Så har jag skördat de björnbär som har mognat. Jag gjorde inget särskilt med dem, utan åt upp dem direkt. Mums! Nu hoppas jag att resterande björnbär hinner mogna innan vintern.

Mogna björnbär på röd bakgrund, redo att ätas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Så har jag skördat de björnbär som har mognat. Jag gjorde inget särskilt med dem, utan åt upp dem direkt. Mums! Nu hoppas jag att resterande björnbär hinner mogna innan vintern.

[bild]
Härligt med björnbär, lyckliga dig!
Mvh P-A
 
Drar igång 2018 med en liten batch Syrénsaft. Aldrig gjort tidigare men väldigt enkelt. Samma princip som flädersaft. Blev världens doftexplosion när man slog på sockerlagen. Provsmak till helgen!
Stående kastrull med skivad citron och syrenblommor, förberedelse för att göra syrénsaft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Drar igång 2018 med en liten batch Syrénsaft. Aldrig gjort tidigare men väldigt enkelt. Samma princip som flädersaft. Blev världens doftexplosion när man slog på sockerlagen. Provsmak till helgen!
[bild]
Det låter gott! Har du ett recept? Jag vill gärna prova.
 
Naturliv Naturliv skrev:
Det låter gott! Har du ett recept? Jag vill gärna prova.
Absolut! 35-40 blomklasar vänlig bondsyrén. Jag tog lila för färgen på saftens skull. 3 citroner i tunna skivor. Sockerlag på 1,5 liter vatten och 1,5kg socker. En och en halv påse citronsyra (ca 45g). Lägg blommor, citronskivor och citronsyra i hink eller stor kastrull. Slå på sockerlagen direkt från spisen. Ställ svalt med lock en 3-4 dagar. Tappa på flaska. Jag brukar skaka om flaskorna med kokhett vatten och en mininypa bikarbonat innan.
Och ett sommartips! Testa att byta ut sockerlagen mot koncentrerad flädersaft om ni blandar mojitos eller andra sommardrinkar med sockerlag. Ska bli spännande att testa med Syrén i år!
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Squashplättar med en röra av fetaost eller annan vitost.


Stekpanna med squashplättar, några färdiga på ett fat och några som steks, samt en spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fetaost, riven squash, vetemjöl, ägg samt salt och peppar.

Riv en Squash (300g, liten), krama ur om det är mycket vatten i den, smula i en " bit " feta, efter smak (60-100g) två ägg, i med peppar och lite mjöl och salt (0,5 -1dl mjöl, beroende på hur vattnig squashen är). Stek i rapsolja salta efter stekningen.

Gott som del av en måltid. Jag vill gärna ha fetaoströra enkom, småkillarna vill inte äta utan stekt fläsk eller bacon och utan fetaoströran.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Konserverade tomater. Lägg tomater i en burk. Skruva på locket löst och värm i micron. Sedan går det att fylla på med lite mer tomater och värma en vända till. Ställ det på varmhållning i 10 minuter i ugnen på 100º. Används som vanliga krossade tomater fast med mer smak.
Fyra glasburkar med konserverade tomater i olika stadier på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativt tillvägagångssätt. Gör som i förra exemplet men skruva åt locket på burken innan den värms i micron. Ta sedan ut den och öppna så blir halva köket sprutmålat med tomater.
En mörk t-shirt fläckad med spridda krossade tomater, illustrerar missöde vid matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 6 till
  • Laddar…
Det blir galet med päron i år. Vad sjutton kan man göra med dem?

Päronträd i en trädgård rikt belamrat med mogen päronfrukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lilla päronträdet fullt. Ser precis lika ut på stora päronträdet
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
Det blir galet med päron i år. Vad sjutton kan man göra med dem?

[bild]
Lilla päronträdet fullt. Ser precis lika ut på stora päronträdet
Ingefärspäron! Bästa efterrätten hela vinterhalvåret. Serveras med god vaniljglass eller vispad grädde. Håller flera år på burk dessutom.
 
johel572 johel572 skrev:
Det blir galet med päron i år. Vad sjutton kan man göra med dem?

[bild]
Lilla päronträdet fullt. Ser precis lika ut på stora päronträdet
Päronmust! Det är fantastiskt gott!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.