400 kV är det högsta som finns i Sverige. Och det är närmast uteslutet att det är vad som är nedgrävt på tomten. Dessa ledningar är mycket sällan nedgrävda över huvud taget. Är en kabel nedgrävd på tomten är det troligen 0,4 kV. Det vill säga samma spänning som du har in i huset. Möjligen kan det också vara 10 kV. Men detta är ju bara gissningar. Nätägaren vet vad det är för spänning i ledningen. Magnetfältet påverkas av strömmen i ledningen.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Älskar er på bygga hus!
 
A Avemo skrev:
400 kV är det högsta som finns i Sverige. Och det är närmast uteslutet att det är vad som är nedgrävt på tomten. Dessa ledningar är mycket sällan nedgrävda över huvud taget. Är en kabel nedgrävd på tomten är det troligen 0,4 kV. Det vill säga samma spänning som du har in i huset. Möjligen kan det också vara 10 kV. Men detta är ju bara gissningar. Nätägaren vet vad det är för spänning i ledningen. Magnetfältet påverkas av strömmen i ledningen.
och strömmen (effekten) varierar precis som vädret ;-), den som bör veta mer är nätägaren. "Greta" på miljökontoret kan vara bra till mycket annat än just denna fråga, men man skall väl inte ha fördomar då man ibland har fel.....;-)
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Det finns ett 225kv verk i den lilla, lilla byn där huset ligger (vindkraft) innebär det att ledningen är 225kv ?
 
Redigerat:
Hm... nu har jag hittat företaget. Eller det verkar som det ägs av två företag och en privatperson. Hittade tel nr till ett av företagen och detta var beläget i samma by som huset ligger i.

Så till frågan...
Vad ska jag fråga om då jag ringer? Hur många kv som går i ledningen? Mer? Vad är viktigt för mig att få svar på om jag vill veta hur farligt det kan vara att bo där?
 
S Seet skrev:
Det finns ett 225kv verk i den lilla, lilla byn där huset ligger (vindkraft) innebär det att ledningen är 225kv ?
Vindkraftverket är förmodligen på 225kW. Det skulle teoretisk sett kunna innebära att det går 13A i ledningen om det är 3-fas/10kV eller 326A om det är 400V. Det gäller såklart om ledningen bara används för att överföra el från kraftverket vid full effekt. Det kan ju gå ström till/från andra ställen i ledningen också...
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
S Seet skrev:
Hm... nu har jag hittat företaget. Eller det verkar som det ägs av två företag och en privatperson. Hittade tel nr till ett av företagen och detta var beläget i samma by som huset ligger i.

Så till frågan...
Vad ska jag fråga om då jag ringer? Hur många kv som går i ledningen? Mer? Vad är viktigt för mig att få svar på om jag vill veta hur farligt det kan vara att bo där?
Jag skulle fråga:

1) Lik/växelspänning
2) Kabeltyp
3) Max möjlig uttagen effekt, enligt teknisk spec av kabeltypen
4) Max effekt enligt nuvarande miljötillstånd, (kan justeras upp efter ny prövning dock med minimal chans att stoppas)
5) Har de räknat med att en priv bostad ligger nära kabeln i samband med nuvarande miljötillstånd.
6) De bör även veta lämpligt avstånd till priv bostad
7) Beräknade strålningsnivåer från 3m, 5m och 8m
8) Vad används kabeln till för ändamål: järnvägen eller bostäder eller industri?

Om du sedan kan få fram dessa uppgifter, så att vi kan gemensamt obducera svaren vidare.
 
  • Gilla
gokm och 1 till
  • Laddar…
S Seet skrev:
Hm... nu har jag hittat företaget. Eller det verkar som det ägs av två företag och en privatperson. Hittade tel nr till ett av företagen och detta var beläget i samma by som huset ligger i.

Så till frågan...
Vad ska jag fråga om då jag ringer? Hur många kv som går i ledningen? Mer? Vad är viktigt för mig att få svar på om jag vill veta hur farligt det kan vara att bo där?
Du behöver i princip inte fråga något alls försök sätta dig in i hur sakerna hänger ihop och bilda dig en uppfattning av det hela. Då kommer du ganska snart fram till att du enkelt kan få högre magnetfält inne i ditt hus pga din vanliga elinstallation än från markkabeln på fem meters avstånd. Det hela styrs av rent fundamentala fysikaliska principer som är i stort att se som orubbliga och följer du dem behöver du inte skapa oro och stress för dig i onödan.

Helt oavsett kan du ha med dig lite enkla tumregler. I ett tekniskt/ekonomiskt vettigt system behöver du inte anta större ström än 1000 A här och oftast betydligt mindre och med dygnsvariationer. Oftast rör det sig om trefasöverföring som ger fördelar i hur kraftiga fälten blir dvs lägre. Magnetfältet avtar omvänt proportionellt mot kvadraten på avståndet alltså mycket rejält avtagande på lite avstånd. Så på fem meter är du nere i låga nivåer även på extremfallet med fullt belastat kabelförband.
 
  • Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att vid detta läge är stackars seet tämligen förvirrat av alla Ampere, Volt, kW och så vidare. I Sverige finns inga kablar på 400 kV nedgrävda. Med största sannolikget är det en lågspännings-eller mellanspänningskabel med liten effekt.
Och magnetfältet från en kabel är ingen strålning, som från en mobil!
Det viktigaste är att hålla huvudet kallt och inte gräva för mycket på internet. Jag är själv i kraftkabelbranchen och ser att det mesta som finns på nätet om elektromagnetiska fält från kablar eller luftledningar är felaktigt, färgad av ideologi, felaktiga slutsatser och skrämselpropaganda.
Du exponerar dig mer när du står vid spisen, eller fönar håret.
 
  • Gilla
higgins2k och 4 till
  • Laddar…
H
Hej!

Har du möjligtvis någon bild på ledningen samt gärna närmsta stolpen samt så klart info från dem som äger ledningen?
Läser en del el (el. och magnetism) på teorinivå så mina funderingar/tankar kanske inte alls stämmer överens med dem som arbetar med detta (de har ju en tendens att ha mera koll på verkligheten). Så rätta mig om jag har fel :D. Växelspänning har lite begränsningar, de kan tex så fort du går upp i HVDC inte föra över mer än ett par mil. Detta innebär att de flesta ledningar vi ser som kraftiga/långa är likström. När man räknar på strålning gällande skadliga fält blir iallafall jag förvånad över vilken säkerhetsmarginal vi har i Sverige och hur fort den så kallade skadliga arean avtar. Men som sagt glad högskolelinjer som inte har utpräglad elprofil :)
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
De är obetydliga pga att ledarna ligger tätt och symmetriskt och med ledande skärm omkring. .
Nu uppfattade jag att frågan rörde b-fält/magnetfält och dessa kan bli lägre av lämpligt vald placering av kablarna men en ledande skärm gör varken till eller från när det gäller magnetfält men tar bort e-fält/spänningsfält. Det antar jag att du vet egentligen, men det kan ju vara bra för trådskaparen att förstå också.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Jo jag har förstått att det minskar mycket snabbt med avståndet och det känns väldigt bra såklart. Dock kommer vi även att vistas mitt över kabeln rätt ofta då den går mitt över tomten. Vi har små barn och planerar ett till, så vill ju såklart vara på den säkra sidan med tanke på den ökade risken för leukemi.

Gränsvärdet verkar variera från län till län, men en vanligt förekommande siffra är att man ej bör tillbringa längre stunder (ex bo) på platser med högre värde än 0.2ųT. Ett vanligt hushåll i stan brukar ligga på 0.1 och i mindre samhällen på 0.05ųT. Tror ni en kabel som denna ger ett värde över 0.2ųT rakt över eller ca fem meter på sidan?
 
Redigerat:
H husdrommaren skrev:
Hej!

Har du möjligtvis någon bild på ledningen samt gärna närmsta stolpen samt så klart info från dem som äger ledningen?
Läser en del el (el. och magnetism) på teorinivå så mina funderingar/tankar kanske inte alls stämmer överens med dem som arbetar med detta (de har ju en tendens att ha mera koll på verkligheten). Så rätta mig om jag har fel :D. Växelspänning har lite begränsningar, de kan tex så fort du går upp i HVDC inte föra över mer än ett par mil. Detta innebär att de flesta ledningar vi ser som kraftiga/långa är likström. När man räknar på strålning gällande skadliga fält blir iallafall jag förvånad över vilken säkerhetsmarginal vi har i Sverige och hur fort den så kallade skadliga arean avtar. Men som sagt glad högskolelinjer som inte har utpräglad elprofil :)
Jag vill rätta till detta lite, OT.
Det finns växelspanningsöverföring (HVAC) och likspänningsöverföring (HVDC). Vad gäller luftledningar så kan man överföra både HVAC och HVDC över mycket långa längder. T ex kommer all Norrlandsström till söder genom luftledningar på 400 kV HVAC. Med HVDC går det ännu bättre, mindre förluster, betydligt mindre materialbehov.
Nedgrävda kablar finns också för HVDC och HVAC. HVAC har dock verkligen längdbegränsningar, beroende på systemet 2-10 mil.
HVDC-kablar har inga längdbegränsningar. Det längsta HVDC-kabelförbandet i Sverige är runt 18 mil.
De flesta ledningar vi ser för faktiskt växelspänning. Det finns faktiskt bara 3-4 kortare luftledningar med HVDC i hela Sverige.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Har du möjligtvis någon bild på ledningen samt gärna närmsta stolpen samt så klart info från dem som äger ledningen?
Det är enligt första inlägget en nedgrävd ledning och inte en luftledning.
H husdrommaren skrev:
Växelspänning har lite begränsningar, de kan tex så fort du går upp i HVDC inte föra över mer än ett par mil. Detta innebär att de flesta ledningar vi ser som kraftiga/långa är likström.
Det här var lite osammanhängande. HVDC är likström. High Voltage Direct Current. Det används på ett fåtal ställen. Oftast där det skall gå under vatten. Exempelvis elmatningen till Gotland. De flesta kraftledningar vi ser är det växelström i. Och de flesta av de som vi inte ser eftersom de är nergrävda också.
 
  • Gilla
husdrommaren och 1 till
  • Laddar…
Jag har fattat det som att det inte går att "isolera" ett magnetfält. Det går igenom allt. Men att det går att "rikta om"/"leda bort" fältet med hjälp av ex järn. Typ i rör under marken. Har dock aldrig läst om el eller magnetiska fält förrän igår... lol
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.