H
Ger mig in i disskussionen med en liten kommentar.
Vad jag vet så kan man inte begära att få en gräns som har blivit fastighetsbestämd att bli fastighetsbestämd igen. Då skulle arga grannar kunna begära fastighetsbestämning i ett kör och den rikaste skulle vinna. Det behövs nog fullständiga uppgifter i detta fallet för att vi ska kunna ge dig ett bra svar. Typiskt att det var en klm-kommun som du bor i, hade varit smidigare annars.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L
Anna_H Anna_H skrev:
Väldigt märklig diskussion. Förstår inte ni som svarar att problemet är att sommarstugeägarna hävdar att den digitala kartan är korrekt och skiter fullständigt i att det inte är så. Varför tycker ni att det är dumt av honom att kräva att den digitala kartan ändras tillbaka så att den stämmer med orginalhandlingarna?

El_konsult förstår mycket väl att den digitala kartan inte är den som gäller, men eftersom det är den både grannarna, kronofogden och lantmäteriet använder så hjälper det ju inte att den inte gäller, eller hur? Och de kräver att han betalar för en tredje förrättning för att få det återställt till det som två förrättningar redan visat.

Frågan är alltså INTE hur an får sina gränser ändrade, de är ju rätt. Utan hur han utan att betala för det får de fel som begåtts återställda, så att samtliga sommarstugeägare förstår var deras tomtgränser faktiskt går...
Jo precis. Och jag skulle säga att det faktiskt är viktigt att ändra och klaga på detta nu. Om felet får bestå, så kommer det säkert bli så att de senare kan hävda att gamla papper inte längre gäller.
Man ska bevaka sina gränser och börjar de flytta på stolpar måste man vara med. Sen kommer de säga att "det alltid har varit så".
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H
Kan det inte vara så att ni aldrig har ägt de där 49ha som du tror. Kanske har de alltid tillhört samfälligheten?
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
E El_konsult skrev:
det är det jag krävt av klantmätaren ärende nummer och samtliga handlingar. Svaret är att de har ändrat i kartan men anser att det inte är något beslut. något ärende nummer eller anteckningar har lantmäterimyndigheten inte heller gjort, jag har frågat vem som begärt ändringen. Svar detvar stugägare som informerade lantmäterimyndigheten men de antecknades inget därför finns inget so kan lämnas ut ?
Är det verkligen så här lantmäterimyndigheten har fått i uppdrag att hantera fastighetsägare och kartorna att de godtyckligt misshandlar kartorna och kräver oskäligt betalt om man vill ha den återställd till att redovisa aktuella och lagligen fastställda förättningsbeslut. FY fan säger jag Skämmes ta mig fan för lantmäteriet.!
Har du haft kommunikationen via mail eller telefon?
Om du har det på mail så skicka kopior till den som är chef och be om en förklaring.
 
  • Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
H hhenning skrev:
Kan det inte vara så att ni aldrig har ägt de där 49ha som du tror. Kanske har de alltid tillhört samfälligheten?
Du har inte läst tråden, eller hur? Han har ju papper på gränserna efter två tidigare tomtbestämningar, liksom tomtmarkeringar i verkligheten. Det är BARA den digitala kartan som avviker.
 
  • Gilla
El_konsult
  • Laddar…
harry73
Jag vet faktiskt inte vad som gäller. Diskussionen började med att samfälligheten hyrde ut vägen till kampare och hela tiden kommer ts med mer info och nu plötsligt är allt lantmätarens fel. Strax kommer han med ett papper att farfar sålde marken.
 
  • Gilla
Rojo72 och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Väldigt märklig diskussion. Förstår inte ni som svarar att problemet är att sommarstugeägarna hävdar att den digitala kartan är korrekt och skiter fullständigt i att det inte är så. Varför tycker ni att det är dumt av honom att kräva att den digitala kartan ändras tillbaka så att den stämmer med orginalhandlingarna?

El_konsult förstår mycket väl att den digitala kartan inte är den som gäller, men eftersom det är den både grannarna, kronofogden och lantmäteriet använder så hjälper det ju inte att den inte gäller, eller hur? Och de kräver att han betalar för en tredje förrättning för att få det återställt till det som två förrättningar redan visat.

Frågan är alltså INTE hur an får sina gränser ändrade, de är ju rätt. Utan hur han utan att betala för det får de fel som begåtts återställda, så att samtliga sommarstugeägare förstår var deras tomtgränser faktiskt går...
L Lolight skrev:
Jo precis. Och jag skulle säga att det faktiskt är viktigt att ändra och klaga på detta nu. Om felet får bestå, så kommer det säkert bli så att de senare kan hävda att gamla papper inte längre gäller.
Man ska bevaka sina gränser och börjar de flytta på stolpar måste man vara med. Sen kommer de säga att "det alltid har varit så".
Hur ska ni ha det (och nu inkluderar jag TS och @Anna_H som gillat @Lolights inlägg), kan ni förstå att kartan är utan juridisk verkan eller inte?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F
Jo, de vet nog det. Men samtidigt verkar ju TS inte vilja dra det den juridiska vägen.
Men tyvärr får man nog acceptera att det ibland kostar pengar och resurser att försvara det man rår om.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
H
L Lolight skrev:
Jo precis. Och jag skulle säga att det faktiskt är viktigt att ändra och klaga på detta nu. Om felet får bestå, så kommer det säkert bli så att de senare kan hävda att gamla papper inte längre gäller.
Man ska bevaka sina gränser och börjar de flytta på stolpar måste man vara med. Sen kommer de säga att "det alltid har varit så".
Anna_H Anna_H skrev:
Du har inte läst tråden, eller hur? Han har ju papper på gränserna efter två tidigare tomtbestämningar, liksom tomtmarkeringar i verkligheten. Det är BARA den digitala kartan som avviker.
Jag har läst hela tråden men det känns som det är något som inte kommer upp. Om det bara är digitala kartan det handlar om är det svårt att förstå hur tråden kan bli 10 sidor lång.
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är ju uppenbart att det finns " fler hundar begravda" här. I annat fall hade det räckt att läsa några få inlägg och sedan agera därefter. Nu kommer ju flera lösningsförslag upp flera gånger utan att ts planerar för ett agerande. Om ts är 100% säker på att han har rätt, så kommer här ett dramatiskt förslag:
Bestäm möte med lm. Åk dit och förklara att lm: s chef även är välkommen på mötet. Förklara sedan att du spelar in allt, som sägs med avsikten att förmedla till allmänheten ( via media) hur myndighetsutövning går till, och att de får kalla på polis för att avlägsna ts från kontoret såvida ts inte får ett intyg , undertecknat av lm, att kartan inte gäller.
Förhoppningsvis fås då ett undertecknat papper, som kan kopieras i lämpligt antal och skickas till stugägarna.
Om det misslyckas, så återstår bara att anmäla lm till högre instans.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
som jag sagt hela tiden men vissa inte begriper. eftersom det redan finns fastighetsbestämning som har laglig kraft gränsrör finns nedslagna med koordinater tredimensionelt angivna och dessa gäller PUNKT SLUT. DÄRFÖR FINNS DET INGEN ANLEDNING ATT OMPRÖVA DETTA BESLUT FÖR VÅR DEL..
Klantmäterimyndigheten som har ett ansvar och regeringsuppdrag att redovisa fastigheterna i fastighetsregistrets allmänna del. Fastighetsbildning och fastighetsbestämning är fullbordad när uppgifte är införd i fastighetsregistrets allmänna del.
När nu klantmäterimyndigheten manipulerar uppgifterna i fastighetsreristrets allmäna kartdel så stämmer den inte med de lagligen fastställda akterna . Klantmäteriet vägrar att redovisa de fastställda akterna i fastighetsregistretsallmänna del. Detta beslut att manipulera kfastighetskartan och att inte felaktig informatiom i fastighetsregistret är ett aktivt val och en myndighetsutövning som är skrämmande. V
i är beroende av en opartisk och rättsäker fastighetsredovisning. Vi viloch måste kunna ha en bra dialog med lantmäteriet men vi ser att så fort vi ifrågasätter och vill ha rättelse så blir denne tjurig och vill med hämnas. Jag skulle kunna lägga ut mer info som förättningsakter avstyckningar med avstyckningskartor, utredningar fasrighetsbestämning med tredimensionella korrdinater för gränsrör samt fastighets kartan före manipulering och efter manipulering samt den mail & brev konversion som stugägare och klantmätaren vasrit delaktiga i och som klantmätaren inte velat redivisa och inte heller lämmnar ut men som vi fått del av tack vare seriösa och ärliga stugägare. Jo vi kommer att driva detta rättsligt men problemet är att klantmätaren ändrat i kartan och anser att det inte är ett beslut som ska kunna överklagas eller rättas .
Då är frågan hur får vi rättning då vi har lagligen beslutade förättningshandlingar och fastighetsbildningsbeslut.?

Vi har varit i kontakt med inskrivningsmyndigheten som förstår vår situation , men hänvisar att kommunens klantmäteri har ansvaret och inskrivningsmyndigheten inget kan göra. däremot skickade inskrivningsmyndigheten vidare vår ansökan till kommunens klantmäteri. men lantmäteriet har inte hörts av annat än att vi fick ett brev där lantmätaren ansåg att hen hadde rätt att debitera enligt svaret:
En myndighet har rätt att ta ut kostnad för nedlagt arbete, så i fortsättningen kommer vi att debitera er för nedlagd tid i enlighet med fastslagen uppdragstaxa.
Vi kommer att kontakta klantmäteriet igen.
Vi skall ta kontakt med den kommunala chef som har ansvar över Kommunens klantmäteri myndighet.
Vi kommer att överklaga till mark och miljödomstolen enligt FBL 19kap och handbok registerkarta.
Menär osäkra om det är rätt instans men vi tror och hoppas på MMD
Vi kommer troligtvis att JO-anmäla.
Ev klagan till förvaltningsrätten, osäkert om det är rätt myndighet.
Som jag har skrivit snart 40ggr och några inte förstår så har vi giltiga och lagligen fastställda förättningshandlingar, köpebrev, lagfarter avstyckningshandlingar fastighetsbestämmningar. därför förstår vi inte problemet att klantmäteriet frångår dessa och manipulerar kfastighetskartan så att den numera misstämmer med ca:50 000 kvm mindre. Dessa akter skall avspeglas i fastighetsregistrets allmänna del och i kartan där. PUNKT SLUT.
Återinför tjänstemanna ansvaret. Vi har möjlighet som vi förstått att kräva skadestånd. Helst vill vi inte hålla på med detta som inte är roligt, men vi måste tydligen ta i med lite hårdare handpåläggning.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Mikael_L
Du måste samtidigt förstå oss.
Det är ingen här som försöker jävlas med dig, det har vi inget för.

Vi har försökt hjälpa dig jättemycket. Vi har gått igenom det rättsliga läget för olika slags kartor och förrättningar. Vi har kommit med olika tips på hur du kan gå vidare osv.

Vad vill du med.
Att vi ska hålla med med dig.
Javisst kan jag göra det.

Fyfan för jävla Lantmäteriet, de borde skämmas, de är usla, de borde hela Klantmäteriet.

Såja, känns det bättre nu. Kanske avsluta tråden nu, såhär på sin höjdpunkt. ;)



OK, det där var ironi och sarkasm blandat.
Men i vilket fall, så antar jag att du har ett mål, ett annat mål än att bara svartmåla Lantmäteriet.
Detta mål uppnås inte av sig självt genom att sida upp och sida ner skriva av sig här.

Bollen är din, i vilken ände ska du börja.



Vi är alla olika, hur du vill agera stämmer säkerligen inte överens med hur jag gör. Men jag har som sagt följt tråden, jag har ingen annan info än den du ger, så jag får anta att den är sann.
Så jag skulle nog valt mellan dessa 3 alternativ.

0,5 Skita i allt, det spelar ju ingen roll om registerkartan är fel. Men om nu grannar har börjat göra intrång (som inte är uppenbart högst tillfälliga) på min mark, så existerar inte detta alternativ i min värld, därför får det heta 0,5.

1. Använda polis, kronofogde och egen arbetsinsats till mota bort det som brer ut sig på min mark.
Kontrollera och dokumentera alla nu synliga gränsmarkeringar, så man har lite koll och bevis på ifall det händer något med dessa.

2. Varför har registerkartan ändrats så mycket, och blivit så mycket sämre just här.
Avkrävt svar, begärt ut handlingar som rör denna ändring, gått uppåt i hierarkin på LMV, ev hotat med att blanda in pressen, kanske även gjort det. Men det är ju kanske inte helt lätt, det ska ju vara en historia som de tror säljer också. Så bara eventuellt, på denna sista punkt.

3. Begära gränsutvisning alt fastighetsbestämning. begärt att registerkartan anpassas till att stämma med de nu säkerställda gränserna. Troligen börjat med ett mindre gränsavsnitt, för att hålla ner kostnaden. Njutit av att grannen som gjort intrång åker på halva kostnaden.


Och nu är det ju så, att jag kan liksom inte bidra så mycket mer. Jag tror jag lutar mig bak och fortsätter lurka tråden.
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Vet ni inte ens med säkerhet vilken instans ni ska vända er till rekomenderar jag att ni kontaktar en jurist.

Likt många andra här har jag svårt att tro att vi fått höra hela historien. För egen del har jag också svårt för TS rabiata hållning, skränighet och oförmåga att ta in att det kan finnas goda skäl för flera olika tolkningar av situationen, även om förstås bara en av dem är/kommer att dömas vara rätt.

Så en hypotes:

TS farfars grannar har gått till det kommunala lantmäteriet med sin syn på situationen och därmed fått registerkartan ändrad. Detta har i sig ingen rättslig verkan, men kan förstås vara irriterande och allmänt problematiskt.

Därefter har TS ”sida” med buller och brak gått till samma lantmäteri och begärt rättelse, samt kommit med anklagelser om jäv, korruption, fusk, stöld eller vad vet jag.

Lantmätaren har då förstått att saken är mer komplicerad än vad hen först trott och på goda grunder kommit fram till att ska något mer göras i frågan så är det ett riktigt lantmäteriarbete som krävs. Om situationen är så enkel som TS hävdar, att det finns en lagakraftvunnen dom som fastställt gränserna lär väl den utredningen bli tämligen enkel och relativt billig.

I övrigt håller jag med TS om att borttagandet av tjänstemannaansvaret var fel, men tycker i den här frågan, ur TS perspektiv, att det är viktigare att myndigheten och inte tjänstemannen har ett ansvar att hålla TS skadeslös för eventuella fel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Svårt att förstå vad ts menar när allting ändras hela tiden.
Jag kan inte ta åt mig när någon säger att man inte förstår när uppgifterna ändras hela tiden.
Om några vill använda den digitala kartan så är deras problemen. Eftersom den inte har någon betydelse.
Men har lm varit på plats? Och sedan ändrat kartan på ett sätt som minskar din egen fastighet? Det är alltså bara kartan som ändrats? Finns det något beslut? Annars är det svårt att överklaga något. Dessutom borde då inte fastighetsregistret ändrats för då borde ett väl ett beslut tas
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
L
Jag tycker denna tråden är ett ganska bra exempel på något som vi inte är vana vid i detta landet och det är när du råkar få en konflikt med myndigheter. Många tror att bara genom att faktisk ha rätt, så räcker det. Men så funkar inte världen. I andra länder vet människor att faktumet att du har rätt hjälper inte mycket. Jag tror att om du ska komma någon vart med det hela så kommer det kosta dig en hel del pengar annars kan du se området som förlorat.
Du får börjar med att bearbeta din lokala tidning. Åka dit personligen ge dem tårtor och vara trevlig. Sedan börjar du en mjuk artikel och "problem med en gräns" som du förhoppningsvis får publicerad i tidningen. Allt handlar om makt och korruption. När du bearbetat den lokala politiken och korruptionen, tar du till advokater osv. Först därefter begär du möte med de som är tjänstemän. Först då kommer deras inställning ha ändrat sig.
Jag har läst att i vissa länder i Afrika är det inte helt ovanligt att någon mutar den lokala polisen, och när du sedan kommer hem, har din lantgård blivit överskriven till den familj som mutade polisen. Och du kan inget göra. Bara att flytta och börja tigga i närmaste storstad.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.