Bra tråd, läckert projekt!
Tackar för färgkod till master bedroom jag med. Helt i min smak :)
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Nu händer det! Återkommer ikväll om vi överlever.

Påbörjad installation av golvvärme med utrullade värmeslingor och aluminiumplåtar över ett nylagt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det gick ganska bra med flytspacklingen ändå!

Primade, nätade och satte nivåpinnar enligt tidigare planering. Sen förberedde vi oss likt kirurger med varenda instrument som kunde behövas uppradat. Sen var det bara att börja blanda.

Delade av vid duschen och tänkte att från dörren och fram dit kunde vara lagom för idag. För att kunna börja hälla vid dörren och sen jobba mot brunnen längst in gjorde vi en landgång. Använde ett gångplan från nyköpta byggnadsställningen som vi la upp på några reglar utanför samt i den avstängda duschdelen.

Det är ju ett ganska kort men intesivt arbete när man väl kommer igång. Jag var ganska nervös men @FruB lugnade och så flöt det på :). Att hälla ut första hinken tyckte jag var som första gången jag lutade mig ut över en bergvägg för att repellera ned. Hela kroppen skriker att ”det här är fel, gör det inte!”. Efter några hinkar kom vi in i det och plötsligt var det färdigt. Eftersom blandningen ligger typ 7 minuter före hällningen hade vi ganska mycket spackel kvar när vi var klara, gjorde hellre lite för mycket. Det resterande spacklet hällde vi i dsuchdelen så fick vi grovjobbet klart där med. Nu återstår en eller kanske två säckar för att göra färdigt duschen.

Efterhand som det började hårdna var vi på hugget och skrapde till där det inte var helt hundra. Vi är ju trots allt nybörjare men det var inte så mycket som behövde justeras. Första decimetern vid dörren blev dock lite låg så där får vi justera med lite handspackel. Men överlag jättenöjda och jag får säga att jag är ganska stolt över att vi vågade oss på detta på egen hand trots stor respekt!

Lite bilder från dagen:

Förberett golv med primer, armeringsnät och golvvärmerör före flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Primer och nät på plats

Golvyta med nät och rör för golvvärme och en landgång överlagd för flytspacklingsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Landgången

Primer och nät på golv med nygjuten flytspackel och landgång vid inbyggnadsdusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tagit oss förbi första ångesttröskeln

Renoverat badrumsgolv med nät och primer på plats och en landgång över det nygjutna flytspacklet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gångplan från byggnadsställning utlagd över nyligen flytspacklat golv i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdighällt

Nyligen flytspacklad golv i badrum med primer, nät och avlopp synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och lite skrapat och fixat

Nyhällt flytspackel på badrumsgolv med synlig golvbrunn och anslutning för duschavdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återstår att fylla där anstängningslisten och landgångens upplag låg, samt 5-10 mm för att få färdigt fall i duschen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Idag var jag och stora grabben och köpte ett par säckar spackel till och efter middag satte vi igång med duschen.

Man är knappast fullblodsproffs efter ett enda tappert spackelförsök men det kändes verkligen tryggare idag. Lite ny utmaning med det kraftigare fallet i duschen men till slut blev jag väldigt nöjd. Det svåraste var att veta när jag skulle sluta rota i det med spackeln för att det skulle flyta ut bra men utan att det fortsatte rinna. Spacklade i nivå med brunnen direkt och behövde bara skrapa lite lätt vid flänsen. Lite pyssel att få övergången mot den tidigare spacklingen smooth eftersom det inte riktigt går att spackla mot noll tjocklek. Fick skrapa och hyvla med spackeln när det stelnat till och det blev ganska bra.

Fixade även till den lite för låga nivån precis vid tröskeln med lite extra flyt. Bara en decimeter bred remsa som behövde upp några millimeter. Även där fick skrapas för att få mjuk övergång mot det gamla.

Fick även dragit över taket med våtrumsgrund tidigare idag när minstingen sov middag, åkt på vattkoppor så det var en del hemmahäng idag.

Med spacklingen färdig fortsätter vi härnäst med att måla taket samt med att glra smygar till dörr och fönster innan det är dags att börja med tätskikt.

Det var full fart när spackeljobbet väl var igång så inte så mycket bilder idag men några halvdana i alla fall:

Nyligen spacklad duschgolv med brunn och spackel i förgrunden, redo för tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyspacklat golv i dusch med synlig golvbrunn och övergång mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyspacklad duschgolv i vinkel med avloppsbrunn och spackelspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyspacklat golv i duschutrymme med avlopp, verktyg och arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Idag har byggställningen nått nya höjder. Redo för att börja jobba. Steg ett blir att flytta det lilla fönstret så det blir lite bättre harmoni med nya verandan. Dock inte så mycket eftersom trappan löper precis innanför och det är inte mycket plats mot vangstycket. Så flytt åt höger kräver lika mycket flytt uppåt.

Byggställning uppställd mot en röd husvägg nära fönster och veranda, redo för renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Småpulas med lite av varje här hemma. I dagarna har vi målat taket i badrummet ett par gånger och sista strykningen idag. Kör med Beckers våtrumssystem och det var fint att jobba med. Första färdiga ytan!

Nymålat badrumstak med flera innertaksuttag och släta vita ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer även en bild på tröskeln monterad och oljad (gjordes innan flytspackling men glömde lägga bild).

Tröskeln i naturligt trä vid ett rumövergång med nyligen flytspacklat betonggolv och en svart elektrisk kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat litet projekt har varit att fixa ventilation till nya verandans krypgrund. Ena kortsidan ventileras genom luckan som leder in men det behövdes även en ventil i andra änden. Köpte ett 200x200 mm galler och satte igång att bila. Muren är original som vi bara gjöt på när vi gjorde verandan. Den består av natursten i kärnan som sedan gjutits in.

Ritade av ventilen på lämpligt ställe men träffade såklart en sten som var så stor att den täckte hela hålet... kändes som att det skulle bli drygt att köra sönder den så kag provade att ta ett nytt tag intill. Även där sten men till slut lyckades jag bila runt den tillräckligt för att den skulle gå att ta bort. Det försvann lite mycket grund så lite lagning behövdes för att det inte skulle se ut som att jag använt stridsvagn till jobbet. Grunden ska putsas om när ny trapp är klar så det handlade mest om att få det däggdjurstätt mer än i nyskick.

Jag köpte en säck cementbruk och gav mig på mitt första muraruppdrag igår. Behövde ganska mycket mer än vad som var lämpligt att lägga på i en omgång och det ville kalva ihop, men till slut fick jag till det skapligt och backade långsamt därifrån. Idag behövde jag bara skrapa av lite på kanterna och sen trycka dit ventilen. Tycker att det blev godkänt!

En hemmagjord rektangulär öppning i en mur med synliga stenar, före installation av ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett ojämnt, bilat hål i en grovputsad mur, med synlig natursten, avsett för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grovt uthuggen öppning i en betongvägg med ojämna kanter och en delvis reparerad yta till höger, redo för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat ventilationssystem i en stenmur, med synlig reparation och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilgaller monterat på grovt murat fundament med synligt reparationsarbete och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Börjat tvätta och skrapa fasaden ikväll. Tanken är att göra en ställningsbredd a 3 m helt klar och sen flytta vidare. Nog inte troligt att vi kommer varvet runt denna utesäsongen... Utöver att det ska bli lika vitt som verandan görs en allmän översyn. Dåligt virke byts ut och märkliga lösningar från den förra ägaren rättas till. Började exempelvis plötsligt dofta plastic padding när jag skrapade, lite udda material för att reparera en träfasad :) Verandagaveln är det lite extra att göra på då det även innefattar att fixa till all åverkan på grund av anslutning av nya bygget samt att de små fönsterna ska flyttas.

Vindskivorna har vi tänkt byta efter att ha spanat upp mot dem från marken, de ser ganska eländiga ut. Men när jag satte skrapan i dem möttes jag av stenhårt virke och en underbar doft av kåda. Rena fönstervirket så de får hänga med igen och endast plåtarna byts. Undrar om vindskivorna till och med kan vara original?

Ställning monterad intill en röd träfasad på ett hus för renoveringsarbete, barnleksaker syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tog en tur till bygghandeln ikväll och köpte virke till knuten som visade sig vara sämre än jag trodde när jag skrapade igår. Passade även på att ta hem 75 m lockläkt. Därefter grundmålades det mesta av detta lass innan det blev väl småkylig kväll. Nu har vi grundmålat virke så att vi klara en hyfsad bit fasadfix tror jag.

Till sist hann vi med att göra färdigt och provlysa downlights i badrummet. Blev kanon! Bra kväll för att vara vardag :)

Nyligen installerade downlights i ett oinrett badrumstak med synliga kabeldragningar och verktyg på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ofärdig badrumsmiljö med gipsväggar och takförsedda downlights, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Idag blev det fixardag ute. Och inne. Som blev halvute :). Vi flyttade nämligen det lilla fönstret bredvid verandan ca 170 mm. Inte så mycket men det betyder ändå en fördubbling av avståndet till verandan och behövdes för lite bättre harmoni. Fönstret på andra sidan kommer att flyttas mer, där fick jag plocka bort fodret när jag satte panel på verandan. Helst hade vi kanske flyttat ut båda fönsterna ännu mer men på insidan löper trappans vangstycke som begränsar och på andra sidan verandan ska det anpassas till en garderob i utrymmet innanför, så detta är ett noggrannt uträknat maximum.

Mycket pyssel och många moment. Passar även på att trixa in ett överbleck, det förra satt på utsidan av panelen med en halv tub mjukfog utgeggat. Även en del att göra i hörnet där verandan möter huset för att det ska blir bra. Nu är det redo för att börja med nytt fasadvirle: byta ut dåligt och sådant vi karvat i vid verandabygget samt smyg och foder till fönstret.

Ett litet vitt fönster i ett rum med träväggar och en trappa, justerat för bättre harmoni med verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Startläge

Delvis demonterat fönsteröppning i en trävägg med utsikt över trädgård och ett grått hus, byggmaterial skymtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsarbete inuti ett rum med öppet fönsterram och synligt isoleringsmaterial, utsikt mot veranda och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat fönster med ny placering bredvid trätrappa, isoleringsmaterial synligt där fönstret flyttats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och färdigt inne

Renoveringsarbete på ett hus med exponerat isoleringsmaterial och ett fönster delvis utan yttre foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kompletterat med linisolering

Byggnadsställning framför rödvit husfasad med flyttat fönster och vindduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vindduk ock överbleck på plats
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ny snickardag och nu är hela ställningsbredden klar för att målas! Ska bli kul att börja ändra färg och smälta ihop allt med verandan.

Älskar vår ställning, grymt stabilt och skönt att kunna pyssla i lugn och ro utan stressande hyra som tickar.

Ställning i metall uppställd längs fasaden på ett rött hus med vita knutar, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställning framför husfasad med röda och vita paneler redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av husfasad med en vitmålad byggställning redo för ommålning, inkluderar ett fönster och röda vertikala plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
I måndags var det lite stökigt väder. Tog på byggarbrallorna och då började det stänka direkt. Återstod fönsterbleck efter fönsterflytt så det kändes väldigt lämpligt att få gjort. Regnet tilltog samtidigt som jag satte de sista skruvarna och åskan började också mullra. Hann precis färdigt innan det började ösa ner, en riktig åskskur. Stod i verandan och tittade ut på hur fint nya blecket skyddade. Perfekt timing.

Plötsligt urskiljer jag bland alla droppljud något som kommer från fel håll när jag står i fönstret oc tittar ut, bakom mig. Tittar upp och ser att det droppar från taket, precis från de avsågade ändarna av plankstommen där nya verandan möter huset. Mycket obehaglig känsla. Efter en stunds panikångest insåg jag att det regnat så häftigt att det studsat in i luftspalten där bandtäckningen är uppvikt mot fasaden. Vi har ju inte återställt panelen över verandataket så det är lite väl luftigt där nu (nästa steg när ställningsbredden vi är på nu är målad). När vattnet träffade stommen rann det sedan i springorna där planket är spontat. En del träffade även limträbalken och rann ned längs andra sidan där isolerigen ligger mot. Har ju bara ångbromsen i taket och den slutar precis där det droppde så kunde ganska enkelt inspektera lite. Ingen större skada skedd och det luftar bra där det kommit vatten. Men en obehaglig känsla. Bra med både cellulosa och ventilerat tak...

Avsågat träplank och spontade brädor under tak, med flaska för ventilation och droppmärken från regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man det avsågade planket där vattnet droppade ned på ett par ställen. Nu sitter det en flaska som spänner ned ångbromsen så att det luftar bra.

Dagen efter förbättrade vi luftspalten och även anslutningarna vid balkongdörren. Eftersom det inte kommer att synas bakom fasaden använde vi fönsterbleck för att försvåra vattnets väg in. Det ger även ett skydd mot vatten uppifrån ifall det skulle komma in vatten bakom alla fasadlager högre upp. Till slut ska även panelen dras ned långt över uppviket vilket blir det primära skyddet.

Nyinstallerat fönsterbleck vid anslutningspunkt mellan veranda och hus, med avsågat plank och uppvikt ångbroms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Långhelgen bjöd även på lite tid att göra en rabatt vid garaget. @FruB som har stått för idé och det mesta av utförandet, jag fick bara vara grovis :)

Vitmålad husvägg med ett fönster och en dörr, nyplanterad rabatt framför och en stupränna till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyplanterad rabatt med olika växter vid vit husvägg och plåtfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har vi fått en leverans av finvirke till kommande balkongräcke. Och så hann jag grunda på lite färg på fasaden. Tycker redan att det är lite av en förvandling och det ska bli kul att se det vita växa fram.

Trämaterial och plankstommen för balkongräcke samt förpackningsmaterial på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av hus med röd träpanel och ställning för målning, fönsterbleck synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Är det Falu rödfärg som ni målar över?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Är det Falu rödfärg som ni målar över?
Nä, det är gammal oljefärg.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Förvandlingen går vidare. Idag mellanströk vi på förmiddagen och målade sista vändan på kvällen. Medan det torkade byttes två längder vindskivebeslag. Fönsterkarm och lite plåt återstår, det får tas från stegen när linoljefärg kommer hem. Nu är det dags att flytta ställningen. Kul att jobba en ställningsbredd i taget så att varje moment inte blir så långrandigt. Även om det är många bredder istället :)

Ställning vid röd trähusfasad under renovering med ommålad panel och nytt vindskivebeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödvitt hus delvis målat med byggnadsställning framför, och leksaker spridda på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Intressant tråd!
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.