Tänker dra en guidekabel enligt bild (det röda strecket, den röda boxen är tänkt plats för laddningsstationen. Bör man tänka så? Den stora svarta "lådan" är huset. :)

Skiss med svart rektangel som representerar ett hus, rött streck för guidekabel, och röd ruta för laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JLyck JLyck skrev:
Tänker dra en guidekabel enligt bild (det röda strecket, den röda boxen är tänkt plats för laddningsstationen. Bör man tänka så?[bild]
Jag skulle satt ladningsstationen vid den övre hörnan i stället. Då hittar maskinen guiden även i andra ändan av tomten snabbare.
Schematisk bild av en trädgård med en robotgräsklippares laddstation felplacerad, enligt inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JLyck JLyck skrev:
Tänker dra en guidekabel enligt bild (det röda strecket, den röda boxen är tänkt plats för laddningsstationen. Bör man tänka så? Den stora svarta "lådan" är huset. :)
johan63 johan63 skrev:
Jag skulle satt ladningsstationen vid den övre hörnan i stället. Då hittar maskinen guiden även i andra ändan av tomten snabbare.
Där blir inte bra, har en altan med en trappa just där. Men har ett vedskjul/förråd med eluttag uppe i högra hörnet, sätta stationen där kanske och sen dra ut guidekablar? Eller man kan bara dra en guidekabel?

Schematisk planritning som visar en altan, trappa och ett förråd med en markerad plats för en station och guidekablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JLyck JLyck skrev:
Där blir inte bra, har en altan med en trappa just där. Men har ett vedskjul/förråd med eluttag uppe i högra hörnet, sätta stationen där kanske och sen dra ut guidekablar? Eller man kan bara dra en guidekabel?

[bild]
Bara en guide. Men förrådet blir kanon. Och guiden rakt ner ;) alltså slopa den korta inritade guiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
johan63 johan63 skrev:
Bara en guide. Men förrådet blir kanon. Och guiden rakt ner ;)
Misstänkte det. Guiden rakt ner där jag ritade den första? :) Då har man tryckt på köpknappen.
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Misstänkte det. Guiden rakt ner där jag ritade den första? :) Då har man tryckt på köpknappen.
Japp.
 
HaakonSorvik HaakonSorvik skrev:
Tusen takk for tipsene, nr.1 funker men dessverre ikke nr.2

Har sjekket øyen og kabelen, og ingenting ligger i kryss med begrensningskabelen der. 2 m på det minste i avstand fra guidekabel. Hva kan være galt? La kabel rundt øya fra høyre, rundt, inn i samme pluggene tilbake og videre mot venstre. Stemmer ikke det?

Noet er galt med hvordan du ha trekkt kabeln det er jeg ganska sikker på. Klipparen oppfatter detta som at den då er udefor klippeområdet.
Skiss som visar rätt och fel sätt att dra kabel för en robotgräsklippare med ordet "OK" vid rätt och "NOK" vid fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testa så här. OBS ! SLADDARNA FÅR INTE ÖVERLAPPA VARANDRA. Du kan lägga dem med 1 cm mellanrum från ön.
Schematisk bild av två sladdar som sträcker sig från en ö till ett objekt och en låda med mellanrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Fick man besked från postnord. Förväntad leveransdag imorgon. Tur frun jobbar dag imorgon så man kan pilla med det på kvällen. Gödat och vattnat gräsmattan idag. Hejdå äckliga mossa!
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Glöm inte ett 6pack öl. Behövs när slingan och guiden ska läggas. :crysmile:
 
johan63 johan63 skrev:
Glöm inte ett 6pack öl. Behövs när slingan och guiden ska läggas. :crysmile:
Risken är väl då att grannen får besök av klipparen ;)

Hur långt över slingan klipper den?
 
Jahapp, skulle starta min r40 för vårens första klippning och den klagar på elektronikproblem 501. Några tips?
 
A Manfred Marklund skrev:
Jahapp, skulle starta min r40 för vårens första klippning och den klagar på elektronikproblem 501. Några tips?
Har du en robonect i den ? Om ja. Lägg in senaste firmware. Om nej. Ta loss batteriet , vänta 5 min, montera tillbaka batteriet. Startar den inte efter det. Uppsök service verkstad.
 
johan63 johan63 skrev:
Har du en robonect i den ? Om ja. Lägg in senaste firmware. Om nej. Ta loss batteriet , vänta 5 min, montera tillbaka batteriet. Startar den inte efter det. Uppsök service verkstad.
Tror inte det, var sitter batteriet? Köpt hus nyss där den följde med köpet så har inte stor koll på maskinen, men har börjat bygga ett garage till den.
 
A Manfred Marklund skrev:
Tror inte det, var sitter batteriet? Köpt hus nyss där den följde med köpet så har inte stor koll på maskinen, men har börjat bygga ett garage till den.
Vänd maskinen upp och ned. Mellan knivtallriken och bakhjulet. 4 st torx 15
 
  • Gilla
Asmodean
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.