Ok, en för och en emot.
Smidigheten är inte att förakta. Det lutar åt att jag tar Biltemamaskinen.
Men är det någon skillnad mellan en 20liters tank och en 50literstank? (Förutom 30 liter då förstås);)
Jämför då med Julas maskin:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...och-tillbehor/kompressorer/kompressor-200014/

och Biltemas:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-30-20-17641/
Är den enda skillnaden att motorn får jobba mer på Biltemas, men i slutet på slangen märks ingen skillnad på de bägge?
(Skiljer 200W)

thomasx, vad menas med detta du skrev:

thomasx skrev:
Intermittensen på Julas 5l är 15%, kan vara värt att jämföra med de andra.
Bilteman har 60%, du kan alltså köra den 4 gånger "hårdare". Det är stor skillnad.
.
 
L
knipo skrev:
[länk]och Biltemas:
[länk]
Den första är en "byggkompressor" du kan flytta runt den enkelt. Den kan dras i trappor mm.
Den andra jula är en garagekompressor. Den ställer man permanent.
Större tank är bra, men ger problemet att du inte kan flytta och behövs inte till byggen.
 
Jag lyfter den här gamla tråden istället för att starta en ny tråd i samma ämne.

Funderar på att köpa en kompressor och har kollat lite på...

Biltemas OL 20-24

Denna kompressor är den enda kompressor som Biltema har som inte är oljesmord. För och nackdelar för oljesmord vs INTE oljesmord?

Någon som har någon erfarenhet av hur denna kompressor är att jobba med? Livslängd? En dryg tusenlapp för en kompressor som håller ett antal år eller 1K timmar är ju inte helt fel... eller?

biltema-ol20-24.jpg
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Vad har du främst tänkt att använda den till?
 
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Jag lyfter den här gamla tråden istället för att starta en ny tråd i samma ämne.

Funderar på att köpa en kompressor och har kollat lite på...

Biltemas OL 20-24

Denna kompressor är den enda kompressor som Biltema har som inte är oljesmord. För och nackdelar för oljesmord vs INTE oljesmord?

Någon som har någon erfarenhet av hur denna kompressor är att jobba med? Livslängd? En dryg tusenlapp för en kompressor som håller ett antal år eller 1K timmar är ju inte helt fel... eller?

[bild]
Jag startade med en Black Deckers oljefri 1000krs variant och slutade med en oljesmord 2 cylinderig från Clas Ohlson (https://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Cocraft-HC-350-V/41-9001)
Det är visserligen 1k dyrare, men mycket mindre oljud, 50L tank=mindre "aktivtid" samt färre start under opassande tider :) gör det helt värt för mig.
Den bör klara tyngre arbete också, dock har jag inte testat med någon av dem.
Jag är supernöjd med min idag. Är det inte ett tillfälligt arbete man behöver kompressorn till, ska man satsa på något bättre tycker jag
 
H Holmspel skrev:
Vad har du främst tänkt att använda den till?
Det var naturligtvis en grundläggande fråga som jag skulle upplyst om. :oops:

Jag har idag 5 stationära datorer som jag brukar lämna in en gång per år för dammsugning för att det inte ska bli något strul med överhettning och varje dator kostar 150 kronor fast jag brukar få ett paketpris på alla 5. Men jag tänkte försöka ge mig på att blåsa bort dammet med hjälp av kompressor själv i framtiden. Dammsugare vågar jag inte ge mig på med tanke på statisk elektricitet. Är väl främst hdd jag är mest rädd om även om både moderkort och CPU är känsliga delar.

Samt sprutmålning. Är inte utbildad på något sätt. Men i första hand rostskyddsbehandling av min gamla bil.
 
Y YWa skrev:
Jag startade med en Black Deckers oljefri 1000krs variant och slutade med en oljesmord 2 cylinderig från Clas Ohlson ([länk])
Det är visserligen 1k dyrare, men mycket mindre oljud, 50L tank=mindre "aktivtid" samt färre start under opassande tider :) gör det helt värt för mig.
Den bör klara tyngre arbete också, dock har jag inte testat med någon av dem.
Jag är supernöjd med min idag. Är det inte ett tillfälligt arbete man behöver kompressorn till, ska man satsa på något bättre tycker jag
Det var väl främst för att den jag länkade till just var oljefri och det är väl ett krav om man ska använda den till att blåsa ren datorer med. Vid sprutmålning har det kanske inte så stor betydelse. Vid rostskyddsbehandling av bilen saknar det väl helt betydelse.

Har en oljefri kompressor kortare livslängd än en oljesmord?

Någon för övrigt som är ägare till Biltemas OL 20-24 (bilden ovan) som känner till livslängden på den?
 
Det går fint att rengöra datorn även med en oljesmord kompressor, så länge den inte är köpt på biltema. Akta er för alla kompressorer som har ett stort avluftningshål till oljepåfyllningen. Hålet är stort för att kompressorn läcker igenom så mycket luft i vevhuset att det sprutar oljedimma ur hålet!!
Stort är här ca 3,5mm. Undvik!! Möjligt att Biltema bytt leverantör men oavsett affär, kolla hur påfyllingspluggen ser ut.

För att rostskydda bil (och kanske byta hjul) mm är alla instegskompressorer lite små men det är bara att ta det lite lugnt så funkar det fint.
Denna vet jag att den inte sprutar olja https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=266&category=53#description


Oljefri
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=267&category=53

Efterkylare på tryckröret samt en regulator som släpper igenom tillräckligt med luft för muttermaskin.

Vissa billiga kompressorer har kolvar i plast!!
 
Jag har en OL 20-24, men har bara haft den några månader så kan inte svara på vad livslängden är (mer än att den fortfarande fungerar efter ett par månader..). I övrigt är jag väl nöjd, den var lätt att få igång och funkar till det jag använt den till (luftpåfyllning i bilen, pumpat barnpool m.m.) men har inte direkt gett den några större utmaningar. Att blåsa rent datorer borde den funka alldeles utmärkt till.
 
martin43 martin43 skrev:
Det går fint att rengöra datorn även med en oljesmord kompressor, så länge den inte är köpt på biltema. Akta er för alla kompressorer som har ett stort avluftningshål till oljepåfyllningen. Hålet är stort för att kompressorn läcker igenom så mycket luft i vevhuset att det sprutar oljedimma ur hålet!!
Stort är här ca 3,5mm. Undvik!! Möjligt att Biltema bytt leverantör men oavsett affär, kolla hur påfyllingspluggen ser ut.

För att rostskydda bil (och kanske byta hjul) mm är alla instegskompressorer lite små men det är bara att ta det lite lugnt så funkar det fint.
Denna vet jag att den inte sprutar olja [länk]


Oljefri
[länk]

Efterkylare på tryckröret samt en regulator som släpper igenom tillräckligt med luft för muttermaskin.

Vissa billiga kompressorer har kolvar i plast!!
Vad säger du om den oljefria kompressorn från Biltema jag länkade till?

Jag vet att många har lite åsikter om kvaliteten på Biltemaprylar. Har själv upplevt dålig kvalitet på 70/80-talet vad beträffar Biltemas stötdämpare till bilar som inte var top of the line.

Att kompressorn är högljudd kvittar för min del. Jag har hörselskydd. Det är mer kvaliteten/livslängd jag oroar mig för. Tillhör den där föråldrade generationen som förkastar slit-o-släng och gärna vill ha lång livslängd till hyfsat pris.

Btw, behövs det något förutom kompressor, slang och renblåsningspistol för renblåsning och kompressor, slang och rostskyddsspruta/färgspruta för rostskydd/lackning? Har noll koll på detta med kompressorer och vad som egentligen ingår i köpet och vad som behövs? :oops:
 
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Vad säger du om den oljefria kompressorn från Biltema jag länkade till?

Jag vet att många har lite åsikter om kvaliteten på Biltemaprylar. Har själv upplevt dålig kvalitet på 70/80-talet vad beträffar Biltemas stötdämpare till bilar som inte var top of the line.

Att kompressorn är högljudd kvittar för min del. Jag har hörselskydd. Det är mer kvaliteten/livslängd jag oroar mig för. Tillhör den där föråldrade generationen som förkastar slit-o-släng och gärna vill ha lång livslängd till hyfsat pris.

Btw, behövs det något förutom kompressor, slang och renblåsningspistol för renblåsning och kompressor, slang och rostskyddsspruta/färgspruta för rostskydd/lackning? Har noll koll på detta med kompressorer och vad som egentligen ingår i köpet och vad som behövs? :oops:
Har ej provat den. Däremot två ex av oljesmord modell med "stort oljestickshål"som jag skrev ovan.Fyller garaget med oljedimma. Skräp.
Köpte en från Duabhuset som bara går och går.
 
Biltemas saknar filter ser jag på bilden.
Jag säger att det finns ingen anledning att köpa den då Duabs är bättre.;)
 
martin43 martin43 skrev:
Biltemas saknar filter ser jag på bilden.
Jag säger att det finns ingen anledning att köpa den då Duabs är bättre.;)
Så de två du länkade till:

Drift-Air Garagekompressor DA 2/24
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=266&category=53

Drift-Air Kompressor DA OL 2/24
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=267&category=53

...anser du är klart överlägsna Biltemakompressorn jag länkade till?

DUAB-Huset ligger ju i Mönsterås (strax norr om Kalmar) så det är ju bara en liten bit norr om Kalmar.

Vilken tror du är bäst för mina användningsområden?
 
Överlägsna nja, bara bättre. Fri frakt ju.
Har ej erfarenhet av att pressa en oljefri kompressor, men man kan ju misstänka att den inte gillar att gå varm. Ska du spruta rostskydd kommer den få jobba lite. Till allt vanligt kompressorarbete brukar man ju ha oljesmord kompressor och oljesmorda verktyg.

Att blåsa rent i datorn lär gå utmärkt med en sån oljesmord kompressor som är försedd med filter på regulatorn (som duabs).
Du kan säkert ha den i 20 år om du byter olja nån gång.
 
Y YWa skrev:
Jag startade med en Black Deckers oljefri 1000krs variant och slutade med en oljesmord 2 cylinderig från Clas Ohlson ([länk])
Det är visserligen 1k dyrare, men mycket mindre oljud, 50L tank=mindre "aktivtid" samt färre start under opassande tider :) gör det helt värt för mig.
Den bör klara tyngre arbete också, dock har jag inte testat med någon av dem.
Jag är supernöjd med min idag. Är det inte ett tillfälligt arbete man behöver kompressorn till, ska man satsa på något bättre tycker jag

Hur funkar den från Clas Ohlson? Sitter nu och ska välja mellan den och julas motsvarande. Julas har högra luft flöde men bara 1års garanti.
Ska köra färgspruta med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.