(y)
Var hittar jag dessa då? :D
 
Imma är väl bara ett problem om man arbetar hårt?
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
JLov och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
(y)
Var hittar jag dessa då? :D
Nej, det var ju det. Googlade lite men verkar vara på utgående eller nåt.
 
Med lite fler klingor blev min tidigare "ha alla i en låda o bläddra för att hitta rätt" ohållbar. Snickeriet är som bekant trångt men under vänster sida på bordsågen fanns 0.1 kubikmeter ledigt.

Så, det här har jag knåpat ihop. Låda i 15mm björkplywood med sneda spår, sneda för att anordningen inte ska sticka utanför sågen. Klingorna ligger på hyllor som glider i spåren, hål i undersidan på hyllorna för att enkelt kunna trycka upp en klinga. Hyllorna har grepp, varannan höger varannan vänster för att ge mer utrymme till fingrarna.

I bakstycket har jag satt två gummilister för att hyllorna inte ska slamra o smälla när man släpper dom.

Den här prylen dubblar även som support till vänster bordsbreddare, den är hemmagjord o inte stabil som en gjutjärnsdito. Två justerskruvar i taket som skruvas upp mot bordsbreddaren. Lådan sitter skruvad i sågens övre del som är av tjockt gjutjärn.

Fungerar väldigt bra. Hade jag gjort det igen hade jag kanske ordnat ett vågrätt "parkeringsläge" för hyllorna när de nästan är fullt utdragna så man kunde tagit en klinga utan att lyfta ut hyllan men det är bara överkurs. Dessutom känns det som jag behövt mer höjd mellan hyllorna för att få ihop det.

Edit. Ja det är lite ledig triangelvolym under hyllorna, där får bli nån sorts låda.

Hemmagjord låda i björkplywood med sneda spår för förvaring av sågklingor i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord sågklingeförvaring i björkplywood med grepp och hål på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@Daniel_N :geek:

En hemmagjord förvaringslösning för sågklingor i björkplywood under en bordsåg med spår och utdragbara greppvänliga hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord sågklingeförvaring i björkplywood under bordsåg, med utdragbar hylla och klinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord låda i björkplywood med sneda spår och glidskenor för förvaring av sågklingor i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 23 till
  • Laddar…
Så snyggt att man nästa blir blöt i ögat.
 
  • Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Med lite fler klingor blev min tidigare "ha alla i en låda o bläddra för att hitta rätt" ohållbar. Snickeriet är som bekant trångt men under vänster sida på bordsågen fanns 0.1 kubikmeter ledigt.


[bild]
Hvafalls? Ser ju tydligt hur det ligger två klingor på varandra till vänster i bild?!? Var det inte vad som skulle undvikas?

I övrigt blir det såklart extra poäng för den konstnärliga ådran
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Hvafalls? Ser ju tydligt hur det ligger två klingor på varandra till vänster i bild?!? Var det inte vad som skulle undvikas?
Jo precis, du kan se det som före och efter bild.:)
 
Redigerat:
Cheesen
Gjorde en multiträdgårdspall till frun...
Hemgjord träpall utan sidostöd på betonggolv, användbar för trädgårdsarbete och stående sysslor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite klurigt att foga så det håller och blir vingligt utan stora långsidostöd. Den ska nämligen fungera som ståpåknäochrensaogräspall när den är vänd åt andra hållet.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Jättetrevlig pall, snyggt jobbat!

Men — om det bara är de genomgående tapparna som håller ihop den är jag rädd att den kommer att bli ranglig ganska snabbt. Det blir starka krafter som bryter där när den står upp. Kan man tänka sig någon form av förstärkning som kan tas bort/fällas undan e dyl när den ska användas upponer?

Jag är ledsen, vill inte vara tråkig men det är risk att det blir ogjort arbete; synd på en fin pall.
//Ronnie
 
Cheesen
P Pysslarn skrev:
Jättetrevlig pall, snyggt jobbat!

Men — om det bara är de genomgående tapparna som håller ihop den är jag rädd att den kommer att bli ranglig ganska snabbt. Det blir starka krafter som bryter där när den står upp. Kan man tänka sig någon form av förstärkning som kan tas bort/fällas undan e dyl när den ska användas upponer?

Jag är ledsen, vill inte vara tråkig men det är risk att det blir ogjort arbete; synd på en fin pall.
//Ronnie
Det finns en förstärkning. Den syntes bara inte på bilden.
Träbänk med förstärkning, placerad på en gräsmatta framför en stenmur och blomsterbädd i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och håller det inte tänkte jag sätta metallvinklar skruvade i bak och framkant. Men det blir inte lika estetiskt.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Lite metallarbete idag.
Har missat den där kluriga iden till expansion - fungerar den bra?
 
Det funkar finfint. Rören löper genom 4 hål med lite fasade kanter. Höger / vänster rörpar är förskjutna för att få maximal längd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.