Ska jag vara ärlig så har jag inte gjort någon noggrann uträkning utan har litat på bl a de offerter jag fått och uppgifter fr bl a Telge energis hemsida.

Jag räknar med att min anläggning på 16,5kw kommer att kosta max 120 000 efter bidrag.
Mitt tak är inte optimalt för solel men lutningen gör ju också att jag törs jobba själv. Dessutom är det enkelt plåttak som är billigt att montera på.

Eftersom jag inte lånar så har inte den exakta kalkylen var jätteviktig men får man tro Telge energis kalkylator så skulle det bli så lite som sju år.
 
Betalar Telge bra för sol-el?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Betalar Telge bra för sol-el?
Telge är de som har varit med "längst" och som betalar bäst för en normal villakonsument. I alla fall var det så när jag tittade på det för någon månad sedan.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Så nu till min tanke. Jag kanske är helt ute och cyklar, men vore solfångare en bra investering för oss och vad finns för andra fördelar? Bra för pumpen? Mer varmvatten rent generellt?
Solfångare går inte att "motivera" om man har en värmepump. Om man har pellets eller liknande kan det vara läge att stänga av den under den varma perioden och då kan det vara motiverat, alternativt en värmepumpsberedare.
Behöver du mer vv är det bättre att komplettera med en extra tank eller varmvattenberedare som är kopplad till befintligt system.
 
olaeklund,

Hur mycket betalar då Telge Energi dig för varje såld och inmatad kWh, exkl. moms?
Är priset inkl. elcertifikat och ursprungsgaranti, alltså du säljer Telge Energi även dessa?
Du nämde att de betalar bäst för villakonsumenter (i hela landet?)
 
Redigerat:
Du måste ha en ackumulator på helst 500 liter och minst 10 kvm solfångare vaccum för att få varmvatten den soliga delen av året för 4 pers. Jag har skugga på vintern (skogen skymmer) men de kan även ge viss värme den årstiden också om det inte ligger snö på dom.

Troligtvis ingen "lönsam" investering men det är ju inte heller ett bilköp heller som vissa påpekar i trådan innan.
 
Följer med intresse.. vi är sugna på lite solel här med (har superläge enligt solkoll hos Kraftringen). Dock var investeringskostnaden vesäntligt högre sist jag kollade. Får nog ta mig en titt till (priserna förändras).

I dagsläget har vi jordvärme, l/l i lgh 1, elvärme lgh 2 och golvvärme/vattenburen (plus varmvatten) som värms via sol och en ackumulatortank i tvättstuga/förråd.

Vi vill dock gärna sänka elförbrukningen och bli mer ”självförsörjande” :) (vi ska dessutom inreda 100 m2 till som vill ha värme)
 
  • Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Ska jag vara ärlig så har jag inte gjort någon noggrann uträkning utan har litat på bl a de offerter jag fått och uppgifter fr bl a Telge energis hemsida.

Jag räknar med att min anläggning på 16,5kw kommer att kosta max 120 000 efter bidrag.
Mitt tak är inte optimalt för solel men lutningen gör ju också att jag törs jobba själv. Dessutom är det enkelt plåttak som är billigt att montera på.

Eftersom jag inte lånar så har inte den exakta kalkylen var jätteviktig men får man tro Telge energis kalkylator så skulle det bli så lite som sju år.
Vad för solpaneler och vart köper du dom? Jag är själv på gång med en anläggning i ungt samma storlek men har inte hittat såna priser.
 
Hej igen

Vi har 8.7kw totalt, 6.4kw på huset i Öst/västläge, resten på garaget som är i söderläge, vi sålde mer el än vi köpte förra året! Så det fick bli ett Spa bad.., jag handlade panelerna från utlandet, även växelriktare (SMA), byggde hela anläggningen själv inkl eljobbet, fick max bidrag för hela anläggningen, detta var 2013, har räknat att hela anläggningen är redan betald.
 
Kollat in http://www.windon.se/markstallning.htm och kan investera i mint 5 rader a' 40 meter styck med sol vår till höst. Granarna till höger på bilden kan jag lätt fälla och Söderläge (kortet är taget direkt mot norr) men läser man denna tråd så blir det en förlustaffär.
IMG_20180527_110132_preview.jpg
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Hej igen

Vi har 8.7kw totalt, 6.4kw på huset i Öst/västläge, resten på garaget som är i söderläge, vi sålde mer el än vi köpte förra året! Så det fick bli ett Spa bad.., jag handlade panelerna från utlandet, även växelriktare (SMA), byggde hela anläggningen själv inkl eljobbet, fick max bidrag för hela anläggningen, detta var 2013, har räknat att hela anläggningen är redan betald.
Låter ju superspännande. Har du beskrivit detta nånstans, tex en byggtråd eller nåt liknande?

Jag efterlyser självbyggarkit och även självbyggar inköpskanaler. Det är såklart en liten del som måste göras av behörig elektriker men det är i sammanhanget en liten del av totalen.
 
johnjensen johnjensen skrev:
Kollat in [länk] och kan investera i mint 5 rader a' 40 meter styck med sol vår till höst. Granarna till höger på bilden kan jag lätt fälla och Söderläge (kortet är taget direkt mot norr) men läser man denna tråd så blir det en förlustaffär.
[bild]
Hej.
Har under en tid kollat på exakt samma ställningar och system från windon. Har några ha åker runt gården och tänkte sätta en länga på åkerdiket som ligger i perfekt läge, på ca 50m paneler initialt och sedan ev dubbla det. Gården ligger på en plats med flest soltimmar i Sverige.
Hade tänkt göra allt själv, dock funderar dock på hur pålningen skall ske och hur känsligt detta är.
Jag har bara 50 cm ner till riktigt hård kalksten. Hur får man tag på ngn som pålar eller kan man göra detta hyffsat själv? Jag vill helst inte gjuta 50 hål :)
 
johnjensen johnjensen skrev:
Kollat in [länk] och kan investera i mint 5 rader a' 40 meter styck med sol vår till höst. Granarna till höger på bilden kan jag lätt fälla och Söderläge (kortet är taget direkt mot norr) men läser man denna tråd så blir det en förlustaffär.
[bild]
Bättre bild

Flygbild över landskap med röda hus, text markerar väderstrecken "Väst" och "Söder".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bowman
Fick reklam från vattenfall om ”integrerat soltak” verkar vara solceller som helt tak.
Det var diffus info och hemliga priser typ :)

Jag bygger ut med 50kvm och funderar på att ta helt sånt tak istället för vanligt tegeltak.

Någon som har nån koll på vad skillnaden på kostnad skulle vara när man ändå bygger nytt?

Hittar inget vettigt när jag söker information om kostnader alls.
 
Bowman Bowman skrev:
Fick reklam från vattenfall om ”integrerat soltak” verkar vara solceller som helt tak.
Det var diffus info och hemliga priser typ :)

Jag bygger ut med 50kvm och funderar på att ta helt sånt tak istället för vanligt tegeltak.

Någon som har nån koll på vad skillnaden på kostnad skulle vara när man ändå bygger nytt?

Hittar inget vettigt när jag söker information om kostnader alls.
kika på http://sveasolar.se/ , de har integrerade soltak och prisuppgifter.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.