Status
Inte öppen för fler kommentarer.
C cpalm skrev:
Det är ju själva poängen med public service att de skall vara oberoende från statlig kontroll. En poäng som många märkligt nog inte verkar vara införstådda med.
Nej, undra vad det kan bero på?
Logotyp för SVT Humor med texten "godkänd av staten" och blodstänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker inte att SVT ska styras bättre. Jag tycker att det är genuint osunt att staten deltar på mediemarknaden.
C cpalm skrev:
Nu är ju förvisso inte SVT & co statligt.
Jo. (De är ägda av en stiftelse som den politiska makten fullt ut kontrollerar genom styrelseval och anslagstilldelning.)
C cpalm skrev:
Det är ju själva poängen med public service att de skall vara oberoende från statlig kontroll. En poäng som många märkligt nog inte verkar vara införstådda med.
Statsmedia är statsmedia. Poängen med den är förstås att staten ska ha kontroll över en del av medielandskapet. Jag läste just ett sändningstillstånd för SVT. Det var från 2013, men jag orkade inte leta mer än så, och rimligen skiljer sig dagens tillstånd bara obetydligt från det. Det synes mig där ganska tydligt att staten stipulerar villkoren för statsmedia. Det må vara att flertalet av oss tycker att dagens krav är relativt bra och ger hyfsat långa tyglar inom politiska ramar som vi håller med om, men för min del anser jag som sagt att själva förekomsten av statsmedia är problematisk, alldeles oavsett om jag tycker att de uppfyller de krav som sändningstillståndet ställer eller ej.
 
Vi kan väl dra åt tumskruvarna ett varv till och fråga oss varför det inte finns en statligt finansierad motsvarighet till byggahus.se?

Motivera nödvändigheten av det, den som vill!

(Även herr Timell har varit statsanställd tidigare, men dit kanske vi inte ska gå...)
 
L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är verkligen inte utan kritik mot statsmakten, de som styr. Men det hindrar mig inte för att vara emot en hel del åsikter som är väldigt otrevliga och extrema åt andra håll.
Det är inget problem att man är emot "otrevliga åsikter". Det innebär inte att man aktivt bekämpar och tystar dem.
När jag ser en åsikt som är fel. Så är det enkelt att skjuta sönder den totalt. Problemet är nämligen att det finns åsikter som är fel från början till slut. Ofta bygger det på att alla saker i tillvaron har två sidor.
Myntet har två sidor och det finns saker som talar för och saker emot. Det svåra är att avgöra vilka saker som egentligen har stor vikt och vilka saker som inte har det. Om man har sett flera saker från bara en sida, kan man då få fel åsikt.
Jag ser det som min plikt att motarbeta mörkermännen, överallt där de sticker upp sitt fula tryne.
Nu är BH opolitiskt, så jag håller verkligen igen. Och mellan varven orkar man inte det minsta, det känns ibland verkligen som tyskland 1933 ibland.
När någon skriver "mörkermännen" då vet jag att jag har mycket att göra. Att förklara för denna någon, en massa saker, du har nog tyvärr en del saker som du bör tänka på ett annat sätt kring. Jag kommer möjligen kunna belysa saker som du bör tänka på. Men några mörkermän finns inte så som du tror att de gör. Det är ofta traumat med WWII som spökar.
Läs boken "En tysk mans historia", Sebastian Haffner, så inser ni hur en stat kan klämma åt sin befolkning. Och de goda krafterna är svaga, vi måste hjälpas åt att försvara frihetens och den riktiga demokratins värden. Och hjälpas åt att snarare utveckla demokratin, än strypa den.
Försvinn mörkemän, försvinn.
Om man vill försvara den riktiga demokratins värden, så bör nog inte staten har möte med google och stänga ner alternativ media som har citat "politiskt innehåll". Eller ha lagar där man kan få fängelser för att uttrycka en åsikt eller kritik.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Staten bestämmer inte alls över nyhetsflödet.
Eller deras bestämmande är att rapporteringen från PS ska vara objektiv och opolitisk.
Mer styrning än så finns inte. Det är direktiven nyhetsredaktionen har att arbeta efter.
Synd att SVT/SR inte följer detta.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu är ju förvisso inte SVT & co statligt. Det är ju själva poängen med public service att de skall vara oberoende från statlig kontroll. En poäng som många märkligt nog inte verkar vara införstådda med.
Vad är det då?
 
C cpalm skrev:
Nu är ju förvisso inte SVT & co statligt.
Nähä, vad är det då?
Sveriges Televison, Sveriges Radio, nog f-n är de statliga.

Lika statliga som SJ och Banverket.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M maxmsm skrev:
Synd att SVT/SR inte följer detta.
Tvärtom, de följer det bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tvärtom, de följer [sändningstillståndet] bra.
Om något torde väl den här tråden visa att det är en uppfattning som man främst har om man även har en viss politisk uppfattning.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om något torde väl den här tråden visa att det är en uppfattning som man främst har om man även har en viss politisk uppfattning.
Precis. Tidigare så styrdes SVT av en ledning som hade medlemmar från regeringen. Nu när det blev ett hot om att fel partier skulle kunna få insyn i denna ledning. Så valde man att göra om reglerna. Nu ska SVT vara helt egna. Men det blir bättre för de som styr, är mest från MP, V och S ändå. Det är bara det att de kanske inte officiellt är minister eller medlemmar. Det är dock så de röstar och tycker.
Sedan så inser man att pappa det är regeringen och deras pengar. Så hur mycket/lite oberoende från staten tror du SVT har då?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Självklart SVT både ägs och styrs av staten. Direkt genom att utse vilka som sitter i styrelsen som bestämmer isig inriktningen som SVT ska ta och indirekt genom att sätta upp riktlinjer om vad de får visa. Riktlinjerna står i Radio och TV lagen.
Allt annat om att den är oberoende av staten är hokus pokus mao man läser på latin och allmänheten inte försår betydelsen.
 
  • Gilla
Lolight och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tvärtom, de följer det bra.
SVT/SR objektiv och opolitisk??

Ha-ha, köpte du skygglapparna på extrapris?
 
Mikael_L
Jodå, det är de.

De är åtminstone allra bäst i Sverige på det.
Jag efterlyste tidigare i tråden vad som var mer objektivt och opolitiskt, men det var tyst som graven då.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Så länge det är människor som producerar är det omöjligt att få något som är 100 % objektivt. Alla drivs av olika agendor, men Mikael_L har rätt i att SVT/SR är de mest objektiva mediahusen. Det beror till stor del på att de inte sitter i knät på kommersiella aktörer med vinstintresse och att de faktiskt har ett direktiv som kräver av dem att vara politiskt neutrala. Sen att detta inte alltid följs är en annan sak...direktiven finns där, och då finns det möjlighet att sätta press på beslutsfattarna. Mediehus som saknar dessa direktiv gör ju precis som de vill utan att någon kan påverka det.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, det är de.

De är åtminstone allra bäst i Sverige på det.
Jag efterlyste tidigare i tråden vad som var mer objektivt och opolitiskt, men det var tyst som graven då.
Kanaler som är privatägda förväntar inte jag mej att de ska var 100% objektiva och opolitiska, men SVT/SR ska vara det till 100% vilket de inte är och aldrig kommer att bli.
Sälj eller lägg ner.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.