så trött...
 
  • Gilla
Rickie och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Skulle då inte ens tänka tanken på att flyttstäda själv! När vi sålt hus/lgh så har vi lejt detta, och. Lämnat kontaktuppgifterna till köparen, värt varje öre! Då man har annat att göra vid flytt..
Var dumt håller med....
 
  • Gilla
Toogoodtobetrue
  • Laddar…
Hur kan du veta att något som är gjort för 30 år sen är fackmässigt utfört om du bara har koll 13 år bakåt?

Men det spelar ingen roll. Ett trettio år gammalt badrum har passerat sin tekniska livslängd och är per definition en risk för köparen.

Skit i de här människorna nu. Bestrid alla krav och be dem stämma dig om de vill något. Sen kan du gå och bada.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
När vi köpte hsuet vi bor i nu hade säljarna anlitat nån firma för att städa, jag tror inte ens dom hade varit här faktiskt, inte ens toaletten var avtorkad, det var skitiga fotavtryck i hela huset.. vi påpekade detta till mäklaren som i princip ryckte på axlarna och sa att han kunde vidarebefodra påpekandet, varvid säljarna pekar på städfirman, som i sin tur gör sej oåtkomliga.. det var ju bara att städa själv..

Däremot så anlitade jag en städfirma på rekommendation för att städa lägenheten innan vi överlämnade den, helt otroligt välstädat, jag letade men hittade verkligen inte ett enda ställe med smuts.. inte ens på svåråtkomliga lister eller bakom element, ugnen har nog aldrig varit så ren.. Den som tog över lägenheten hade inga klagomål, och det förstår jag :)
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur kan du veta att något som är gjort för 30 år sen är fackmässigt utfört om du bara har koll 13 år bakåt?

Men det spelar ingen roll. Ett trettio år gammalt badrum har passerat sin tekniska livslängd och är per definition en risk för köparen.

Skit i de här människorna nu. Bestrid alla krav och be dem stämma dig om de vill något. Sen kan du gå och bada.
Sorry var lite upprörd när jag skrev. Har bott i huset sen - 88 när huset byggdes av mej o exet men de senaste åren har jag o barnen bott där och såklart vet jag allt som gjorts där och alla större grejer har jag tagit med firmor och med kvitto. Badar så jag börjar nästan bli trött på det. Go sommar.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Här är Mäklarsamfundets lista över vad som ingår i en flyttstädning: http://www.maklarsamfundet.se/sites/default/files/Kopa_salja/Pdf/stadning.pdf

T tinatorn23 skrev:
Måååånga timmar blev det. Räckte inte med 40 timmar.
R Rojo72 skrev:
En villa på 150+50m2 på 3-4 timmar på 3-4 personer, det är långt under vad jag iaf skulle lägga på städning.
När vi sålde huset var det tre personer från städfirman som höll på i 7-8 timmar för 135 +30 kvm.

B Broken arrow skrev:
För det blir ju skitit när nya ägarna släpar in sina grejor (speciellt om det är snöslask).
Inte inne i köksskåpen eller i golvbrunnen i duschen. När vi flyttade in i huset var det en mycket smutsig ugn, ett tjockt dammlager ovanpå lampan i ett badrum, gammalt tvättmedel i tvättmaskinens fack och fullt med ludd i torktumlaren. Men det var ju bara att ringa mäklaren så ringde han säljaren som skickade tillbaks städfirman.
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Här är Mäklarsamfundets lista över vad som ingår i en flyttstädning: [länk]



När vi sålde huset var det tre personer från städfirman som höll på i 7-8 timmar för 135 +30 kvm.


Inte inne i köksskåpen eller i golvbrunnen i duschen. När vi flyttade in i huset var det en mycket smutsig ugn, ett tjockt dammlager ovanpå lampan i ett badrum, gammalt tvättmedel i tvättmaskinens fack och fullt med ludd i torktumlaren. Men det var ju bara att ringa mäklaren så ringde han säljaren som skickade tillbaks städfirman.
Har läst listan .
 
T Polos skrev:
Nu är det inte golven som brukar vara problemet utan ugn toalett golvbrunnar samt fönster, men som du var inne på man brukar alltid städa själv efter man flyttat in.
Inga klagomål på detta alls och vad jag vet är det inte mitt jobb i hyresrätt (vattenlåsen). Jag sket i att ens försöka städa ventilationen, för det är ju krav att hyresvärden ska rensa den med jämt intervall. Halva röret var fullt med damm (hade bott där i ca 4 år, så tror inte det är städat på betydligt längre tid än så).

Jag städade upp fönster och andra skrymslen medans jag bodde där (alltså någon vecka innan jag flytta ut). Toalett brukar jag städa varje vecka ända (skillnaden är jag damma av väggarna). Det tycker jag räcker, tror jag inte städade väggar och tak i resten av lägenheten, som tur är för det skulle ändå städas igen.

Men det det klagades mest på var golven (slitet trägolv och badrummet, tvål eller liknande som bränt fast i mattan, gick inte skura rent).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Här är Mäklarsamfundets lista över vad som ingår i en flyttstädning: [länk]



När vi sålde huset var det tre personer från städfirman som höll på i 7-8 timmar för 135 +30 kvm.


Inte inne i köksskåpen eller i golvbrunnen i duschen. När vi flyttade in i huset var det en mycket smutsig ugn, ett tjockt dammlager ovanpå lampan i ett badrum, gammalt tvättmedel i tvättmaskinens fack och fullt med ludd i torktumlaren. Men det var ju bara att ringa mäklaren så ringde han säljaren som skickade tillbaks städfirman.
Skulle ändå ha kollat/rensat brunnen efter deras städning. Själv bara bott i lägenhet, så bara flyttat med min egen tvättmaskin :) bor nu i bostadsrätt, så har ju betydligt mer ansvar när det gäller städning :)
 
”Normerna” för att bygga badrum ”korrekt” har ändrats flera gånger senaste 18åren. Så vissa saker som ansågs som ok/korrekt förr anses numer som riskkonstruktion/fel.

Dock bör det fortfarande anses som ”fackmannamässigt gjort” för den tiden och inget man kan klaga på idag i efterhand så att säga. Utan det är bara att acceptera som köpare och något man kan ”förvänta sig” utifrån när olika saker är gjorda.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
”Normerna” för att bygga badrum ”korrekt” har ändrats flera gånger senaste 18åren. Så vissa saker som ansågs som ok/korrekt förr anses numer som riskkonstruktion/fel.

Dock bör det fortfarande anses som ”fackmannamässigt gjort” för den tiden och inget man kan klaga på idag i efterhand så att säga. Utan det är bara att acceptera som köpare och något man kan ”förvänta sig” utifrån när olika saker är gjorda.
Så är det. Har precis pratat med en kille som har Rör firma och han säger oxå att de inte kan klaga på sånt som gjordes för 30 år sen. Men det märks på deras mejl att det bara är pengar de vill ha..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H
Detta var en underhållande tråd. Hoppas han hittar mer att gnälla på så man får fortsatt underhållning i sommar.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.