J Jordabalk skrev:
Det är fastställt btd, med separat sluten tank för toalett.
För att förtydliga. Vi pratar inte om en syndafloden som svämmar över. Det ligger ca 1 kvm stor pöl runt locket. Som är intill staketet. Från den så rinner det ca 2 m in på min tomt innan marken hinner suga åt sig överflödet. Stället det rinner på är lite avsides och inte en plats som man går på.

De påstår att det nya systemet kan gå på samma tillstånd som det tidigare. Så de behöver inte ansöka om något hos kommunen.

Byggjobbare har varit där och de planerar att börja gräva så fort de hinner.
Jag har haft eget avlopp i många år tidigare och det jag fått lära mej är att ALLA ändringar av ett eget avlopp(inte byta något rör) är tillståndspliktiga.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det finns ingen nackdel för dig att blanda in kommunen mer än att möjligen din granne blir förbannad, eller att du själv får förelägganden om ditt egna avlopp. Med detta i åtanke innebär det att grannen eller ni bägge försöker undkomma lagstadgade regler, vilket jag tycker är oroväckande.
Speciellt när man går ut med det på ett forum så här, visar bara att man inte vet vad man håller på med.
 
J Jordabalk skrev:
Det är fastställt btd, med separat sluten tank för toalett.
För att förtydliga. Vi pratar inte om en syndafloden som svämmar över. Det ligger ca 1 kvm stor pöl runt locket. Som är intill staketet. Från den så rinner det ca 2 m in på min tomt innan marken hinner suga åt sig överflödet. Stället det rinner på är lite avsides och inte en plats som man går på.

De påstår att det nya systemet kan gå på samma tillstånd som det tidigare. Så de behöver inte ansöka om något hos kommunen.

Byggjobbare har varit där och de planerar att börja gräva så fort de hinner.
De krävs lov från kommunen i vilket fall som, har själv råkat ut för det i stugan, hade vi bara grävt om det utan tillstånd så var det ungefär det samma som det avlopp som redan fanns där och som inte var godkänt.

Jag fattar fortfarande inte varför du accepterar att ha grannens avloppsvatten i trädgården, helt obegripligt.
Har du eget avlopp som du är nervös att även få det nedsynat eller vad är rädslan för kommunen?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu måste vi styra upp juridiken (detta är ju juridikdelen):

Nej, det krävs inget tillstånd för BDT-avlopp, varken att anlägga eller att laga. Men det är anmälningspliktigt att nyanlägga eller ändra BDT-avloppet. Detta ger kommunen en möjlighet att med förelägganden och förbud stoppa alla lösningar som inte konventionella eller ordentligt testade. Och det mesta är anmälningspliktigt, t ex att gräva om en infiltration.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu måste vi styra upp juridiken (detta är ju juridikdelen):

Nej, det krävs inget tillstånd för BDT-avlopp, varken att anlägga eller att laga. Men det är anmälningspliktigt att nyanlägga eller ändra BDT-avloppet. Detta ger kommunen en möjlighet att med förelägganden och förbud stoppa alla lösningar som inte konventionella eller ordentligt testade. Och det mesta är anmälningspliktigt, t ex att gräva om en infiltration.
Jo det kan vara tillståndspliktigt med bdtavlopp. Via kommunens föreskrifter för människors hälsa och miljön. Hittar man oftast på kommunens hemsida.
Gräva om infiltrationen kräver nästan alltid nytt tillstånd eftersom man ofta måste flytta på den.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Telefu skrev:
Gräva om infiltrationen kräver nästan alltid nytt tillstånd eftersom man ofta måste flytta på den.
Du menar om BDT-infiltrationen är anlagd inom ramen för ett tillståndspliktigt avlopp? Vi kan ju gissa att så är fallet för TS granne eftersom det finns en tank för WC-avlopp som är tillståndspliktig.

Sen nämndes stenkista i tråden och inte infiltration. En nyanläggning (flytt) av en stenkista för BDT-avlopp lär inte ta sig igenom kommunen även om de tolererat den så här långt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Komunens kan besluta om lokala föreskrifter för människors hälsa och miljön. I dessa kan man besluta om t ex tomgångskörning och att det är tillståndsplikt även för bdtavlopp. Brukar då vara i tätbebyggda områden som inte har kommunalt VA. Även om man då bara ska byta bdt-delen så behöver man tillstånd.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Återkommer hit när jag vet mer.
 
  • Gilla
Dennis_Larsson och 4 till
  • Laddar…
J Jordabalk skrev:
Återkommer hit när jag vet mer.
Hur har det gått, är avloppet åtgärdat???
 
  • Gilla
patriklarsson och 3 till
  • Laddar…
S Snailhead skrev:
Hur har det gått, är avloppet åtgärdat???
Grannen har inte befunnit sig i huset på 1 månad så problemet upphörde.
För några dagar sedan så grävdes den gamla infiltrationen upp och en ny lades i. Tydligen så var kommunen även kontaktat eftersom de hade ett papper som jag fick fylla i.

Såvida inga skador orsakats på min vegetation eller liknande, pga avloppsvattnet, så är jag nöjd!

Case close. Hopefully.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Användningsförbud låter troligt?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Jordabalk skrev:
Grannen har inte befunnit sig i huset på 1 månad så problemet upphörde.
För några dagar sedan så grävdes den gamla infiltrationen upp och en ny lades i. Tydligen så var kommunen även kontaktat eftersom de hade ett papper som jag fick fylla i.

Såvida inga skador orsakats på min vegetation eller liknande, pga avloppsvattnet, så är jag nöjd!

Case close. Hopefully.
Men vad var det för papper du behövde fylla i? Rent formellt borde du inte ha något med grannens avlopp att göra (så länge det inte rinner in på din tomt).
 
Medgivande för att grannen ska få anlägga en ny infiltration nära tomtgränsen kanske?
 
useless useless skrev:
Medgivande för att grannen ska få anlägga en ny infiltration nära tomtgränsen kanske?
Underskrift på att jag tagit del av vad grannen tänker göra. Så slipper kommunen ringa runt och informera
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.