Bowman
major_tom major_tom skrev:
kika på [länk] , de har integrerade soltak och prisuppgifter.
Tack! Det var ju en bra site!
Enligt dom skulle det kosta ca 96kkr
Och bespara ca 10kkr per år, säkert lite glädjekalkyl i det såklart.
Men jag antar att hela taket ändå kommer kosta närmare det?
Frågan är vad man slipper i kostnad om man tar soltak istället för betongpannor typ.
Bara pannorna? Eller inget?
Så som jag förstod det från vattenfalls ”soltak”
Så var det istället för annat tak.

Måste kolla mer på detta!
 
Bowman Bowman skrev:
Fick reklam från vattenfall om ”integrerat soltak” verkar vara solceller som helt tak.
Det var diffus info och hemliga priser typ :)

Jag bygger ut med 50kvm och funderar på att ta helt sånt tak istället för vanligt tegeltak.

Någon som har nån koll på vad skillnaden på kostnad skulle vara när man ändå bygger nytt?

Hittar inget vettigt när jag söker information om kostnader alls.
https://www.vattenfall.se/solceller/delbetalning/
 
Bowman
johnjensen johnjensen skrev:
[länk]
Ja där var ju en uträkning :)
Tack!
Ja med dom hamnar man på ca 100kkr med
Med ungefär samma besparing.
Frågan är vad man slipper bygga av ett nytt tak om man tar paneler istället.
 
ja använder man sig av dessa paneler så lägger man dem istället för de pannor man annars hade lagt. det är oavsett om det är vattenfalls eller tex sveasolar

https://www.vattenfall.se/solceller/soltak/

De integrerade panelerna ligger visserligen högre i pris än de traditionella men samtidigt gör du en kostnadsbesparing, eftersom en del av den traditionella takbeläggningen inte längre behövs.
 
Jag är på god väg med panelerna i allafall
 
  • Röd byggnad med paneler under skymning, stegar lutade mot taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag är på god väg med panelerna i allafall
Var har du köpt prylarna nånstans?
 
Solcellsgrossen.se blev det till slut.
 
Bowman Bowman skrev:
Enligt dom skulle det kosta ca 96kkr
Och bespara ca 10kkr per år, säkert lite glädjekalkyl i det såklart.
Hur räknar man hem det? Hur länge räknar man med att panelen håller? Säg att den håller 20år, då är ju avskrivningen ca 5000kr/år, sedan måste man räkna med att du ligger ute med pengarna, i detta fall så år enkom räntekostnad vid 2% ränta som värst 1,4%x100k=1400kr/år summa 6500kr, och då har jag inte räknat med att du inte förbrukar så mycket el på sommaren... Och inte genererar energi när det är som mörkast på vintern... Så i ett nytt hus med energiklass B med årsförbrukning på 9000kwh räknar man då verkligen hem detta?
 
Tror det iaf räknas på att cellerna håller i uppåt iaf 30 år (tror de räknar på 25 år för att vara på säkra sidan).. och det är möjligen växelriktaren som kan behövas bytas ut under tiden nån gång.
 
S Shiraz skrev:
Hur räknar man hem det? Hur länge räknar man med att panelen håller? Säg att den håller 20år, då är ju avskrivningen ca 5000kr/år, sedan måste man räkna med att du ligger ute med pengarna, i detta fall så år enkom räntekostnad vid 2% ränta som värst 1,4%x100k=1400kr/år summa 6500kr, och då har jag inte räknat med att du inte förbrukar så mycket el på sommaren... Och inte genererar energi när det är som mörkast på vintern... Så i ett nytt hus med energiklass B med årsförbrukning på 9000kwh räknar man då verkligen hem detta?

Man säljer ju överskottet löpande och sedan får man ett skatteavdrag på 60 öre per såld kwh.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Bowman
S Shiraz skrev:
Hur räknar man hem det? Hur länge räknar man med att panelen håller? Säg att den håller 20år, då är ju avskrivningen ca 5000kr/år, sedan måste man räkna med att du ligger ute med pengarna, i detta fall så år enkom räntekostnad vid 2% ränta som värst 1,4%x100k=1400kr/år summa 6500kr, och då har jag inte räknat med att du inte förbrukar så mycket el på sommaren... Och inte genererar energi när det är som mörkast på vintern... Så i ett nytt hus med energiklass B med årsförbrukning på 9000kwh räknar man då verkligen hem detta?
Antagligen inte, och nåt år senare blir man beskattad för att man har solceller.. (som dieselbilar)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Antagligen inte, och nåt år senare blir man beskattad för att man har solceller.. (som dieselbilar)
Fast dieselbilar är en ganska smutsig historia...
 
Bowman
G guggen skrev:
Fast dieselbilar är en ganska smutsig historia...
Visst är dom det.
Men dieselbilar var enligt ”staten” framtiden ett litet tag, sen kom man på partiklarna typ eller var det var, så ändrade man sig.
Nåt liknande kan hända med solceller?
Smutsig tillverkning eller nåt?
 
Bowman Bowman skrev:
Visst är dom det.
Men dieselbilar var enligt ”staten” framtiden ett litet tag, sen kom man på partiklarna typ eller var det var, så ändrade man sig.
Nåt liknande kan hända med solceller?
Smutsig tillverkning eller nåt?
Fast man kan också tänka själv och då haltar jämförelsen diesel mot kisel ganska mycket.
 
Bowman
G guggen skrev:
Fast man kan också tänka själv och då haltar jämförelsen diesel mot kisel ganska mycket.
Jag säger inte att det samma utan en liknelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.