Så nu har det hänt lite grejer igen. Den långsidan som delvis ska bli panelvägg är färdigreglad. Fick bli en liten speciallösning över skjutpartiet enligt bilder nedan.
Specialskuren träregel i form av ett omvänt 'L', placerad på en grov betongyta som representerar en bygglösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglad vägg och tak med vindduk, speciallösning över skjutparti i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husvägg under renovering med vindduk, byggnadsställning och takpannor samt byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även fått upp vindduk på denna sida som synes. Sen behövde jag åka till XL för att fixa lite mer material och när jag kom hem igen hade min kära WTB fixat upp läkten på utsidan av duken.
Husvägg med färdigreglad panelvägg och uppsatt vindskydd, byggmaterial och stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Färdigreglad vägg med speciallösning över skjutparti på byggprojekt och vindduk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nefrums och 3 till
  • Laddar…
Idag har vi fortsatt att regla ner vid skjutglaspartierna, skurit upp öppningen mot garaget igen samt isolerat, plastat och reglat upp installationsskiktet.
Byggplats med reglade väggar och delvis isolerat tak nära pool och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
House under construction with scaffolding, showing framed walls with insulation and a partly tiled roof.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete vid skjutglasparti med isolering och reglar, öppningen mot garaget syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även hunnit med att påbörja uppreglingen av kuren under balkongen och när jag ändå höll på så passade jag på att förstärka upp övergången mellan balkongen och uterummet. Förutom detta och diverse småbitar så har vi även planerat de närmsta byggdagarna och även vad vi ska hitta på med tjejerna.
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Bra jobbat
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Riktigt härligt bygge som vi följer med spänning då vi ska göra mer eller mindre samma sak nästa år! Är du säker på att det är ett uterum, det är så pass gediget att det kanske blir en helt vanlig utbyggnad av huset som man användas året om? Ni har t.ex. väldigt mycket isolerade väggar, i "vanliga" uterum sätter man ju oftast glaspartier runt om.

Vad blir det för glaspartier? Jag hade nog satsat på vinterträdgårdspartier från Willab eller om man vill kosta på lite mer från Menta eller Hajom.

/HLH
 
Kul att ni gillar det :D

Vi kan väl säga såhär att vår tanke från början var att bygga ett uterum ovanpå trallen. Det visade sig dock inte vara genomförbart pga avståndet mellan marken och takfoten så då blev det isolerad platta och en sådan gör man ju inte utan golvvärme och man lägger ju inte golvvärme utan att isolera... :crysmile: Vi har dock valt Willab Eco 62 av ekonomiska själ. Taket valde vi för att även skapa ett öppet rum som ändå ger skugga och som förhoppningsvis håller en jämnare temperatur.

Vet inte om jag håller med om att det blir så mycket panel. Det är ju egentligen bara på en sida vi har panel och där utgör panelen ungefär hälften av väggytan. Där vi har panelen har vi planerat att ha en soffa så vi kände att det var bra att ha en vägg att möblera emot. Om det är ett uterum eller inte är väl lite upp till betraktaren men helt klart så är det ganska enkelt att uppgradera det till fullisolerat. :D
 
Ordet uterum är väll inte definierat av isolering? Sätter man hajompartier kan man snoffsa till sig och kalla det för vinterträdgård, men det är ju fortfarande ett isolerat uterum :crysmile:

P.S. Tittar man på det engelska ordet så brukar det kallas för ”sun room” och definieras av att det är en väderskyddad tillbyggnad/fristående byggnad där man kan se trädgård/landskap

Välinredd solig vinterträdgård med rottingmöbler och gröna växter med utsikt över trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
iSnobben iSnobben skrev:
Kul att ni gillar det :D

Vi kan väl säga såhär att vår tanke från början var att bygga ett uterum ovanpå trallen. Det visade sig dock inte vara genomförbart pga avståndet mellan marken och takfoten så då blev det isolerad platta och en sådan gör man ju inte utan golvvärme och man lägger ju inte golvvärme utan att isolera... :crysmile: Vi har dock valt Willab Eco 62 av ekonomiska själ. Taket valde vi för att även skapa ett öppet rum som ändå ger skugga och som förhoppningsvis håller en jämnare temperatur.

Vet inte om jag håller med om att det blir så mycket panel. Det är ju egentligen bara på en sida vi har panel och där utgör panelen ungefär hälften av väggytan. Där vi har panelen har vi planerat att ha en soffa så vi kände att det var bra att ha en vägg att möblera emot. Om det är ett uterum eller inte är väl lite upp till betraktaren men helt klart så är det ganska enkelt att uppgradera det till fullisolerat. :D

Tack för ett bra svar. Jag har själv alltid varit konfundersam kring vad skillnaden mot en vinterträdgård och en vanlig utbyggnad är. Hittills har jag inte hittat någon. Båda har full isolering, värme och vinterisolerade glaspartier. Att ni sätter Eco 62 avgör ju det hela då ni kommer få bekymmer med fukt då de inte har bruten köldbrygga. Som jag förstått det kräver ju ett rum som värms upp året runt ångspärr också, vilket många "uterum" saknar. Det är väl detta som är det största problemet om man vill "uppgradera" till värme året runt, just avsaknaden av plast i väggar och tak.

Sen krävs det väl inte per definition en gjuten platta för att ha ett välisolerat uterum, det räcker ju med tillräckligt med utrymme under för att kunna isolera. Borde vara billigare att gräva ut under bjälklag och sala upp befintliga golvbalkar, än att gjuta? Detta förutsatt att bjälklaget tål vikten såklart! Men även detta går ju att fixa relativt enkelt med några fler plintar.

Ett härligt uterum oavsett, grymt bra tempo!

/HLH
 
H hemljuvahem86 skrev:
Tack för ett bra svar. Jag har själv alltid varit konfundersam kring vad skillnaden mot en vinterträdgård och en vanlig utbyggnad är. Hittills har jag inte hittat någon. Båda har full isolering, värme och vinterisolerade glaspartier. Att ni sätter Eco 62 avgör ju det hela då ni kommer få bekymmer med fukt då de inte har bruten köldbrygga. Som jag förstått det kräver ju ett rum som värms upp året runt ångspärr också, vilket många "uterum" saknar. Det är väl detta som är det största problemet om man vill "uppgradera" till värme året runt, just avsaknaden av plast i väggar och tak.

Sen krävs det väl inte per definition en gjuten platta för att ha ett välisolerat uterum, det räcker ju med tillräckligt med utrymme under för att kunna isolera. Borde vara billigare att gräva ut under bjälklag och sala upp befintliga golvbalkar, än att gjuta? Detta förutsatt att bjälklaget tål vikten såklart! Men även detta går ju att fixa relativt enkelt med några fler plintar.

Ett härligt uterum oavsett, grymt bra tempo!

/HLH
Är du säker på att de inte har bruten köldbrygga? Skjutpartierna har det iallafall, vet inte om de fasta...
 
Redigerat:
H hemljuvahem86 skrev:
Tack för ett bra svar. Jag har själv alltid varit konfundersam kring vad skillnaden mot en vinterträdgård och en vanlig utbyggnad är. Hittills har jag inte hittat någon. Båda har full isolering, värme och vinterisolerade glaspartier. Att ni sätter Eco 62 avgör ju det hela då ni kommer få bekymmer med fukt då de inte har bruten köldbrygga. Som jag förstått det kräver ju ett rum som värms upp året runt ångspärr också, vilket många "uterum" saknar. Det är väl detta som är det största problemet om man vill "uppgradera" till värme året runt, just avsaknaden av plast i väggar och tak.

Sen krävs det väl inte per definition en gjuten platta för att ha ett välisolerat uterum, det räcker ju med tillräckligt med utrymme under för att kunna isolera. Borde vara billigare att gräva ut under bjälklag och sala upp befintliga golvbalkar, än att gjuta? Detta förutsatt att bjälklaget tål vikten såklart! Men även detta går ju att fixa relativt enkelt med några fler plintar.

Ett härligt uterum oavsett, grymt bra tempo!

/HLH
Nu sätter vi visserligen ångspärr också så det lär inte vålla några problem för framtiden om man skulle tänka om men jag tror inte att det kommer att bli aktuellt. Beträffande fukt pga glaspartierna är jag för dåligt insatt för att kunna svara på men vi kommer troligen att stoppa in en PAX-fläkt för att hjälpa till med ventilationen samt att transportera bort den värsta sommarvärmen.

Om vi bara hade grävt ur under så hade vi fått ett ganska stort dräneringsproblem så det var inte aktuellt.
 
  • Gilla
hemljuvahem86
  • Laddar…
Så nu har det hänt lite igen på bygget och idag har vi haft sällskap av både elektriker och plåtslagare. Själva har vi pysslat vidare med uppreglingen av installationsskikt och även reglat ner runt det stora skjutglaspartiet samt satt vindpapp, isolering och åldersbeständig plast.

Plåtslagaren kommer och gör klart imorgon:
Byggplats med pågående takarbete, vindskydd, isolering och byggställning vid skjutglasparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med uppreglade takstolar, isolering och plåtarbeten vid ett skjutglasparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Han levererade även plåtarna för att få tätt under balkongen.

Elektrikern har dragit slangar och monterat dosor för uttag, brytare, golvvärmetermostat samt nätverksuttag.
Interiör av pågående byggprojekt med isolering, reglat skjutglasparti och installationer för el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar med vindpapp och isolering under pågående arbete, synliga elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår del eller egentligen kanske mest sambon då jag var tvungen att åka en vända till jobbet har bestått att fixa den andra långsidans vägg. Byggarbetsplats med uppreglad vägg, isolering och blick över en stege och byggmaterial med en pool i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med ställningar, halvfärdiga väggar, isolering, och ett synligt poolområde i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fick även bli en liten specialare vid mittstolpen där vi ska montera gavelspetsfönstren. Använde bordssågen för att skåla ur för vinkeljärnen.
Närbild på en provbit av trä med urskålad del för montering av vinkeljärn i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provbit av trä med urskålning för vinkeljärn i ett bygge med bakgrund av en pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den första bilden är en provbit jag gjorde för att se om det skulle fungera.
 
  • Gilla
hemljuvahem86 och 2 till
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
[bild]
Skall bli intressant att se hur plåtis löser det här. Det är inte den lättaste utformningen för att det inte skall bli en "lövsamlarficka"......
 
R roli skrev:
Skall bli intressant att se hur plåtis löser det här. Det är inte den lättaste utformningen för att det inte skall bli en "lövsamlarficka"......
Ja det ser lite tight ut kan man säga så kag ska faktiskt fråga honom imorgon om detta. Tror också att det kan rinna över om det kommer ett skyfall.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Är du säker på att de inte har bruten köldbrygga? Skjutpartierna har det iallafall, vet inte om de fasta...
WG 62 eco har inte bruten köldbrygga, då får du gå upp till WG 80, och priset tar ett rejält skutt upp det också.

/HLH
 
  • Gilla
nerx
  • Laddar…
H hemljuvahem86 skrev:
WG 62 eco har inte bruten köldbrygga, då får du gå upp till WG 80, och priset tar ett rejält skutt upp det också.

/HLH
Ja för våran del hade det varit nästan tre gånger pengarna och det tyckte vi inte att det var värt helt enkelt inte just nu iaf...
 
iSnobben iSnobben skrev:
Nu sätter vi visserligen ångspärr också så det lär inte vålla några problem för framtiden om man skulle tänka om men jag tror inte att det kommer att bli aktuellt. Beträffande fukt pga glaspartierna är jag för dåligt insatt för att kunna svara på men vi kommer troligen att stoppa in en PAX-fläkt för att hjälpa till med ventilationen samt att transportera bort den värsta sommarvärmen.

Om vi bara hade grävt ur under så hade vi fått ett ganska stort dräneringsproblem så det var inte aktuellt.
De råd jag har fått av alla här på forumet kring ett uterum som är vår-höst och temporärt uppvärmt på vinter är att aldrig sätta någon plast i väggar eller golvbjälklag. Endast vindpapp. T.ex. här https://www.byggahus.se/forum/threads/angspaerr-uterum.79465/

Ja bra ventilation är ett måste med stora glaspartier. Helst möjlighet till tvärdrag.

/HLH
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.