Claes Sörmland
Svårbegripligt. Är entreprenörens tolkning av offerten att det endast ingår 150 mm kapillärbrytande skikt för grundplattan samt skyddsfyllning för angivna rör, dräneringar och ledningar i det fasta priset? Motsvarar detta 60 ton? Resten är övriga fyllnadsmassor som kostar 310 kr per ton i form av extra grus?
 
M mnzeii skrev:
Ni som söker kryphål i kontraktet som inte alls är utformat på något ovanligt sätt, vad tänker ni att TS står att vinna på att bråka? Givetvis olyckligt att åka på kostnader man inte hade räknat med men vadå, är planen att försöka få till en reklamation av gruset som bevisligen krävdes för grundläggningen? Vad ska den stå på då, luft?
Det största problemet är den här typen av offerter/avtal som är vanligt förekommande, där entreprenörer medvetet lägger in en väldigt liten mängd material som ingår och sen tillkommer det stora kostnader i efterhand. Det är ett riktigt oskick och ett sätt att dölja den verkliga kostnaden för konsumenten.

I det här fallet så verkar det vara ett fast pris och jag kan inte hitta något skrivet om mängden fyllmaterial som ingår. Så det är inte alls omöjligt att kontraktet kan tolkas till entreprenörens nackdel om han i efterhand försöker kräva TS på pengar för tillkommande material. Särskilt om han inte avtalat om det skriftligt innan (vilket är väldigt tydligt i avtalet)

Så ur mitt perspektiv är det inte att bråka om man ifrågasätter tillkommande kostnader där det i kontraktet verkar oklart om det ska ingå eller inte. Särskilt om entreprenören kommer långt i efterhand med ett krav då det tydligt står att det ska avtalas innan.
 
  • Gilla
Lewdis och 6 till
  • Laddar…
F
M mnzeii skrev:
Ni som söker kryphål i kontraktet som inte alls är utformat på något ovanligt sätt, vad tänker ni att TS står att vinna på att bråka? Givetvis olyckligt att åka på kostnader man inte hade räknat med men vadå, är planen att försöka få till en reklamation av gruset som bevisligen krävdes för grundläggningen? Vad ska den stå på då, luft?
Man skulle i en förlängning kunna inbilla sig att torskar ett par entreprenörer på sånt här så kanske dom slutar med inropar-offerter mot extremt svaga parter som okunniga privatkunder ofta är. Hade jag räknat 500% fel på mitt jobb hade jag nog fått kicken.
 
  • Gilla
andyv och 5 till
  • Laddar…
Hmm, det är typ 40 lastbilar, eller 15 lastbilar med släp extra...
För en grund?!?

Vore intressant att se bilder på det färdiga arbetet.
(Hade bilderna varit uppdaterade hade vi nog kunnat nöja oss med att kolla med Google Maps...)

Sen kan man också fundera på om det är rimligt med samma pris för ett ton grus extra som om man ska ha 528 ton. Känns rimligt att det borde gå att förhandla priset något i de volymerna...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M
M mr_bygg skrev:
Det största problemet är den här typen av offerter/avtal som är vanligt förekommande, där entreprenörer medvetet lägger in en väldigt liten mängd material som ingår och sen tillkommer det stora kostnader i efterhand. Det är ett riktigt oskick och ett sätt att dölja den verkliga kostnaden för konsumenten.

I det här fallet så verkar det vara ett fast pris och jag kan inte hitta något skrivet om mängden fyllmaterial som ingår. Så det är inte alls omöjligt att kontraktet kan tolkas till entreprenörens nackdel om han i efterhand försöker kräva TS på pengar för tillkommande material. Särskilt om han inte avtalat om det skriftligt innan (vilket är väldigt tydligt i avtalet)

Så ur mitt perspektiv är det inte att bråka om man ifrågasätter tillkommande kostnader där det i kontraktet verkar oklart om det ska ingå eller inte. Särskilt om entreprenören kommer långt i efterhand med ett krav då det tydligt står att det ska avtalas innan.
M mr_bygg skrev:
Det största problemet är den här typen av offerter/avtal som är vanligt förekommande, där entreprenörer medvetet lägger in en väldigt liten mängd material som ingår och sen tillkommer det stora kostnader i efterhand. Det är ett riktigt oskick och ett sätt att dölja den verkliga kostnaden för konsumenten.

I det här fallet så verkar det vara ett fast pris och jag kan inte hitta något skrivet om mängden fyllmaterial som ingår. Så det är inte alls omöjligt att kontraktet kan tolkas till entreprenörens nackdel om han i efterhand försöker kräva TS på pengar för tillkommande material. Särskilt om han inte avtalat om det skriftligt innan (vilket är väldigt tydligt i avtalet)

Så ur mitt perspektiv är det inte att bråka om man ifrågasätter tillkommande kostnader där det i kontraktet verkar oklart om det ska ingå eller inte. Särskilt om entreprenören kommer långt i efterhand med ett krav då det tydligt står att det ska avtalas innan.
Att det är ett oskick att lämna offerter där troliga tillkommande kostnader utöver slutpris är uppenbart underdrivna eller otydliga ifrågasätter jag inte.

Däremot tycker jag den här entreprenören tillräckligt tydligt beskriver under "övrigt" att extra fyllnadsmassor ej ingår i totalkostnaden, återfyllning sker med egna massor. Behövs ytterligare massor är det solklart att TS också ska betala för dem.

Sen är det ju uppenbart att kommunikationen parterna emellan brustit vilket gör att TS blir tagen på sängen av fakturan. TS borde ha bett om en uppskattning av hur mycket extra massor som skulle kunna tänkas behövas för att redan i förhand förbereda sig på prisbilden och entreprenören borde ha kommunicerat med TS då de inser att det är en omfattande mängd massor som krävs utöver vad som ingår i offerten.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
M mnzeii skrev:
Däremot tycker jag den här entreprenören tillräckligt tydligt beskriver under "övrigt" att extra fyllnadsmassor ej ingår i totalkostnaden, återfyllning sker med egna massor. Behövs ytterligare massor är det solklart att TS också ska betala för dem.
Efter att ha skummat igenom kontraktet tycker jag att det är väldigt otydligt vad som ingår i det fasta priset. TS nämner att entreprenören sagt 60 ton men den siffran såg jag ingenstans. Så visst är det tydligt att extra fyllnadsmassor inte ingår men väldigt otydligt vad som ingår och vad som kan tänkas faktureras som extrakostnader. Däremot är det solklart vad som gäller vid extrakostnader, de ska avtalas skriftligt innan. Men intressant om någon kan tolka ut från kontraktet vad man kan förvänta sig ingå i det fasta priset. Som tidigare påpekats så gäller konsumenttjänstlagen och den ger ett starkt skydd för konsumenten så jag är fortfarande inne på spåret att TS kan ha ett bra utgångsläge att ifrågasätta de tillkommande kostnaderna.
 
  • Gilla
Lewdis och 1 till
  • Laddar…
F
M mnzeii skrev:
Att det är ett oskick att lämna offerter där troliga tillkommande kostnader utöver slutpris är uppenbart underdrivna eller otydliga ifrågasätter jag inte.

Däremot tycker jag den här entreprenören tillräckligt tydligt beskriver under "övrigt" att extra fyllnadsmassor ej ingår i totalkostnaden, återfyllning sker med egna massor. Behövs ytterligare massor är det solklart att TS också ska betala för dem.

Sen är det ju uppenbart att kommunikationen parterna emellan brustit vilket gör att TS blir tagen på sängen av fakturan. TS borde ha bett om en uppskattning av hur mycket extra massor som skulle kunna tänkas behövas för att redan i förhand förbereda sig på prisbilden och entreprenören borde ha kommunicerat med TS då de inser att det är en omfattande mängd massor som krävs utöver vad som ingår i offerten.
Det hade entreprenören inte kunnat svara på för dom skickar samma "bas" offert oavsett om det är ett träsk eller solitt berg.

Det lär fö knappast vara "återfyllning" det handlar om om inte tomten är lyft ordentligt.
 
M mnzeii skrev:
Att det är ett oskick att lämna offerter där troliga tillkommande kostnader utöver slutpris är uppenbart underdrivna eller otydliga ifrågasätter jag inte.

Däremot tycker jag den här entreprenören tillräckligt tydligt beskriver under "övrigt" att extra fyllnadsmassor ej ingår i totalkostnaden, återfyllning sker med egna massor. Behövs ytterligare massor är det solklart att TS också ska betala för dem.
”Extra” iförhållande till vad? Är det tillräckligt väl specificerat vad som ingår i det fasta priset? Är det uppenbart för en lekman att det fasta priset för grunden kommer kräva 500ton extra material? Och ännu viktigare....var det uppenbart för yrkespersonen att det skulle krävas mer material?

Detta har diskuterats många gånger förut på forumet och jag tror att köparen skulle klara sig rätt bra om tvist uppstår. Tack vare konsumentlagarna är yrkespersonens ansvar långtgående och ska man avtala sig fri från köplagens ansvar tror jag att skrivningarna måste vara avsevärt tydligare. Vissa har tillochmed hävdat att det inte går att avtala bort saker som yrkespersonen borde insett skulle behövas för stt färdigställa jobbet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Kontraktet var inte helt olikt det som jag hade vid mitt husbygge, dock så hade min firma varit väldigt tydliga med att i det offererade priset ingick en viss mängd grus, behövdes det mer så fick jag stå för de kostnaderna, de tog inget påslag utan körde med mitt konto hos leverantören, 310kr per ton låter ju rätt högt det med förutsatt att det inte är väldigt långt från grusgropen.

Jag hade nog börjat med att firman får specificera materialet bättre tex med vågsedlarna, kan de visa att materialet har behövts så hade jag nog gått på att pruta på priset per ton, kanske kollat vad det skulle kosta om man köpt det själv och hänvisat till att pga att de inte följt det som var avtalat så får de ta bort sitt påslag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kollade en grusräkning från 2016, där betalade jag för fraktionen 8/16 180+moms, bilavgiften låg på 690+moms i timmen. För ett lass på 30 ton betalade jag i runda slängar 8 lock inkl moms.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Putten Putten skrev:
Kollade en grusräkning från 2016, där betalade jag för fraktionen 8/16 180+moms, bilavgiften låg på 690+moms i timmen. För ett lass på 30 ton betalade jag i runda slängar 8 lock inkl moms.
De skiljer ju en del mellan fraktioner, det är nog inte troligt att de beställt 500ton med 8-16 till grunden.

Sist jag beställde 0-18 så kostade fullt lass 18-19 ton strax runt 3000kr inklusive allt.
Grövre fraktioner var billigare per ton.

Jag tror TS får svårt att få gehör för att det gått åt så mycket "extra" material, det hade ju behövs oavsett vem som gjort det så alternativet att säga nej om de hört av sig innan känns ju inte aktuellt.

Så jag skulle nog gissa på att det är enklare att ge sig på ev påslag leverantören gjort på materialet med hänvisning till att de inte fullgjort sina skyldigheter i avtalet.
 
Redigerat:
Entreprenören har inte räknat på jobbet. Det är ett standardkontrakt som hustillverkarna har. De har räknat på vad absolut minimum är under bästa tänkbara förhållanden. Sen skriver de in det i kontraktet och entreprenören får prissätta efter den uträkningen. Sen skriver de till att extra massor kan tillkomma och att de kommer debitera det, samt extra arbete löpande.

Så det fasta priset är ett fast pris, för en del av arbetet. Tyvärr ett ganska fult sätt att få konsumenter att tro att de får ett fast pris, när det inte på något vis är det.

Jag har haft liknande situation, men med den stora skillnaden att min entreprenör ringde ut mig till arbetsplatsen och vi gick igenom allt på plats innan de fortsatte jobbet. Jag fick möjlighet att förhandla priset med dem också.

Råd till TS. Ta ett snack med entreprenören. Säkerställ att alla massor gått till ditt bygge. Begär ut vikt- och transportsedlarna. Även entreprenörens faktura på massorna. Meddela att du aldrig beställt de extra massorna och att du aldrig fick ett meddelande om att de behövdes. I slutändan kommer det antagligen visa sig att massorna ligger där, att det mesta är rätt och att det behövdes. Men sätt lite press på entreprenören för att de skött hela situationen dåligt. Det borde gå att kompromissa lite kring priset.
 
  • Gilla
Lillan1986 och 8 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
De skiljer ju en del mellan fraktioner, det är nog inte troligt att de beställt 500ton med 8-16 till grunden.

Sist jag beställde 0-18 så kostade fullt lass 18-19 ton strax runt 3000kr inklusive allt.
Grövre fraktioner var billigare per ton.

Jag tror TS får svårt att få gehör för att det gått åt så mycket "extra" material, det hade ju behövs oavsett vem som gjort det så alternativet att säga nej om de hört av sig innan känns ju inte aktuellt.

Så jag skulle nog gissa på att det är enklare att ge sig på ev påslag leverantören gjort på materialet med hänvisning till att de inte fullgjort sina skyldigheter i avtalet.
Är det inte så att för TS 310:- ton ingår maskintid ? Hur kommer alla dessa ton ut på tomten annars.
 
F
R RoBo skrev:
Är det inte så att för TS 310:- ton ingår maskintid ? Hur kommer alla dessa ton ut på tomten annars.
Jo, det gör det säkert.

Men som jag skrivit tidigare i många trådar om exakt samma sak och som många andra också skriver... Hur svårt skulle det vara att göra en realistisk kalkyl?

När husfabrikörer är inblandade så är detta på gränsen till bedrägeri. Det är inte skitkul att ha gått 300kkr över budget innan plattan är gjuten. Det är ett mysterium hur detta kan få fortgå.
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
M mnzeii skrev:
är planen att försöka få till en reklamation av gruset som bevisligen krävdes för grundläggningen?
Bevisligen?! Var ser du dessa "bevis"?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.