HOBBY ARCHITECT
SysterNett SysterNett skrev:
I övre har du badrumsstammem vid badrummet mot lgh till höger. Utifrån kostnad för stam så är det nog ungefär samma.
Är ju samma på den andra (fast till vänster).

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det blir en kvadratmeter större och ska det vara garderober typ klädkammar på var sida sängen blir det ännu större.
Det är ju bara för att du ritat om utrymmet. Nu känns det iofs på denna bilden som om att utrymmet är mer korrekt enligt alla regler kontra de andra ritningarna. Även hallen ska vara tillgänghetsanpassad = minimibredd 130cm.

Är ju samma på den andra (fast till vänster).
Jag förstår inte.

HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Det är ju bara för att du ritat om utrymmet. Nu känns det iofs på denna bilden som om att utrymmet är mer korrekt enligt alla regler kontra de andra ritningarna. Även hallen ska vara tillgänghetsanpassad = minimibredd 130cm.
Måste ju rita om för att det inte ska bli för stort. Visa hur du skulle ha det.
Trodde det var 120cm som gällde, men det kanske inte är så i hall?

HOBBY ARCHITECT
Jag förstår inte.

• Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan med markerade områden för potential renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den går i långa väggen mellan lgh.

HOBBY ARCHITECT
Den går i långa väggen mellan lgh.
Jaha.
Men det blir ändå samma antal alltså.

Jaha.
Men det blir ändå samma antal alltså.
Ja. Det har jag ju sagt hela tiden.

Om du sätter kök och badrum nära varandra och spegelvänder lgh blir det en stam för två lgh.

HOBBY ARCHITECT
Ja. Det har jag ju sagt hela tiden.

Om du sätter kök och badrum nära varandra och spegelvänder lgh blir det en stam för två lgh.
Men så är det ju inte på lägenheterna överst.

Men så är det ju inte på lägenheterna överst.
Jag ger upp. Sussa gott!

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Men den här blev väl fin? 20 kvm.

• Arkitektritning av en 20 kvm stor lägenhetsplan med möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
DN har en artikel där storleken på riktigt små lägenheter tas upp bland annat och enligt den så finns det en minimistorlek, sen om de skriver det för att Boverket verkligen har skrivit ut det som en regel eller om det är framräknat utifrån de krav som finns framgår inte.
Svenska Bostäders minsta etta förra året var 18 kvadratmeter och medelettan 31 kvadrat.
...
Vid Albano i Norrtull bygger Svenska Bostäder studentettor på nya minimigränsen för studentlägenheter på 16 kvadratmeter.
...
– Vill vi gå till historien som de som ritade klädkammare som bostäder? Jag har sett exempel på lägenheter på 10 kvadratmeter som fått dispens av Boverket, säger Emma Jonsteg, vd för Utopia arkitekter.
https://www.dn.se/sthlm/trangboddheten-okar-i-stockholm-och-lagenheterna-krymper/

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
DN har en artikel där storleken på riktigt små lägenheter tas upp bland annat och enligt den så finns det en minimistorlek, sen om de skriver det för att Boverket verkligen har skrivit ut det som en regel eller om det är framräknat utifrån de krav som finns framgår inte.
[länk]
Intressant. Tack! Du får gärna klippa och klistra hela texten om du vill, jag är inte prenumerant. ;)

BirgitS
Förlåt, jag såg inte att det var en låst artikel, men att kopiera hela artikeln är upphovsbrott så det kan jag inte göra. Men artikeln handlar mest om trångboddhet så det är ju inte så mycket som är relevant för den här tråden, dock kan jag väl göra ett ytterligare citat (det kommer före de andra tre i artikeln).
För tre år sedan sänkte Boverket minimigränsen för en lägenhet till 21 kvadratmeter och effekten syns redan tydligt.

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.