Innehåller svenskt impregnerat virke koppar, krom & arsenik? Konstig hänvisning av källa...
 
Mikael_L
Thomas_Blekinge skrev:
Om tryckt virke, användning och barn läs här:
[länk].

Men kanske Jonatan har andra källor.
En trevlig PDF som handlar om järnvägsslipers och kraftledningsstolpar och gamla träskyddstekniker.

Men ta istället reda på vad NTR A/AB innehåller, och återkom i tråden.

Och ingen idé att du slingrar dig, för det var du själv som for i taket för att AnnaH lät sina barn leka med små bitar av NTR/AB behandlat virke. Sen försöker du blanda bort korten med att plötsligt ta fram dokument om kreosot-behandlade järnvägsslipers!
 
Redigerat:
  • Gilla
svslen och 10 till
  • Laddar…
Lugnt i backen nu Mikael! Den referens som jag angav gäller ju för olika sorters tryckt virke, bl a kreosotbehandlat. Men jag vet ju själv också att kreosot används inte numera för NTR A/AB. Dessa innehåller däremot koppar och ammoniakföreningar. Läs i referensen vad som står om koppar. En giftig metall. Annars skulle det ju knappast ha någon verkan i tryckt virke.
Att man använder det i vattenrör har inte alls med detta att göra.
Jag går inte i taket om Annas barn. Jag är bara mäkta förvånat. Det finns ju också folk som har sina barn i knäet när de kör bil. Eller låter dom köra på trimmade moppar utan hjälm.
Jag är i alla fall rädd om mina barn.
 
Lär ju vara mer farligt med tex socker än att leka med några trallbitar några dagar...
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Lär ju vara mer farligt med tex socker än att leka med några trallbitar några dagar...
Men det lär ju ta en jävla stund att bygga en koja av sockerbitar...
 
  • Gilla
  • Haha
Giraffens och 14 till
  • Laddar…
är sådana spaljer bygglovsbefriade oavsett höjd?
 
Ja i Stockholms kommun kan man bygga spaljéer hur högt man vill.
 
  • Gilla
Giraffens
  • Laddar…
Min granne blåvägrar nåt annat än 1,80 cm mellan våra parhus. Men har även synpunkt på utformningen vilken man kan ha.

Se till att grannen har för avsikt att ta ner planket när tujorna har vuxit uppå. Förklara att du har lagen på din sida.
I omedelbar anslutning till byggnaden får man bygga plank på 180cm och 3,6m ut, men bara efter grannes godkännande om det är närmare än 4,5m till tomtgräns. Annars gäller 110cm.

Så det är inte många rätt där.
 
harry73
Anna_H skrev:
Haha, det där har han ju byggt av de där pinnarna som ligger mellan varven på det tryckade virket på brädgården, de om man får gratis :)

Min barn fick med en bunt såna och byggde en koja. Den höll i flera veckor :)
Thomas_Blekinge skrev:
Undra om det är så lyckat att låta barn leka och såga med tryckt virke, speciellt om det är nytryckt och blöder gift.
Är pinnarna Anna syftar på också impregnerad?
Hon brukar vara rätt så nöjig med gifter i trädgården
(Citat ur annan tråd)
Anna_H skrev:
Jag har läst på om Glyfosfat. Det är ingen trevlig kemikalie. Påverkar gravida/foster bland annat, dvs reproduktionsstörande i klass med Neurosedyn, DDT mm.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Läs i referensen vad som står om koppar. En giftig metall. Annars skulle det ju knappast ha någon verkan i tryckt virke.
Att man använder det i vattenrör har inte alls med detta att göra.
Japp, koppar är giftigt. Koppar är också livsnödvändigt för att våra kroppar ska fungera, det finns i de flesta multivitamintillskotten exempelvis. Allt handlar om vilka mängder man får i sig. Kvinnor kan ha en kopparspiral i livmodern som utsöndrar just koppar som preventivmedel, dessa byts var femte år när de blivit "urladdade". Det finns ingen forskning som visar att det skulle vara skadligt, trots att kroppen dagligen utsätts för högre halter koppar än normalt.
 
Redigerat:
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Nehej, den är impregnerad med hallonsaft?
Tryckt virke är nog giftigt i alla fall, annars hade väl inte de flesta kommuner infört specialregler för eldning av rester, insamling mm.
Om du nu kanske vet det, vad är de verksamma ämnena i modernt tryckt virke?
Arsenik som användes förr i tiden är förbjudet, idag använder man kopparsalter primärt. Fler frågor?

Du är medveten om att man inte får elda tex cellplast hemma? På samma sätt får man inte elda tryckt virke, i båda fallen frigöra ämnen i hög koncentration vid eldning. Det innebär inte att samma ämne "läcker" vid normalt bruk.

Det stämmer förvisso att en liten andel kopparsalter avsöndras. Men det är oerhört små mängder eftersom träet har en livslängd på 20-40 år. Har du drucket ett glas vatten är det förmodligen ett större intag av kopparsalter.
 
Mikael_L
Främst stör de utsöndrade kopparföreningarna ifrån tryckt virke reproduktionen av fåcelliga vattenlevande organismer.
Men halterna är annars såpass låga att det inte är speciellt farligt för så mycket annat.

Alltså i större koncentrationen är många kopparföreningar och kopparsalter ganska akut giftiga.

För kopparsulfat t.ex. är ld50 för människa (dödlig dos för hälften den utsatta populationen (ett statistiskt mått kan man kanske säga)) 50mg/kg kroppsvikt.
Så om 100 personer med min vikt käkar 4 gram var med kopparsulfat så lär ungefär hälften dö.


Men kan någon ta reda på hur mycket kopparsulfat det finns i typ en hel planka med tryckt virke?
Jag tror det är långt under 1 gram.
 
M Malisan74 skrev:
Bästa är att prata med grannen och säg att det finns vissa regler gällande bygge.
Två år gammal tråd, man undrar hur det har gått...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Två år gammal tråd, man undrar hur det har gått...
Planket är kvar.
Pratade med grannen i höstas men han är omöjlig. Nu har han börjat byta ut staketet på andra sidan tomten mot ett högre, än så länge ser det rakt och bra ut. Avvaktar och ser hur det går. Jag har fortfarande en hållhake på grannen gällande en carport som är byggd utan bygglov och står mindre än 1 meter från vår tomtgräns, får kanske bli att ringa om den.
 
  • Gilla
splinter och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.