findus42 findus42 skrev:
Men... det är ju två mm utanför strecket. Det är inte exakt. Klingledarna funkar dåligt med figursågningsbladet så jag litar inte hundra på att bandsågen sågar rakt.
Annars är det inte svårt att följa streck med bandsåg. Lättare än med sticksåg i alla fall. Låt sågen arbeta i lugn takt utan att pressa så går det lätt att styra efter streck.

Mvh Findus
Jag tänkte på fogarna. (Och om man inte har bandsåg.)
 
Dörren är inte liten efter båtstandard. Luckan den ersätter gick det knappt att få ner en jeepdunk genom.
602 x 1200 blir tillverkningsmått. Det är en stege direkt innanför så den behöver in te vara högre.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Fortsatte med överliggarna i dag. En anledning att grovsåga de runda bitarna är att det inte är självklart enkelt att limma exakt rätt. När de är lite större än de skall vara så gör det inget om de glider lite vid limningen.

Fräste bort överskottet med låskistfräsen. Använde ritmallarna som jag gjorde i går.
Överliggare av trä fräses med låskistfräs i verkstad, med spån och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att slå fastslå att påståenden om mina sågningars perfektion är förtal lägger jag upp en bild på en skarv som kommer behöva lite geringsmos.
Trädetalj med synlig skarv som behöver geringsmos, på arbetsbänk med spår av snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rensade bitarna från lim och putsade.
En bild som visar en finess med en bullnose-hyvel.
Hyvel och ritmall vid träskarv på arbetsbänk inom byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom fram till att enklaste sättet att bombera ovansidan av överliggaren var att göra det för hand med hyvlar.
Fräste först en 12mm rundning nedsänkt ca 2mm. Den ger ett riktmärke för hur långt jag skall gå ner med hyveln. Gjorde ett test.
En överliggare av trä bearbetas med en elektrisk sladdansluten låskistfräs i ett välutrustat snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan rundade jag och finputsade allt. Lade upp det på golvet för fotografering.
Nyhyvlade träöverliggare och hörn ’bullnose’ på en spånskiva, med spån och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker ha överliggare även på grinden akterut. För att den skall kunna öppnas så är den snedsågad 10 grader. Förstås också infälld i sargen på kappen där den ansluter.
Träöverliggare med geringsmos som ligger oputsad på en plywoodyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avslutade dagen med grundolja.
Överliggare i trä på ritbord, grovsågad och fräst, med synlig skarv och droppnäsa, väntar på finjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsså en bild på ger-moset ;)
Rundat träöverliggare med en synlig skarv och spår efter sågning och fräsning, nyputsad och behandlad med grundolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höll på att glömma en sak. På undersidan har jag fräst droppnäsa för att vattnet skall rinna av och inte krypa in i fästpunkterna.
Träkonstruktion med överliggare och skarv som behöver justeras, synlig skruv och utsågad bit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 27 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Tänker ha överliggare även på grinden akterut. För att den skall kunna öppnas så är den snedsågad 10 grader. Förstås också infälld i sargen på kappen där den ansluter.
findus42 findus42 skrev:
Höll på att glömma en sak. På undersidan har jag fräst droppnäsa för att vattnet skall rinna av och inte krypa in i fästpunkterna.
Såklart. Hur skulle det annars se ut!?

Jag tror jag talar för betydligt fler än mig själv när jag säger: Wow, både idéer och kvalitet på genomförande slår mig regelbundet med häpnad. Och det är fantastiskt kul att se och läsa. :D(y)
 
  • Gilla
Saelen och 11 till
  • Laddar…
Jag brukar ha tur när jag tänker :D.
Tack så mycket. Nu blir jag tvungen att hålla samma klass i framtiden för att inte bli avslöjad:oops:.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Klabbarparn och 3 till
  • Laddar…
Min vän... dina fogar är bra mycket mer perfekt sågade än jag ens kan drömma om att göra.
Hur i hela friden får du dem så bra?!
 
Hemligheten är att jag har tillgång till bra maskiner och har förstått konceptet att en justersåg är en fräs med horisontell spindel.
Tidigare hade vi en utdaterad Altendorf och en jättebra SCM. Den gamla är ersatt med en såg som har digitala skalor. Därmed är inställningar repeterbara vilket gör sågning av tappar och slitsar till en enkel sak.
Nåja... krävs lite specialstöd och påskjutare för att vara säkert.

De som gör lika täta fogar med handsågar imponerar mig.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fusk :(
 
Tack för att du delar med dig av ditt fantastiskt fina arbete. Jag kan förvisso ingenting om båtar men går gärna fram och tillbaka i valfri hamn och tittar på dem när tillfälle ges. Även om jag inte förstår riktigt allt som händer så är det fascinerande att se hur arbetet framskrider.

Jag får också passa på att tacka för mostipset! Jag brukar alltid använda mig av mjölig potatis och börja med att köra ner en rejäl klick smör och sedan vispa ner mjölken med elvisp. Jag tycker det brukar bli slätt, fluffigt och bra. Men i helgen så testade jag med fast potatis och tog bara i en liten klick smör på slutet. Jag sa inget om detta till familjen men efter första tuggan så utbrast sonen helt spontant:
"Det brukar vara gott men detta var det godaste moset jag någonsin har ätit".

Till och med dottern som inte brukar vara speciellt förtjust i någon form av potatis höll med om att det var riktigt gott och det är väldigt mycket beröm för att komma från henne.
(y)

Det är inte ovanligt att jag säger "det har jag lärt mig på ByggaHus" därhemma men denna gången såg övriga familjemedlemmar ganska konfunderade ut när jag fällde den kommentaren. :)
 
  • Gilla
  • Älska
Snailman och 14 till
  • Laddar…
Haha, det sa jag på min senaste anställningsintervju -”Allt jag kan har jag lärt mig på Byggahus.se”. Jag blev inte erbjuden jobbet. (Dessutom är det inte helt sant, men det hade varit kul att säga)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Mosutvikningen gav således matnyttiga tips sms (som man säger på Grönköpingska :geek:).

Har bara strukit olja i dag. Inget att uppdatera ( :lying: då bortsett från att jag skissat lite löst på fällbara bord med förvaring av däcksstolar... )

Mvh Findus
 
Har besök i hamnen. Annars hade jag nog jobbat fortfarande ;). Saker har framskridit och några bilder har jag kommit ihåg att ta.
Tre lager Benar UVR har strukits efter det ordinarie jobbet.
Nyligen behandlade träbjälkar med Benar UVR, glansiga och monterade på en pall i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är egentligen inte nog men tillräckligt för att väderskydda virket tills jag får på ett lager till när vårvärmen kommer.

Fredag em.
Behandlade träbalkar säkrade på släpvagn vid hamn, i förberedelse för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oljan hinner inte bli genomhärdad så för att kunna transportera utan att knyta har jag skruvat bitarna underifrån på pall.

Vädret var uselt med skurar och svinkkyla. Det jag hann gör innan ljuset svek var passa in. Samt en del kapning och slipning av järnrör.
Arbete på en båt i hamnen med nystruken Benar UVR på trädetaljer, svetsade metallrör och skyddat däck mot vädret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigt i morse med is på bryggan kunde jag börja fästa räckesstolpar. Rören var lite klena i dimensionen så jag var orolig för att peta hål här och där. Därför skar jag till bitar av 12mm plåt som drällde omkring i hamnen :whistle: och passade in i rörändarna. Svetsade fast dem och slipade till innan jag gav mig på att svetsa fast dem i däcket. De smala liggande metallstängerna är massiva 10x10 så de oroade mig inte. Lyckades undvika att peta hål när jag satta fast dem.

Steg för steg bilder missade jag. Tog några innan mitt besök skulle komma och ett par lite senare när det var lite mer avstädat.
Renoveringsarbete på en båt med verktyg, virke och färgburkar på däcket, i en hamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsplats vid hamn med pågående räckesinstallation, verktyg och materialspridning på kajen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båtar i en frusen hamn med isbelagd yta och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan kanske pyssla lita i morgon. Måste få på lite grundfärg mot rosten...

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Elofs och 14 till
  • Laddar…
Det där blir väldigt snyggt med kapp och rak akterkant!!!!
Ser ut som en båt.

Fast jag tror att övergången mellan öppna mantåg och brädgång ser litet egendomlig ut. Den där snedskurna avslutningen ser 70-talsaktig ut....... hur tänkte du lösa det där?

Det är bara en sak......egentligen borde du ju ha haft den gamla sortens gjutna eller om de var hejarsmidda mantågsstöttor med runda ansvällningar och hål för halvtums rundjärn och en trekantig fläns som var nitad i däckshustaket.....men var hittar man sådana numera....
Jag hittade en hel hög på skroten en gång men det var kassakris och utrymmesbrist så jag kunde inte ta vara på dem.
 
De snedskurna linjerna håller jag på och avvecklar. Zooma in i den sista bilden så ser man att de befintliga rören bakom bräd(plåt)gången sitter med samma cc som rören jag monterat. Planen är att så småningom skära bort plåten så att bara rören är kvar och fortsätta med de liggande stängerna hela vägen.
Dimension på rören skiljer lite. Tror inte att det kommer störa så mycket. Om så, kan jag väl byta ut dem. Har 6 rör till. Räcker precis.

I år tar jag bara bort den första sneda biten för att justera utseendet lite.
Sommaren är runt hörnet. Försöker tänka på att hålla projektet på en nivå som medger lite åkande :cool:.
Har en del kvar. Grind och stege akterut. Sargen på kappen hoppas jag få ihop i morn. Sedan skall en landgång/grind och en låda runt ljuddämparen göras... etc etc

Gjutna hållare för rör kunde jag få gjorda åt mig om jag ville. Tycker inte om tanken på nitade beslag i däcket. Inbillar mig att svetsförband är lättare att få täta. Då är det inte några skarvar för rosten att få fäste i.

Mvh Findus
 
Det låter bra det där!
Då du tar bort plåten och har öppna mantåg minskar ju vindfånget ganska mycket i sidvind. Dessutom blir det snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.