hej! Vi har sommarhus med 6000 kvm tomt på en udde. Markägaren för marken runt omkring tänker stängsla av udden utanför och ha får. Jättetrevligt och så men får han sätta stängslet dikt an mot vårt befintliga staket utan bygglov eller godkännande från oss?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ett elstängsel, som jag förmodar det är frågan om, syns ju knappt heller.
Bygglov för staket och stängsel har jag aldrig hört talas om.
Bygglov för staket och stängsel har jag aldrig hört talas om.
Medlem
· Stockholm
· 3 990 inlägg
Får har knappast elstängsel, de har fårstaket.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det finns nog båda varianterna.Workingclasshero skrev:
Men till skillnad mot stängsel runt häst- och kohagar så sitter stängseltrådarna tätare och närmare marken mot får.
Dessutom är får svårare att stängsla in med el, för deras tjocka ull-päls isolerar rätt bra mot elchockerna.
Så de rymmer oftare än de större djuren.
Ooops, tvåa på bollen
Ja det finns väldigt mycket varianter, just fårstängsel är såklart inte det enda alternativet, vi har som sades bara kört med elstängsel och har aldrig haft något problem med det, har man ett kraftigt aggregat så lär de sig fort att det gör ont att nudda trådarna, och då går de inte nära elstängslet överhuvudtaget.Alfredo skrev:
Fårstängsel funkar såklart också bra men min erfarenhet av det är att näten kan få rätt hög belastning på sig då fåren trycker på dem så de lossnar när de försöker beta på andra sidan stängslet, och har de lärt sig att nätet inte är farligt så blir det just som på bilden ovan.. de kan börja "ge sig på" nätet.
Bäst stängsel är dock bra bete, så att de inte har någon anledning att trycka efter vilket stängsel man en har.
Många verkar tycka att det är bra att kombinera fårstängsel och eltråd för att få hängslen och livrem, Speciellt om det är mot en väg eller dyl. Vill man lära sig mer om stängsling av får kan man även läsa lite här https://www.alternativ.nu/index.php?board=326.0
Förlåt för offtopic
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Japp!K Kortling skrev:
Mycket bra mot den biologiska enfalden också
Fåren funkar som robotgräsklippare, fast bättre.
Betar där det växer mest, gödslar samtidigt, och tillverkar ersättningsklippare (lamm) varje år.
Behöver dessutom aldrig laddas
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Detaljer ja.Alfredo skrev:
Vuxna får är antingen tackor eller baggar.
Ungfår är lamm första året/åren, innan de är könsmogna.
Ni minns väl förresten den gamla historien. Kandidaten Lamm hade fått sin doktorsavhandling godkänd av opponenten Bagge.
Tacktalet lät så här: Lamm får tacka Bagge.
Fast jag hade för mig att det var i Lundagård