F
estwing estwing skrev:
Då är det juh som det skall vara. Hade du lagt med dpringor så hade du haft minst dubbla springor på sommaren.
/estwing
Sanning med modifikation. Jag la också min förra altan dikt an. Delvis för att du tidigare talat om exakt hur fel alla andra har som säger att det skall vara sprickor. Resultatet var extrema smällar på vintern, under stora delar av året en i princip vattentätt altan med grön altan som resultat och ett mindre antal skruvar som smällt av.

Nu när jag byggt om så la jag 2mm eller 3mm spricka och det har inte varit några halva cm i spricka under året för det.

Så lite ödmjukhet när man är överbevisad skulle kanske vara lämpligt?
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Du gör precis som du vill.
Ingen klandrar dig för det du vill göra. Bara du Själv e nöjd med ditt egna resultat.
Bygger runt 20 altaner/år.
Samma fina resultat.
Vill man klassa upp det köper man norrlandstryckt.

Ödmjukhet är det jag har då trådarna finns.

Va av skruv är viktigt.
Använd A4.
Att altaner smäller är att det kryper vatten under trallen och med snabb omväxling av väder från + till massa - gör att det fryser under trallen å spränger uppåt.

/estwing
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har sett en granne använda denna. Skruven blir helt dold, och brädorna hamnar på rätt avstånd från varandra.
[länk]
[bild]
Den fungerar klockrent. Resultatet blir verkligen snyggt. Jag gjorde min altan för ett år sedan med den och den enda nackdelen jag märkt hittills är de sjukt dyra skruvarna.

Mvh

Andreas
 
F fsn skrev:
Sanning med modifikation. Jag la också min förra altan dikt an. Delvis för att du tidigare talat om exakt hur fel alla andra har som säger att det skall vara sprickor. Resultatet var extrema smällar på vintern, under stora delar av året en i princip vattentätt altan med grön altan som resultat och ett mindre antal skruvar som smällt av.

Nu när jag byggt om så la jag 2mm eller 3mm spricka och det har inte varit några halva cm i spricka under året för det.

Så lite ödmjukhet när man är överbevisad skulle kanske vara lämpligt?
Hej.
Sen säger jag inte att det är Fel.
Utan vill man ha större springor då lägger man springor vid montering.
Vill man ha springor när virket torkat då lägger man dikt an.
På vintern ligger det näst intill dikt an ja.
Men på vår sommaren har du springorna igen.
Vi pratar trall som ligger ned. Ett virke som är mest utsatt.
Kvalitet på virke och skruv är mycket avgörande.
Man gör som man vill.
Detta är en Tips tråd.

/estwing
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F
estwing estwing skrev:
Hej.
Sen säger jag inte att det är Fel.
Utan vill man ha större springor då lägger man springor vid montering.
Vill man ha springor när virket torkat då lägger man dikt an.
På vintern ligger det näst intill dikt an ja.
Men på vår sommaren har du springorna igen.
Vi pratar trall som ligger ned. Ett virke som är mest utsatt.
Kvalitet på virke och skruv är mycket avgörande.
Man gör som man vill.
Detta är en Tips tråd.

/estwing
Du kan granska min altan om du vill. Jag har lagt den med 2mm och det är aldrig några störigt stora sprickor. Om man använder A4, A2 eller C4 skruv har inget med sprickorna mellan trallen att göra.

Jag använder både A2 och A4 och det är inte mycket som skiljer. Jag skruvade ner min gamla trall som var 8-9år gammal och A2 skruven jag använt där var som ny. C4 skruven var däremot i mycket dåligt skick.
 
Aldrig påstått att skruven har något med sprickor att göra.
Varför skulle skruv ha det?
/estwing
 
Tänker aldrig lägga trall kloss an igen (la det inte ens riktigt kloss an, utan en el två mm imellan) , när solen legat på och torkat upp trallen är det minimal glipa. Jättesnyggt, Men så fort det regnar, och på vintern när det kommer snö så blir det stora pölar med vatten på altanen då trallen sväller av fukten. Känns sådär bra!
Hade hellre haft ett par mm större glipor på sommaren än en sjö på altanen när det regnar.... :rolleyes:
 
F
estwing estwing skrev:
Aldrig påstått att skruven har något med sprickor att göra.
Varför skulle skruv ha det?
/estwing
Ingenting så vitt jag vet? Men vi pratade om glipor eller dikt an och du började snacka om skruv i inlägg #155 ”Va av skruv är viktigt.
Använd A4.
 
Ja då skruv rostar.
Då medlemmar skriver att skruven går av.

Släpper detta nu.
Jag vet vad jag bygger å får för resultat.

Go on
/estwing
 
  • Gilla
Rickard Berg
  • Laddar…
J
Jag byggde nytt förra året. Lade dikt an (drog enhandstving för att få ihop vissa) och körde Clas Os rostfria billigaste låda 20mm in från kanterna, cc60.

Helt nyimpregnerad trall, 120x28. Tog från en 2v gammal batch på K-rauta, inte lagret högst upp eller längst ut. Det står på sidan om pallen med trall när den tryckts för information.

Lade alla med "glad gubbe". Kan konstatera att ja, trallen small i vintras när det var snustorrt. Springan mellan nu är optimal, ca 2mm. Inga skruvar är av. 15 av 30 längsgående brädor (ca 4m långa) har antydan till konkav böjning (dvs ej önskvärt), ingen bräda verkar bli konvex. Mycket lite vatten blir stående dock. Har någon grads lutning på hela däcket.

Hur skulle jag göra igen? Absolut kloss an och fina sidan upp, skit i glad och ledsen gubbe.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Ja Glad eller ledsen Gubbe?
"Pest eller Kolera"
Med "glad gubbe" är där sällan sprickor i brädan, men den böjer sig vid fuktig väderlek som en skål= Konkav.
Med "ledsen gubbe" blir det ofta en eller två torrsprickor i trallbrädan och den böjer sig konvex vid fuktigt väder, men vattnet rinner av.
 
Solbelyst altan med synliga träsprickor och skuggor från räcket på en 9 år gammal vaximpregnerad norrlandstrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej.
Altanen är nu 9 år gammal.
Lagd med sur gubbe.
Har nu ca 2 mm springa Och la allt kloss an.
OM jag la trallen med spinga så hade jag haft 4 mm springa Redan nu på våren.
Kommer att torka isär något till å vips så har man sina fina springor.
Tfallen är som sagt en vaximpregnerad norrlandstrall.

:estwing
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F
estwing estwing skrev:
[bild]
Hej.
Altanen är nu 9 år gammal.
Lagd med sur gubbe.
Har nu ca 2 mm springa Och la allt kloss an.
OM jag la trallen med spinga så hade jag haft 4 mm springa Redan nu på våren.
Kommer att torka isär något till å vips så har man sina fina springor.
Tfallen är som sagt en vaximpregnerad norrlandstrall.

:estwing
Vaximpregnerat finns inte att få tag på längre via den leverantören verkar det som. Försökte köpa förra våren men det var tvärstopp. Fick bli Select norrlandstrall 28x120 från Södra istället.
 
J
J Jotsat skrev:
Jag byggde nytt förra året. Lade dikt an (drog enhandstving för att få ihop vissa) och körde Clas Os rostfria billigaste låda 20mm in från kanterna, cc60.

Helt nyimpregnerad trall, 120x28. Tog från en 2v gammal batch på K-rauta, inte lagret högst upp eller längst ut. Det står på sidan om pallen med trall när den tryckts för information.

Lade alla med "glad gubbe". Kan konstatera att ja, trallen small i vintras när det var snustorrt. Springan mellan nu är optimal, ca 2mm. Inga skruvar är av. 15 av 30 längsgående brädor (ca 4m långa) har antydan till konkav böjning (dvs ej önskvärt), ingen bräda verkar bli konvex. Mycket lite vatten blir stående dock. Har någon grads lutning på hela däcket.

Hur skulle jag göra igen? Absolut kloss an och fina sidan upp, skit i glad och ledsen gubbe.
Lägger till en bild hur det ser ut. Dikt an som sagt.
 
  • Trädäck med skuggor från överliggande konstruktion på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.