norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Släpp det här nu För din egen skull. Ring en elare.
Satte in en VANLIG dimmer istället ... Får lämna tbx Plejden.
 
L Leif i Skåne skrev:
NEJ ! NEJ!!
Gul/Grön får aldrig användas till något annat än skyddsjord!!!

Dax att ringa en kompis som arbetar med EL !
Säg till den elektrikern som satte installerade (innan vår tid). Tyvärr pensionerad nu...
Har haft nya el-killar att städa i centralen, tom. Dom undrade hur han (tidigare elektrikern) som gjort det ens kunde med gott samvete lämna en sådan oreda...
 
Mikael_L
M Mrs Nautica skrev:
Säg till den elektrikern som satte installerade (innan vår tid). Tyvärr pensionerad nu...
Har haft nya el-killar att städa i centralen, tom. Dom undrade hur han (tidigare elektrikern) som gjort det ens kunde med gott samvete lämna en sådan oreda...
Det otrevliga är att du som anläggningsägare har det fulla ansvaret för din elanläggning.
Det föll en dom 2015 mot ett par i Dalarna för just brott mot ellagen, att deras elanläggning var i risigt skick. Nu var den verkligen riktigt dålig, och det hela uppdagades utav att det brann och räddningstjänsten och Vattenfall blev snabbt varse hur läget var.
Det slutade i alla fall med att paret fick villkorlig dom + dagsböter, resp penningböter, samt för bägge att betala till brottsofferfonden.

Så vet du med dig att din elanläggning är i risigt skick så finns det ett visst självändamål för dig att låta åtgärda det.
 
Hej!

Jag har öppen planlösning där kök och vardagsrum är i samma ~50kvm yta. Funderar på om jag ska köpa 2x Plejd CTR-01 för att lösa följande:

Strömbrytare 1 har EN knapp och sitter vid ytterdörren (köket) och går till en driver som styr hälften av mina spottar i taket (spottarna över köket).

Strömbrytare 2 har TVÅ lampknappar (bara ena knappen som är kopplad till en lampa dock) och sitter i vardagsrummet och är kopplad till den driver som styr andra hälften av spottarna i mitt tak (spottarna i vardagsrummet).

Skulle jag (en elektriker, som dessutom kommer behöva dra nya ledare då jag bara har två ledare till strömbrytarna i dagsläget) kunna installera en Plejdpuck bakom mina två strömbrytare och programmera så att:

Strömbrytare 1 i köket tänder och släcker ALLA spottar med sin enda lampknapp (detta borde inte vara några problem såsom jag tolkar Plejd).
Strömbrytare 2 i vardagsrummet med två lampknappar kan styra spottarna i köket med ena knappen och spottarna i vardagsrummet med andra knappen (Detta som elektrikern inte var säker på).

Jag pratade med min elektriker om det när han installerade mitt kök, men han sa att han inte hade så bra koll på just Plejd och sa att "vi behöver läsa på lite" för att veta om det fungerar att göra så. Han trodde att vi eventuellt behöver ha två Plejdpuckar till strömbrytare 2 för att kunna få båda lampknapparna användbara på det viset, eftersom bara ena knappen är kopplad till en lampa.

Hoppas det går att förstå hyfsat vad jag försöker förmedla :thinking::D. Blev lite rörigt.:coffee:. Någon som förstår och vet om det går att lösa eller inte? Hur bör det kopplas isf?

Allt väl,
Christian
 
Plejd puckar är unika då dom har 2 oberoende Signal ingångar och varje kan användas även med dubbeltryck.
Det enda som måste vara trådar är tändtråden mellan Plejd och lampan, allt annat kan fungera ”trådlöst”.
Man ansluter brytare till närmaste Plejd men den brytaren kan styra vilken Plejd som helst.
Så svaret på din fråga är det går utan problem.
Det behövs en smartphone eller ”padda” med appen inladdad.
Ett ännu smidigare val är vridknappen som snäpps på Plejd , den fungerar precis som vanlig knapp men är blixtsnabb vid inställning.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Plejd puckar är unika då dom har 2 oberoende Signal ingångar och varje kan användas även med dubbeltryck.
Fast just det är ju ändå inte unikt.
 
  • Gilla
woofes och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Plejd puckar är unika då dom har 2 oberoende Signal ingångar och varje kan användas även med dubbeltryck.
Det enda som måste vara trådar är tändtråden mellan Plejd och lampan, allt annat kan fungera ”trådlöst”.
Man ansluter brytare till närmaste Plejd men den brytaren kan styra vilken Plejd som helst.
Så svaret på din fråga är det går utan problem.
Det behövs en smartphone eller ”padda” med appen inladdad.
Ett ännu smidigare val är vridknappen som snäpps på Plejd , den fungerar precis som vanlig knapp men är blixtsnabb vid inställning.
Vad bra att det kan fungera!
Gällande vridknappen så skulle det kunna funka för strömbrytaren i köket isf som jag tänkte använda lite som en master och tända/släcka alla :thinking:. Men den i vardagsrummet vill jag gärna kunna styra de två slingorna separat (exempelvis kunna ha mysbelysning i vardagsrummet, men högre ljusstyrka i köket).
Dubbel vridknapp strömbrytare för väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men då kopplar jag bara ena knappen på strömbrytaren till 1an och andra till 2an på Plejden så funkar det, trots att i dagsläget bara ena knappen faktiskt är kopplad till en lampa?
 
I icengaard skrev:
Vad bra att det kan fungera!
Gällande vridknappen så skulle det kunna funka för strömbrytaren i köket isf som jag tänkte använda lite som en master och tända/släcka alla :thinking:. Men den i vardagsrummet vill jag gärna kunna styra de två slingorna separat (exempelvis kunna ha mysbelysning i vardagsrummet, men högre ljusstyrka i köket).
[bild]
Men då kopplar jag bara ena knappen på strömbrytaren till 1an och andra till 2an på Plejden så funkar det, trots att i dagsläget bara ena knappen faktiskt är kopplad till en lampa?
Ja, det kommer fungera. Vilken ingång som helst kan styra vilken Plejd som helst i samma "nätverk". Det behöver inte ens vara samma grupp.
 
  • Gilla
Riddarn 115 och 1 till
  • Laddar…
I icengaard skrev:
Men då kopplar jag bara ena knappen på strömbrytaren till 1an och andra till 2an på Plejden så funkar det, trots att i dagsläget bara ena knappen faktiskt är kopplad till en lampa?
Precis!
Du kan även använda snabbt dubbeltryck för att tända /släcka städbelysning. Den andra knappens dubbeltryck till ”nu äter vi” belysning.
Naturligtvis kan belysning sakta möta upp när solen går ner och långsamt släcka ner efter 23 och möter dig med 30% ljus på morgonen strax innan du kommer ner till köket när solen kommer upp så tonar belysningen bort.
Det är bara din fantasi som begränsar.
Kan du ställa in väckningen i din smartphone, kan du ställa in allt i Plejd.
 
  • Gilla
Andhedi och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svaren!

Sista frågan, den där Plejdvridadaptern - Finns det någon fördel med den? Är å ena sidan såklart trevligt med vriddimmer men samtidigt kan det ju vara skönt att ha strömbrytarna enhetliga också egentligen:thinking:. Mina led-drivers är dimbara så kommer ju behöva köra push som jag förstår det (men just det kanske inte är några problem med just denna från Plejd?)
 
  • Gilla
Davidloge
  • Laddar…
Vad är det för typ led ?
GU 10?
Ledspottar med egen separat driver?
Led i serie med drivdon?
 
L Leif i Skåne skrev:
Vad är det för typ led ?
GU 10?
Ledspottar med egen separat driver?
Led i serie med drivdon?
Hide a lite-spottar i serie med drivdon (har två drivdon som båda klara två kanaler var), handlar om totalt 26 spottar.

Edit: bild
Etikett för Hide a lite 1202 SMART med tekniska data och energiklassificering för inbyggda LED-lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I icengaard skrev:
Hide a lite-spottar i serie med drivdon (har två drivdon som båda klara två kanaler var), handlar om totalt 26 spottar.
Vad heter drivdonet vilken modell?
Här får man förmodligen välja Plejd Controller som har 0-1-10 V styrutgång till 3:e parts produkter.
Googla på Plejd kolla även på youtube.
 
L Leif i Skåne skrev:
Vad heter drivdonet vilken modell?
Här får man förmodligen välja Plejd Controller som har 0-1-10 V styrutgång till 3:e parts produkter.
Googla på Plejd kolla även på youtube.
Ja som jag har förstått det är det den där controllern som behövs eftersom det är dimmer i drivdonet. Candelux big boss PRO heter drivdonet
Bild på Candelux Big Boss PRO, en multifunktionell dimbar LED-drivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plejd har nu släppt sin krondimmer DIM-02, finns på deras hemsida.
 
  • Gilla
woofes och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.