Hej!
Jag är ingen expert på detta område.
Men min granne har en avloppsbrunn, och troligtvis stenkista liggandes längst med tomtgränsen på deras sida.

Sedan i vintras så har det luktat apa på min tomt.
Jag frågade grannen, som sa att de skall spola sitt avlopp och framöver kanske gräva ny stenkista.

Det luktar emellanåt fortfarande apa och nu när snön försvunnit så har jag hittat orsaken.
-Det svämmar över under hans brunnslock och en del av det sipprar ner på min häck och min tomt.

Till detta hör att jag helst undviker att prata med min granne pga. Tidigare omständigheter.

Vilka juridiska rättigheter har jag i detta fall?
Vad bör jag göra?


Bifogar bilder.
 
Redigerat:
Översikt av en bortglömd trädgård med visset löv, grenar, en odefinierbar svart behållare och en nedmonterad trampolin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en sumpig mark i en skog med döda grenar och en del gröna blad i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
Nalleman64
  • Laddar…
Om du inte vill prata med grannen så kan du göra en anonym anmälan till kommunens miljöenhet.
De gör sedan en inspektion och ålägger grannen att åtgärda sitt avlopp.
 
  • Gilla
jade_wys38 och 5 till
  • Laddar…
Detta brukar vara prioriterat, jag ringde till kommunen om ett liknande ärende, dock inte min tomt, utan nått jag noterade vid en promenad, det tog 2 timmar tills inspektören var där.
 
  • Gilla
DakerScania och 6 till
  • Laddar…
Jag förstår. Hade helst dock låtit grannen lösa det själv utan kommunens inblandning.
Får lov att ta tjuren vid hornen och ringa honom.
 
  • Gilla
Björn Vesterberg
  • Laddar…
Grannen kan inte lösa det utan kommunens inblandning eftersom ändringar i avloppssystemet med största sannolikhet kräver bygglov eller -anmälan.
 
  • Gilla
jade_wys38 och 5 till
  • Laddar…
Jag håller med. Kanske är även avloppet uttjänt, har ni egen brunn? Ligger det fler his runt omkring? Det finns ganska många fler aspekter här än grannsämja. Jag hade ringt direkt. Vissa saker är faktiskt upp till myndigheter att avgöra.
 
  • Gilla
DakerScania och 6 till
  • Laddar…
Ring miljö och hälsa. Det där är ett prioärende tycker jag. Avloppsvatten som rinner öppet in på granntomten. Smittrisk, lukt mm. Hur nära ligger din vattenbrunn?
Grannen kommer behöva nytt tillstånd för sitt avlopp.
Du vill inte prata med grannen, då är kommunen enda vägen för att få till en förändring.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
Om det är ett avlopp från WC (bajs alltså) får det absolut inte se ut sådär. Det är en hälsofara för dig som granne och ska åtgärdas omedelbart. Att "gräva ny stenkista" är säkerligen inte tillräckligt, det verkar vara inte ens finnas en fungerande separering. Åtminstone en ny infiltration måste anläggas. Om du underrättar miljökontoret på kommunen kommer det säkert bli ett prioriterat ärende. Trist med studsmattan där också...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
L Lane skrev:
Jag håller med. Kanske är även avloppet uttjänt, har ni egen brunn? Ligger det fler his runt omkring? Det finns ganska många fler aspekter här än grannsämja. Jag hade ringt direkt. Vissa saker är faktiskt upp till myndigheter att avgöra.
Oki, tänkte mest att det kan vara bra att höra med honom. Han kanske redan har en dialog med kommunen. För mig är det mest äckligt att det rinner över till mig.

Mig veterligen är det allt i allo-avlopp. Dvs. Även bajs.
Deras och övriga grannar har egna brunnar tror jag.
Jag har en brunn, men den används inte eftersom jag har kommunalt vatten.
 
Jag läste att du helst inte vill men: Du skulle ju kunna prata med din granne och att ni "gemensamt" tittar på situationen och kontaktar kommunen? Det torde ligga i din grannes intresse att ha en fungerande avloppsbrunn! För grannsämjans skull är det förmodligen bäst att grannen får reda på hur illa situationen är, innan herr miljö och hälsa-inspektören står där och pekar med hela armen.
 
Fast å andra sidan så kan jag tycka att om jag vet att min brunn svämmar över med avföring och annat till någon annans tomt så är det väl för f** bara att kavla upp armarna och fixa det! Att som granne då behöva tassa på tå och var försiktig är ju strunt, för har brunnsägaren kännedom om det men inte gör något omedelbart/snarast så har han redan försuttit sin chans och har ju inte direkt visat vilja att åtgärda problemet. Ring kommunen direkt och meddela för det är som andra sagt innan inte bara du som drabbas utan det kan ju sprida sig till andra boende.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 15 till
  • Laddar…
Stickan56
Så här ser jag på problemet.
Om infiltrationen/stenkistan inte klarar av att hantera det vatten som skall ut från brunnen så få man betrakta systemet som en sluten tank. Tills problemet är löst så får man lov att göra slamtömningar så ofta som det behövs. Om inte din granne gör något omgående så tveka inte att kontakta din kommun.

Stickan
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
H
Precis som andra redan varat: ring kommunen, jag jobbar själv som miljö- och hälsoskyddsinspektör och sådär ska det verkligen inte se ut! Fullt med bakterier, virus och smittämnen:thumbdown::sick:

Kravet på att en avloppsanordning ska ha en efterföljande rening (infiltration, markbädd, filter, minireningsverk etc.) efter slamavskiljaren (trekammarbrunnen) har funnits ända sedan 1969. Att t.ex. bara ha en stenkista uppfyller inte dagens krav. Har grannen tänkt "gräva" lite så måste han se till att anmäla det till kommunen, det är en anmälningspliktig åtgärd. Anläggning av nytt avlopp kräver tillstånd.

Enligt miljöbalken är det fastighetsägarens ansvar att ha en avloppsanläggning som fungerar enligt dagens krav och inte orsakar olägenheter för människors hälsa eller miljön. Enligt lagen är det också kommunens skyldighet att kontrollera avloppsanläggningarnas utformning, funktion och reningsgrad.

Många kommuner har inte resurser att inventera alla enskilda avlopp. Ofta tas det område för område i projekt p.g.a påverkade vattendrag, dricksvattenbrunnar eller annat som är skyddsvärt. I den kommun jag jobbar i (landsbygd) bor det ca 10 000 pers och det finns ca 4 000 enskilda avlopp, finns inte en chans att få koll på dem :crysmile: Därför är tillsynen i stort sett bara händelsestyrd, inkommer ett klagomål prioriteras det. Vid inspektionen märker man snabbt om det är ett befogat klagomål eller en klassisk "grannfejd" :cool:
 
  • Gilla
Enolf och 20 till
  • Laddar…
J Jordabalk skrev:
För mig är det mest äckligt att det rinner över till mig.
För dig kanske, men för grannen själv och för andra i omgivningen är det en allvarlig risk. Kontakta kommunen omedelbart! De som har brunnar kan bli sjuka!
 
  • Gilla
Marcus_L och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.