Jag har på min tomt ett gammalt garage/förråd som stått orört sedan huset byggdes 1935. Garaget är byggt i stort sett i tomtgräns (prickmark) så jag lär inte få bygga nåt nytt där och det finns definitivt inte pengar till det heller. Jag vill därför ha hjälp att rädda det som räddas kan, lite av en nödlösning för att få rucklet att stå 10-20 år till :)

Problemet - det rinner vatten igenom garaget. Bokstavligt talat. Det har genom åren fyllt ut med löv och jord upp mot väggen till garaget och på våren trycker det ut ordentligt med vatten ur slänten, in genom garaget. Förståeligt nog är grundmuren och syllen ruttna och jag vill därför stötta upp med nåt nytt.
Gammalt gulmålat garage med slitet tak och byggnadsavfall runtom, beläget i naturlig sluttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt garage med vattenläckage, jordanhopning och en skottkärra till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har påbörjat den konstgjorda andningen (bilder kommer snart i nytt inlägg) och jag kommer att behöva tips och feedback på mina idéer (som kommer).

OBS! Lösningar av typen "bila bort allt, gräv ur ordentligt och lägg dränering under" kommer inte att vara aktuella av flera anledningar, bland annat ekonomi och ergonomi men framförallt för att det är berg både vid sidan och under. Det går helt enkelt inte att göra helt rätt. Därav min tanke om billig nödlösning.
 
Jag har börjat det riktigt slitsamma jobbet med att gräva ur på baksidan. Det är mer rötter än jord, så det är ett sjukt slit.

Vad tror forumet om att gräva ur så mycket som bara går (ner till golvnivå eller om möjligt lite till), spola rent det vittrade materialet från den väggen (mycket stor sten inuti), lägga ett armeringsnät mot, göra en form och gjuta på ca 50 mm betong utanpå den gamla muren? Därefter lägga en dräneringsslang och markduk och fylla upp med makadam på utsidan?
Grävning längs husvägg med synliga rötter och stenar inför planerad betonggjutning och dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd ränna längs husväggen med synliga rötter och stenar, redo för dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävarbete vid husgrund med synliga stora stenar och rötter längs en gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt område med rötter och jord vid en vägg och stor sten för renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd mark med rötter vid gammal stenmur på baksida av hus som förberedelse för dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Någon nödlösning finns nog inte men det behöver inte vara dyrt att göra det rätt.
Till att börja med måste du få bort jorden och det som ligger mot garaget. Där kan du lägga ner en enkel dräneringsslang så inte det går direkt mot väggen.
Gör du det och byter ut det ruttna så kommer det stå ett bra tag till ska du se
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Ett jobbigare alternativ vore ju att etappvis bila bort, gjuta en sula och mura upp med lecasten men det bär emot eftersom det skulle bli jobbigare och dyrare och det tar emot att göra så mycket jobb när man inte kan göra ordentlig dränering och sånt under.

En tanke är att på 3-4 ställen längs väggen bila bort och gjuta nån slags plint. Då kan man gjuta på mellan dessa och man får ett stöd för den nya syllen när man jobbar med att ta bort den gamla.
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Någon nödlösning finns nog inte men det behöver inte vara dyrt att göra det rätt.
Till att börja med måste du få bort jorden och det som ligger mot garaget. Där kan du lägga ner en enkel dräneringsslang så inte det går direkt mot väggen.
Gör du det och byter ut det ruttna så kommer det stå ett bra tag till ska du se
Ja, det är lite så jag tänker. Gräva ur, slang längst ner och fylla upp med makadam. Men något måste jag göra åt grundmuren.
 
Ja ser man på, du är helt på rätt väg tycker jag!
Och så säger du enkel nödlösning hehe..
Jag tror på det där men skulle också lappat igen på väggen lr om det är grunde och lagt en platonmatta emot.
Men vad du putsar med vet jag inte lr om kanske betongspackel funkar
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja ser man på, du är helt på rätt väg tycker jag!
Och så säger du enkel nödlösning hehe..
Jag tror på det där men skulle också lappat igen på väggen lr om det är grunde och lagt en platonmatta emot.
Men vad du putsar med vet jag inte lr om kanske betongspackel funkar
Platonmatta är en bra idé. Angående lagningen tänkte jag hacka bort allt löst, ställa armeringsnät mot och gjuta på kanske 50mm betong. Men det kanske är overkill?
 
BiFuel BiFuel skrev:
Platonmatta är en bra idé. Angående lagningen tänkte jag hacka bort allt löst, ställa armeringsnät mot och gjuta på kanske 50mm betong. Men det kanske är overkill?
Overkill tror jag inte, jag gör det gärna lite extra om man kan.
Har du berg under blir dräneringen också lättare för då har du grävt dit du bör.
 
Tänkte nåt sånt här, med dräneringsrör, makadam och platon.
Hur mycket jag lyckas laga muren återstår att se, men syllen och panelen ska såklart bytas.
Skiss av husgrund med dräneringsrör längs bergskant, makadam och Platonmatta för fuktisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kommer inte att kunna gräva ur helt där det är berg, så eventuell lägger jag slangen med fall åt två håll.
Alternativet är att spränga bort en massa berg och det är jag måttligt sugen på...
 
  • Gilla
misingen
  • Laddar…
Sedan återstår ju det lilla delikata problemet att hindra att det fyller upp med löv och skit igen efteråt. Idéer kring detta?
 
Är det bara lite berg lr sten du behöver jämna av så är det relativt lätt att borra och spräcka själv.

Om du sen fyller igen och låter det vara så brett att du lätt kan gå där så är det inga problem att rensa undan löv osv.
Viktiga är att det inte får kontakt med träpanelen
 
  • Gilla
pappaM
  • Laddar…
Stickan56
Om du vill göra något åt grundmuren så kan du putsa den med puts och murbruk C. Inte betong.
Platonmatta kan vara en bra för att hålla fukten borta från muren.
Dränera om du kan gräva tillräckligt djupt.
Byta syllen kan du göra i sektioner.
1. Kapa bort nedre delen på panelen som är dålig.
2. Lyft väggen mha domkraft så du kan byta syllen bit för bit. Glöm ej papp mellan syll och mur.
3. Skarva på panelen.

Så här kan man lyfta ett hörn
Hörn av huslyft med domkraft, ny syll och putsad grundmur med fuktspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enklast att lyfta är om man har en sådan här domkraft
En domkraft lyfter ett hus hörn för byte av syll på en grundmur vid ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stickan
 
  • Gilla
elpaco och 5 till
  • Laddar…
Vad grymma ni är! Riktigt bra tips!
 
Men ni tror inte att man behöver förstärka den söndervittrade grundmuren? Det är ju minst de yttersta 5 cm som försvunnit helt. Jag kan liksom känna den ruttna syllen underifrån, på utsidan.
Muren är ju visserligen fylld med 20-30 cm stora stenar, så det kanske ligger stabilt. Bara laga med murbruk?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Är det bara lite berg lr sten du behöver jämna av så är det relativt lätt att borra och spräcka själv.

Om du sen fyller igen och låter det vara så brett att du lätt kan gå där så är det inga problem att rensa undan löv osv.
Viktiga är att det inte får kontakt med träpanelen
Som du ser är det liksom en slänt ner mot väggen och med takutsprång så finns det inte plats att gå där. Man får krypa, som nu när jag gräver ur.

Jag kan ju inte fylla upp hela vägen för då blir det ju mot vägg som du ser.
En slänt nedgrävd längs husvägg med rötter och jord, begränsad gångyta på grund av takutsprång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.