Y Ygritte skrev:
Kan man inte lägga en sån där anti-halk matta som man kan lägga under mattor under plattan?
Typ en sån här:
[länk]
Detta är jag också nyfiken på. Blir nog på sten för mig.

En annan sak med hus/tak. Finns det någon praktisk nytta med det eller är det mer en kul grej? Står det någonstans att det rekommenderas? Tänkte eventuellt bygga ett, men har inte riktigt plats till någon jättegrej.
 
Joaquin Joaquin skrev:
Detta är jag också nyfiken på. Blir nog på sten för mig.

En annan sak med hus/tak. Finns det någon praktisk nytta med det eller är det mer en kul grej? Står det någonstans att det rekommenderas? Tänkte eventuellt bygga ett, men har inte riktigt plats till någon jättegrej.
Har inte sett att det rekommenderas att ha ett hus över laddare/robot.
Klipparna ska tåla att stå ute i regn.
Med ett tak så slipper du onödig väderbelastning på robot och laddstation. En robot kostar en del pengar och kan man skydda prylarna så är det bara en fördel.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Det är rekommenderat att inte ställa laddstationen i direkt solljus, så ett skyddande tak ger alltid skugga. Inge bra för livslängden att batterierna blir för varma speciellt under laddningen.
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Joaquin Joaquin skrev:
Detta är jag också nyfiken på. Blir nog på sten för mig.

En annan sak med hus/tak. Finns det någon praktisk nytta med det eller är det mer en kul grej? Står det någonstans att det rekommenderas? Tänkte eventuellt bygga ett, men har inte riktigt plats till någon jättegrej.
Jag har tagit spillvirke från altanbygget så det blev en stabil trall som laddaren står fastskruvad, och om jag bygger ett hus så blir det bara att skruva fast den.
Jag behöver ha laddstationen väster från huset så det blir mycket sol som man bör undvika, så ett hus ger skugga.
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Y Ygritte skrev:
Kan man inte lägga en sån där anti-halk matta som man kan lägga under mattor under plattan?
Typ en sån här:
[länk]
Hej

Varför göra det komplicerat, min laddstation står på stenplattor och löste det så här.

1. Slagborrmaskin.
2. Slagborr.
3. Plugg.
4. Skruv.
5. Klart.

Ha en kanonbra dag!
 
  • Gilla
Toomaster och 1 till
  • Laddar…
S stjp8729 skrev:
Hej

Varför göra det komplicerat, min laddstation står på stenplattor och löste det så här.

1. Slagborrmaskin.
2. Slagborr.
3. Plugg.
4. Skruv.
5. Klart.

Ha en kanonbra dag!
Min står på byasten och löste
S stjp8729 skrev:
Hej

Varför göra det komplicerat, min laddstation står på stenplattor och löste det så här.

1. Slagborrmaskin.
2. Slagborr.
3. Plugg.
4. Skruv.
5. Klart.

Ha en kanonbra dag!
Min står på byasten och jag löste det med :
Borrhammare
Lämpligt borr
Skruvade medföljande plastskruv igenom byasten ner i underlaget Står nu i femte säsongen utan problem
 
S stjp8729 skrev:
Hej

Varför göra det komplicerat, min laddstation står på stenplattor och löste det så här.

1. Slagborrmaskin.
2. Slagborr.
3. Plugg.
4. Skruv.
5. Klart.

Ha en kanonbra dag!
Hej tack för svar. För mig låter det som ett större ingrepp och definitivt mer komplicerat än en tunn anti-halk-matta. ;-)
Ha en kanonbra dag!
 
Y Ygritte skrev:
Hej tack för svar. För mig låter det som ett större ingrepp och definitivt mer komplicerat än en tunn anti-halk-matta. ;-)
Ha en kanonbra dag!
Tror inte någon antihalk matta får stationen att stå på plats när den dockar.
Absolut inget stort ingrepp 4 hål! borra att
 
N nissenhj skrev:
Tror inte någon antihalk matta får stationen att stå på plats när den dockar.
Absolut inget stort ingrepp 4 hål! borra att
Just nu står den bara på gräset hos oss och det funkar kanon varje gång, den åker inte runt, men kan tänka mig att den skulle kunna glida lite mer på stenplattor...
 
Y Ygritte skrev:
Just nu står den bara på gräset hos oss och det funkar kanon varje gång, den åker inte runt, men kan tänka mig att den skulle kunna glida lite mer på stenplattor...
Den behöver inte flytta sig särskilt mycket för att det skall bli problem för roboten att docka. Kraftig vind kan också rubba den. Eller små barn... Rekommenderar absolut att förankra den på något sätt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T Thordh skrev:
Den behöver inte flytta sig särskilt mycket för att det skall bli problem för roboten att docka. Kraftig vind kan också rubba den. Eller små barn... Rekommenderar absolut att förankra den på något sätt.
"Problemet" för mig är att vi kommer köpa plattläggning och en mur för en större slant och på ett litet hörn i det området kommer roboten stå tillfälligt i något år (hoppas jag).

Så småning om hoppas vi dra igång ett annat projekt i trädgården med en mur och en upphöjd rabatt och där skulle det bli fint om vi kunde få in den under.

Vi vill då helst inte ha borrhål i de nylagda plattorna.

Jag inser att ingen annan verkar ha provat anti-halk-matta i den här tråden eller ens tror det kommer fungera... ;-) Men vi kommer i alla fall testa det först, som anrda alternativt fästa plattan i huset på något vis och som sista utväg borra hål i de nya plattorna. Jag vet att man kan byta plattor, men det brukar inte alltid bli lika bra att byta en platta som när man lägger alla plattor med grundarbetet med maskiner och annat.

Jag skulle gärna höra om någon annan gjort på något annat sätt som inte innebär att borra hål i plattorna. :)
 
A Ahammarn skrev:
[bild]

Har du mått på öppningen?
 
Akoa Akoa skrev:
Har du mått på öppningen?
Bredd 57cm höjd ca 26cm
 
  • Gilla
Akoa
  • Laddar…
Y Ygritte skrev:
"Problemet" för mig är att vi kommer köpa plattläggning och en mur för en större slant och på ett litet hörn i det området kommer roboten stå tillfälligt i något år (hoppas jag).

Så småning om hoppas vi dra igång ett annat projekt i trädgården med en mur och en upphöjd rabatt och där skulle det bli fint om vi kunde få in den under.

Vi vill då helst inte ha borrhål i de nylagda plattorna.

Jag inser att ingen annan verkar ha provat anti-halk-matta i den här tråden eller ens tror det kommer fungera... ;-) Men vi kommer i alla fall testa det först, som anrda alternativt fästa plattan i huset på något vis och som sista utväg borra hål i de nya plattorna. Jag vet att man kan byta plattor, men det brukar inte alltid bli lika bra att byta en platta som när man lägger alla plattor med grundarbetet med maskiner och annat.

Jag skulle gärna höra om någon annan gjort på något annat sätt som inte innebär att borra hål i plattorna. :)
Jag hade en temporär lösning ett tag då jag hade en impregnerad 22x95 bräda som jag skruvade fast laddstationen i. Mitt bekymmer var att den då stod på en bädd av 20-28 makadam. Det inte gick helt enkelt inte att få ned de vanliga skruvarna där jag ville ha laddstationen. Sedan skruvade jag ned rostfri skruv genom brädan (eller om jag spikade, kommer inte ihåg riktigt). Hur som helst, det räcker ju att den inre delen av laddstationen sitter fast. Jag använder aldrig mer än två av de sex plastskruvarna till min laddstation ändå. Oftast skruvar jag dock fast den yttre delen då den på ojämn gräsmatta måste tryckas ned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.