Vi har en Mitsubishi Ecodan luft/vattenpump som står för värme och varmvatten. I serie på något vis med denna finns en ved/oljepanna som konverterats till pellets. Den senare är i princip bara en backup och var tidigare ordinarie värmekälla.



Vi har ingen ackumulatortank. Vattenburen golvvärme i del av huset och vattenburna element i resten.

Vi har egen borrad brunn och därför väldigt kallt - och gott - vatten. På vintern är det bara runt 3 grader.

Så nu till min tanke. Jag kanske är helt ute och cyklar, men vore solfångare en bra investering för oss och vad finns för andra fördelar? Bra för pumpen? Mer varmvatten rent generellt?

Vad kostar en normal anläggning på ett ungefär till en villa med två vuxna och två barn?

Jag har redan beställt solcellsanläggning...
 
  • Gilla
Hensås
  • Laddar…
Hej

Har man värmepump som värmer vatten så enligt mig inte lönt med solfångare, men solceller perfekt, den bästa investering vi gjort.
 
håller med Husqvarna220Ac, tveksam till solfångare men superja till solceller! :)
 
Under rubrik "Solfångare eller solceller?" och inlägg Nr 20 visar jag litet på lönsamheten av solfångare. Alltså för att tillverka varmvatten.

Utdrag därifrån:

Energiåtgången för varmvattenberedning för ett 4-personers hushåll är ca 200 Liter 45-gradigt vatten dagligen, vilket innebär ca 8,1 kWh per dag, dvs per månad 243 kWh. Det kostar ca 1 kr, inkl. moms och alla skatter att köpa 1 kWh elström. Så för ditt eldande under sommaren för varmvattenberedning tjänar du furstligt hela 243 kr skattefritt per månad. Är det värt det? Det tillkommer litet värmeförluster genom isoleringen på varmvattenkärlet på ca 40 kWh/månad dvs 40 kr/månad. OK, du tjänar 300 kr i månaden på ditt vedeldande. Det är en sämre slavlön. Ni kanske endast är 2 personer i hushållet, ja då är det ännu lägre kostnad med eldriften för varmvattenberedning, nämligen ca 160 kr/månad.

Med 10 m2 solfångaryta kan man täcka familjens varmvattenbehov till ca 60 %, sett över ett år.

Ni har befintliga vattenradiatorer för uppvärmning av huset. Men de kanske är dimensionerade för hög framvattentempertur? Har ni t.ex. oljepanna då är de troligen dimensionerade för framvattentemperatur ca 70 grader Celsius. Ska ni nyttja solfångare och leda det vattnet till vattenradiatorer, och kunna få ut någorlunda värme, då behöver man dimensionera vattenradiatorerna för låg framvattentemperatur, ca 45 grader eller lägre. Det innebär att det behövs ca dubbelt så stora vattenradiatorer. Det bästa om du ska kunna utnyttja solfångarvarmvattnet, är att ha vattenburen golvvärme. Då kan du nämligen får ut värme, trots låg framvattentemperatur. Men trots allt detta kan man inte täcka sitt varmvattenbehov till mer än ca 60 % och husuppvärmningsbehov till kanske bara ca 10 %. På sommaren får ni mänger med varmvatten från solfångarna ni inte då vill ha eller kan använda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Har man värmepump som värmer vatten så enligt mig inte lönt med solfångare, men solceller perfekt, den bästa investering vi gjort.
Marc10 Marc10 skrev:
håller med Husqvarna220Ac, tveksam till solfångare men superja till solceller! :)
Hur lång payoff räknar ni att få?
Dvs när börjar ni tjäna pengar på investeringen?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Hur lång payoff räknar ni att få?
Dvs när börjar ni tjäna pengar på investeringen?
Du kan inte räkna på pay-off tiden på ett tillförlitligt sätt. Det finns alltför många obekanta i ekvationen:
Framtida elpriser för inköp af stöd-el
framtida säljpriser för din överskottsel
din framtida förbrukning
Framtida skatteavdrag för såld el
Inköpspris (alibaba vs. mer kända celler, egen insats vid montage, kvalite/storlek på växelriktaren)
mm mm.
Sedan kan man krångla till ännu mer med nuvärdesmodeller och ränteutveckling samt reparationsfond.
Jag skulle gissa att återbetalningstiden ligger mellan 15 och 50 år.

Det är mer en fråga om du vill ha solceller eller inte.

Om jag köper en onödig bil för 150' så är det en början till en massa kostnader (däck, olja, bensin, rep). Om jag köper solcell för samma pengar är det början till en mängd intakter istället.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om jag köper en onödig bil för 150' så är det en början till en massa kostnader (däck, olja, bensin, rep). Om jag köper solcell för samma pengar är det början till en mängd intakter istället.
Men hur ofta står valet mellan att köpa en bil man inte behöver och solceller? En mer relevant jämförelse är väl mellan solceller och att investera pengarna på annat sätt?
 
Om du investerar dina 150* på ett mer konventionellt sätt (värdepapper, fonder, spekulationer) kan din avkastning vara allt mellan 0 och 10-12%. Dvs återbetalningstiden 10 år till oändlig. Det beror på. Ungefär som med solceller.
 
Jag har turen att ha gjort en amatörmässig men lyckosam aktieaffär så jag kan köpa grejorna kontant. Så för mig är det ett sätt att få loss lite pengar och sänka kostnaderna nu när vi har två små barn och därför lägre inkomster.

Det blir det en anläggning på 16,5kw och jag kommer landa på ungefär 165 000 kronor totalt och jag räknar sedan med att få 30 procent i bidrag.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Det blir det en anläggning på 16,5kw och jag kommer landa på ungefär 165 000 kronor totalt
Det var mycket sol-el för pengarna! Jag har haft betydligt större kostander per kW men köpt nyckelfärdigt. Jag vågar mig inte på taket själv.
 
Ja jag tror det blir riktigt bra. Dessutom är det för helsvarta paneler så bara det kostar lite extra. Grejen är att taket är väldigt fördelaktigt att montera på (men inte produktionsmässigt).
Det är bara en våning högt och lutar bara 20 grader så det är inget problem att montera själv. Dessutom är det TP20-plåt som gör att det är både billigt och enkelt att montera på.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan inte räkna på pay-off tiden på ett tillförlitligt sätt. Det finns alltför många obekanta i ekvationen:
Framtida elpriser för inköp af stöd-el
framtida säljpriser för din överskottsel
din framtida förbrukning
Framtida skatteavdrag för såld el
Inköpspris (alibaba vs. mer kända celler, egen insats vid montage, kvalite/storlek på växelriktaren)
mm mm.
Sedan kan man krångla till ännu mer med nuvärdesmodeller och ränteutveckling samt reparationsfond.
Jag skulle gissa att återbetalningstiden ligger mellan 15 och 50 år.

Det är mer en fråga om du vill ha solceller eller inte.

Om jag köper en onödig bil för 150' så är det en början till en massa kostnader (däck, olja, bensin, rep). Om jag köper solcell för samma pengar är det början till en mängd intakter istället.
Nä det är nog inte enkelt att räkna. Men eftersom Husqvarna220Ac skrev att det var hans bästa investering någonsin så borde han ju veta..
Ett super ja till solceller från Marc10 borde ju ha föregåtts av någon form av ekonomiskt tanke.

Eller?

Om återbetalningstiden blir 50 år vad tjänar jag då?
 
Jag räknar med att min återbetalningstid ska vara bli betydligt mindre än tio år.
 
Det hoppas jag förstås också. I augusti har jag haft mina i två år och kan dra en liten sammanfattning.
Jag ser ju försäljningsintäkter men till detta ska man ju lägga antal kWh som man slapp köpa från fulelsbolaget, och dom ser jag inte listade någonstans.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag räknar med att min återbetalningstid ska vara bli betydligt mindre än tio år.
Dela gärna med dig av uträkningen.
Jag är lite sugen på att skaffa solceller själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.