Trist granne.....
 
Anna_H Anna_H skrev:
Två år gammal tråd, man undrar hur det har gått...
Hahahah kollade inte datum :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Malisan74 skrev:
Hahahah kollade inte datum :)
Lätt hänt, särskilt när man ser trådtipsen i nederkanten!

Men nu fick vi ju lite uppföljning, det är alltid spännande!
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
L lapower skrev:
Vi bryr oss inte om insyn och har ingen lust att lägga energi på detta men såhär kan vi ju inte ha utsikten från vårt nybyggda uterum!
Vad hade ni tänkt er för utsikt där, 5 meter från tomtgränsen?
Ni verkar ju bara ha betongplattor och grus på marken själva.
(Det är kanske det som grannen inte vill se)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad hade ni tänkt er för utsikt där, 5 meter från tomtgränsen?
Ni verkar ju bara ha betongplattor och grus på marken själva.
(Det är kanske det som grannen inte vill se)
Jag begär bara att man håller sig till byggreglerna. Önskar jag vill jag ju helst ha ett snyggt staket men grannen har problem med att vi tittar in och ner på honom då vårt hus ligger högre.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det?
Har kaffevedsplanket blåst omkull?
 
P Pontstone skrev:
Hur gick det?
Har kaffevedsplanket blåst omkull?
Nej, ska ta en ny diskussion med grannen nu när hans Thujor har växt upp mer och se om han kan ta ner spektaklet..
 
  • Gilla
splinter och 3 till
  • Laddar…
Jag undrar också hur det gått med Anna_H:s barn! Har de överlevt att leka med trä som varit nära tryckat virke? Eller har de drabbats av samma sorgliga sjukdom som alla villabarn nuförtiden får efter ha krypt sina första år på altaner? Obs, ironi!

Tycker ändå att ni kommit på en bra lösning med spaljen. Vår granne sprejade vår köksträdgård med gift och när vi bad dom spruta åt ett annat håll så monterade de upp ett 2 meter plank på såna 1 m höga gröna gunnebostolpar, såna som används för att hålla ett nät... För att göra det ännu roligare klämde de fast svart ogräsväv på vår sida av planket. Fladdrar fint... De har gått från att vara supermysiga grannar till verkliga frågetecken, men tror att de drabbats av agorafobi eller nåt. De behöver ett plank att skydda sig med. Jag kollar åt ett annat håll och tänker att om de mår lite bättre så hittar de väl inte på fler galenskaper. Vi fick lite märkliga lappar i brevlådan ett tag som jag misstänker kom från deras sida. Så jobbigt när man inte kan prata om saker och kompromissa lite.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 4 till
  • Laddar…
Finns det ingen regel som säger att man måste prata med sin granne och få godkänt om man ska bygga något 1m ifrån tomtgränsen?

När min granne ville plantera träd som var ca halv meter ifrån till min tomtgräns kom han över till mig och frågade om det var okej att han planterade ett träd där..
 
  • Gilla
splinter och 3 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Finns det ingen regel som säger att man måste prata med sin granne och få godkänt om man ska bygga något 1m ifrån tomtgränsen?

När min granne ville plantera träd som var ca halv meter ifrån till min tomtgräns kom han över till mig och frågade om det var okej att han planterade ett träd där..
Nej inte för att plantera, men man bör ju sätta det så att det inte växer in till grannen, och så att man kan klippa bägge sidor av en häck. I detta fall handlar det om bygglovspliktiga byggen, plank kräver bygglov om inte specat annorlunda för just din kommun. Bygglov nära grannen kräver att man hör grannen, dvs får ett medgivande. Så min grannes plank är ett svartbygge, men det är världsliga grejer...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Man kan ju faktiskt ha ett viss förståelse för grannen med, jag tycker personligen det är tämligen störande att ha grannarna sittande och titta in på en som att man vore någon form av underhållning, förvisso får man ju acceptera en del när man bygger så tätt inpå varandra.
Har man dylika problem så kan man köpa ett litet ställe på landet eller ett hus med en mycket stor tomt i stan, inte i ett getto.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Orkade inte läsa igenom hela tråden, så ursäkta om det föreslagits tidigare...
Antingen målar ni er sida av planket med vitt (eller specialfärg för ändamålet) och sätter en projektor mot det så får ni en gigantisk utomhusbio!
Eller så tapetserar ni det med en motivtapet, så kan ni titta på ett tropiskt landskap från ert uterum och drömma er bort (från grannen).
 
  • Gilla
Lökaröd och 2 till
  • Laddar…
F Frippegubben skrev:
Orkade inte läsa igenom hela tråden, så ursäkta om det föreslagits tidigare...
Antingen målar ni er sida av planket med vitt (eller specialfärg för ändamålet) och sätter en projektor mot det så får ni en gigantisk utomhusbio!
Eller så tapetserar ni det med en motivtapet, så kan ni titta på ett tropiskt landskap från ert uterum och drömma er bort (från grannen).
Problemet är ju hur planket är byggt, det är ju snett och vint med plankor i olika längd.
Hade planket varit rakt och snyggt hade jag målat det vitt men det går ju inte som det är nu.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Finns det ingen regel som säger att man måste prata med sin granne och få godkänt om man ska bygga något 1m ifrån tomtgränsen?

När min granne ville plantera träd som var ca halv meter ifrån till min tomtgräns kom han över till mig och frågade om det var okej att han planterade ett träd där..
Låter som en mycket trevlig och hänsynstagande granne.
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
jag ser planket som en krigshandling. En dag när han är borta slår du ner skiten bara. Samtidigt ger du honom ett löfte om att han ska få något som du vet att han vill ha. Bjud på grogg i ert nya uterum.
Diskutera vad du kan göra för att han inte ska känna att du har byggt ett uterum för att titta in till honom. Erbjöd dig att sätta upp en fin häck eller plank eller så.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.