Fick också igång min i helgen. Tänkte på exakt samma sak med batteriet. Satte timer på 05.00-13.00 idag. När jag vaknade 06.45 stod den i laddstationen? Hur fungerar det egentligen med driften. Hur länge klarar den innan det är dags att ladda?

Annars verkar det mesta funka. Måste justera linan intill trädäcket då den kör på där (störigt ljud).
Finns en yta jag inte sett den nå än. Ska bli intressant att se framöver. Just nu växer gräset dåligt pga torka, men perfekta förhållanden att testa i.
 
Om den klipper 1h och vilar 1h så kan man ju få ut max 12h per dygn hur man än gör. Rekommendationen av HQ är 12-16h per dygn för 310an för 750-1000kvm gräs så jag gissar man måste mena klocktid dvs inkl vilotiden för annars går det ju inte ihop :)
 
Laddtider/drifttider finns angivna i manualen.Är angivna till ca 60 min laddtid och 70 min. klipptid.
Klipparen går in till laddningen när den anser att det är dags.
 
E etompau skrev:
Laddtider/drifttider finns angivna i manualen.Är angivna till ca 60 min laddtid och 70 min. klipptid.
Klipparen går in till laddningen när den anser att det är dags.
Så det är helt normalt egentligen?! Man kan säga att timern är ett fönster där den ska arbeta. Sen sköter klipparen själv hur länge och när?
 
Joaquin Joaquin skrev:
Så det är helt normalt egentligen?! Man kan säga att timern är ett fönster där den ska arbeta. Sen sköter klipparen själv hur länge och när?
Svar ja.
 
Det skiljde mer än jag trodde i ljudnivå mellan grannens 420 och min 310. Min 310s motorer för drivning låter avsevärt mycket mer än de på 420 som är i det närmaste helt tysta. Hör bara klippmotorn på den. Kan vara bra att veta om tyst maskin är viktigt även om 310an absolut inte är högljudd :)
 
Q quick skrev:
Min drog lite å båda hållen så den gick nog rakt när det fanns förutsättning. Håller man inne 7 & 9 i 2 sekunder så kommer service menyn upp. Där kan man kaliberer tilt sensorn. Bara ställa på plant underlag å trycka kalibrerar. Jaja högermotorerna börjar väl gå sönder dom med snart. Funderar stark på att välja en 320 istället om det blir aktuellt med en ny. Känns mer driftsäker utan barnsjukdomar.
Jag har problem med att min 310 (2018) drar åt vänster hela tiden trots plant underlag. Gissar den inte ska göra så. Kan justering av tilt-sensorn hjälpa alltså?
 
Bricco Bricco skrev:
Jag har problem med att min 310 (2018) drar åt vänster hela tiden trots plant underlag. Gissar den inte ska göra så. Kan justering av tilt-sensorn hjälpa alltså?
Min drar faktiskt också lite till vänster. Vet inte om det spelar så stor roll egentligen då allt ändå beror på slumpen. För inte lär den sig efter hand och blir smartare? Tänker på passager och liknande..
 
Joaquin Joaquin skrev:
Min drar faktiskt också lite till vänster. Vet inte om det spelar så stor roll egentligen då allt ändå beror på slumpen. För inte lär den sig efter hand och blir smartare? Tänker på passager och liknande..
Har du känt på framhjulen ifall det ena är trögare än det andra? Mitt vänstra som var väldigt stumt är lite lösare nu än första timmarna så kanske problemet är övergående när lagren i hjulen släppt i hårdhet. Det är det eller så är den felkalibrerad så motorerna bak drar olika.

Jag tror faktiskt det spelar roll för hur effektivt den når alla ytor. Om du har en smal lite längre passage och den alltid drar åt sidan så kommer den stöta på begränsningskabeln tidigare och ändra riktning och mer sällan nå längst in i "passagen". Det är min känsla. Har mailat min ÅF samt HQ får vi se vad de säger.
 
Inte känt på hjulen. Ska kolla. Är det ett vanligt problem detta?

Sant. Jag har en passage som jag blev lite orolig över att den inte skulle ta sig igenom, men igår när jag kollade lyckade den.
 
Husqvarnas support säger att jag ska lämna in den för byte av hjulmotor. De verkar utifrån ett så rakt svar inte överraskade av problemet. Ska kolla om den måste tillbaka till onlinebutiken eller om man kan lämna den till lokal handlare/butik som jag har nerför backen.
 
Fick som tips att lämna lite extra i hörnen av slingan för att kunna justera.
Gjorde det i ett hörn och nu har roboten klippt av den. Går det att skarva ihop eller är det ny lina som gäller?
 
Joaquin Joaquin skrev:
Fick som tips att lämna lite extra i hörnen av slingan för att kunna justera.
Gjorde det i ett hörn och nu har roboten klippt av den. Går det att skarva ihop eller är det ny lina som gäller?
Skarva med lämpligt skarvdon.
 
Kan man använda såna som ingår eller måste annat införskaffas?
 
Joaquin Joaquin skrev:
Kan man använda såna som ingår eller måste annat införskaffas?
Använd de medlevererade (3M) eller löd ihop kabeln och försegla med krympslang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.