O
Jag har inte vågat öppna kulodosan!
En stängd ventilationsslang ligger ovanpå en svart ventilationsfläkt i ett hörn vid kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP och 4 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Jag har inte vågat öppna kulodosan!
[bild]
Gör det och ta bild, måhända finns där material för tråden "Värsta elkopplingen"!?
 
O
S Slugge skrev:
Gör det och ta bild, måhända finns där material för tråden "Värsta elkopplingen"!?
Så du tycker inte en avklipp grendosa med apparatkabel som är fast ansluten i en dosa är tillräckligt illa och inte platsar här alltså?
 
O Steamboy skrev:
Så du tycker inte en avklipp grendosa med apparatkabel som är fast ansluten i en dosa är tillräckligt illa och inte platsar här alltså?
Det skrev jag väl inte, känns som du tolkade in någon dold innebörd i min text? Tryckte ju till och med på Gilla.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Ja, jag är nog bara lite stingslig. Har varit en sån dag idag... :-/
Bjuder på en bild till istället som plåster på såren och en ursäkt för dålig attityd.! =)

Mer på temat "man tager vad man haver". Gummikabel med mycket eltejp genom pansarrör och dålig skarv synlig, åtföljd av lösa kablar i en väggdosering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Syns lite dåligt, men det är en gummikabel som dragits i ett pansarrör och där man använt en hel del eltejp för att hålla ihop den dåliga skarven mellan FK och RK. Att det är korta stumpar är mitt fel då det är klippa och riva undan som gäller.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Är det grön FK jag skymtar med i vänstra hörnet?
 
F FRS05 skrev:
Är det grön FK jag skymtar med i vänstra hörnet?
So? Det är väl inget fel på grön FK? Nu absolut, men sannolikt inte när det drogs.
 
O
Stämmer bra. Grön och gul var de två färger som användes tändtrådar i den där anläggningen, vilket var vanligt vid den tid den uppfördes. Vi pratar 50-tal med vit fas, svart nolla och röd jord. Fast just den här anläggningen hade den mer originella lokala variationen med svart fas, vit nolla och blå jord.
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
Det är nog inte så ovanligt med vit nolla i äldre hus, här där jag bor är det nog rätt nära 50/50 och det berodde helt på vilket företag som gjorde installationen
 
Mikael_L
Men blå jord är däremot rätt ovanligt.

Vilket bara bevisar det vi alltid skriver här, man kan aldrig anta något bara utifrån färgen på ledaren. :)
 
  • Gilla
HSP och 5 till
  • Laddar…
N nmeden skrev:
So? Det är väl inget fel på grön FK? Nu absolut, men sannolikt inte när det drogs.
I den litteratur jag har läst så har det inte stått någonstans att grön fk har använts. grön/gul, blå, brun, grön/gul blandat med blått, ljusblå, svart, röd, orange, grå och vit. Men alltid lär man sig något nytt.
 
Det finns oerhört mycket i "elektrikervärlden" som inte är beskrivit i litteraturen, bla därför är det viktigt med en gedigen praktik för dom som ska bli yrkesmän.
 
  • Gilla
Matten och 3 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
I den litteratur jag har läst så har det inte stått någonstans att grön fk har använts. grön/gul, blå, brun, grön/gul blandat med blått, ljusblå, svart, röd, orange, grå och vit. Men alltid lär man sig något nytt.
Mitt hus har enbart gröna och blå tändtrådar så det var nog hyfsat vanligt på 60-talet.
 
tommib
E elmont skrev:
Det finns oerhört mycket i "elektrikervärlden" som inte är beskrivit i litteraturen, bla därför är det viktigt med en gedigen praktik för dom som ska bli yrkesmän.
Vi har ju lite olika uppfattningar i frågan men här skulle jag vilja argumentera för att det går bra med en solid teoretisk grund att stå på också. Då kan man avgöra om grön FK är ok eller inte (t.ex. genom att titta på kabelegenskaper). Man behöver inte ha sett alla varianter, om man förstår tänket kan man resonera sig fram också.

Därmed inte sagt att det är dåligt med gedigen praktik.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mitt hus från -73 har både gröna och gula tändtrådar.
Man bör ha bra ljus när man kopplar in en skyddsjordad lampa...
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.