Nefrums Nefrums skrev:
Sätt en extra dist
Tänker du typ i mitten då eller?
 
iSnobben iSnobben skrev:
Tänker du typ i mitten då eller?
Ja, lyckades posta utan att ha skrivit klart:oops:
 
Åsa Lund
Bra giftasämne du hittat
 
  • Gilla
Nefrums och 1 till
  • Laddar…
Idag målade mitt giftasämne staketet för andra gången innan ribborna ska fixas. :D

Hon har troligen också hittat en ny leverantör av nät som vi vill ha som staket på övriga delen. Den vi köpte nätet till balkongen ifrån har kursat tyvärr.

Själv har jag försökt tänka lite kreativt för att få till luftspalterna bättre. Provade att göra passbitar mellan takstolarna som jag kunde trä ut masoniten på och det gjorde verkligen susen.
Träkonstruktion under ett tak med synliga takstolar och masonitplattor, improviserad fixtur för luftspalt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klyvde ner lite 45x220mm med samma vinkel som taket och fräste sedan ur på baksidan för att dölja vinkeljärnen som takstolarna sitter fast med. Inte för att det någonsin kommer att synas när takfoten är klar men det ser ju snyggare ut under tiden :crysmile::cool:
Träplanka på arbetsbänk med fräsmaskin, klar för bearbetning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
det är snyggt gjort, Synd att det inte kommer synas. Jag satte bara vindpapp där.
 
Nefrums Nefrums skrev:
det är snyggt gjort, Synd att det inte kommer synas. Jag satte bara vindpapp där.
Tack, snickarna hade ändå lämnat ganska mycket 45x220mm och det löste ju problemet med svackande luftspalt också så det känns som en bra lösning. :D
 
Hur går det :)?
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hur går det :)?
Nackdelen med att dela även små uppdateringar är att det märks så tydligt när de uteblir :crysmile: Låt oss bara konstatera att det har varit midsommar och att fortsättning följer inom kort :crysmile: Det har helt enkelt prioriterats familj före bygg :)
 
  • Gilla
4star och 1 till
  • Laddar…
Hehe jag förstår det ;)
 
Idag har jag hunnit med lite efter att ha kommit hem från svärföräldrarna. Har gjort klart resterande passbitar mellan takstolarna, 6st. För att få lite mindre saker liggande i uterummet beslutade jag mig för att isolera de fack som var färdiga med luftspalt så nu kommer jag åt masoniten igen. Imorgon blir det således att få klart resterande luftspalter och förhoppningsvis även få upp resterande isolering. Behöver dock komplettera med tre paket till.
Takstolar i ett uterum med insatta isoleringsmaterial mellan träbjälkarna och en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan jag gav mig för kvällen så kapade jag till vindskivorna och grundmålade dessa. Borde även hinna få dessa färdigmålade under morgondagen så att jag kan skruva dit plåtarna.
Byggställning runt hus under konstruktion med delvis isolerade takstolar och vindskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen behöver jag även ringa plåtslagaren och fråga när han kan komma och fixa ränndalsplåtarna.
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Summering för dagen får väl bli 3-0 till Sverige, det försvann helt klart ett par timmar bygg där på eftermiddagen men en del har det iaf blivit gjort.

Masoniten är uppe i taket och ena sidan om nockbalken är isolerad och plastad.
Takisolering och plastfilm monterade, masonit i tak och stegar, kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vindskivorna fick sig även ett första lager med den slutliga färgen. Skulle ha målat en gång till nu på kvällen men jag glömde helt bort det så det får bli imorgon istället.
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Vindskivorna fick sig även ett första lager med den slutliga färgen. Skulle ha målat en gång till nu på kvällen men jag glömde helt bort det så det får bli imorgon istället.
Du skall ju ha något att göra imorgon (läs idag) också.......;););)
 
R roli skrev:
Du skall ju ha något att göra imorgon (läs idag) också.......;););)
Hehe lär ju dröja ett tag till innan jag behöver oroa mig över det :crysmile:
 
Jo, jag vet. Vi har själva varit i "din sits" med att fixa större delen av uterummet efter att stommen är på plats. Det tog en jäkla tid med lite längre avbrott mellan "bygginsatserna". Men det blev klart till slut...
 
Allt tar visst lite längre tid än vad man vill i värmen. Men man måste ju hinna med att bada och grilla lite också :crysmile:

Nu är iaf all isolering, plast och gles uppe i taket.
Konstruktion av tak med isolering, plast och glespanel mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu blir nästa steg att regla klart stommen så att alla öppningar blir i rätt storlek.
 
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.