L Lolight skrev:
Solceller är mest det valet som en privatperson kan använda emot kraftbolagen. Som verkar kunna höja priserna hur mycket som helst.
Vi börjar närma oss den punkt där det blir billigare att investera i egna anläggningar för produktion av el. Om du räknar samma alla kostnader för elen. Dvs både överföring och elkostnad.

Vi här har utmärkta förhållanden för att kunna ha mycket vind och solceller. Detta då vi har mycket stor del vattenkraft. Man skulle troligen med lite utbyggnad av turbiner, inte nya dammar. Kunna driva hela landet hela jan utan någon annan el, som kärnkraft osv.
Sedan spara man på vattnet när solen lyser och vinden blåser.
Vad jag skulle kalla solceller är nog, tillskottskraft.

Många pratar om lönsamhet. Jag tror dock att kombinationen av din nya elbil och billigare solceller.
Kommer ge att många installerar en centralenhet i huset med batterier och laddning av elbilen.
Så som Tesla Powerwall. Långsiktigt kan fakturan för bilen och husets el. Mot elbilen och solcellerna. Kanske ge att det blir billigare att köra eget. Vi vet att solceller blir billigare för varje år.
Och de hade redan varit väldigt billiga om inte EU har sabbat det hela genom att införa strafftullar på av Kina tillverkade solceller.
Mja, om priserna sjunker och verkningsgrader på panelerna ökar så kan det bli intressant, men icke nu är då investerat kapital måste slås ut på typ 20-30 år för att det skall gå ihop sig. Vissa försäljare av paneler ger enligt mig en optimistisk garanti, högst osäkert om aktuella firmor finns kvar om så pass lång tid. Om man vänder blicken mot vad man rimligen kan/bör göra är i såfall välja att köpa den allra energieffektivaste värmepumpen i samband med VP byte, jag har under året sparat in ca 6000kwh med senaste VP-tekniken vilket blev en merkostnad på 30K Sek för den dyrare VP:n. Troligtvis i paritet med en solanläggning för ca 100K Sek skulle dra in. Om man vänder blickarna mot nyprod av flerbostadshus så får jag ytterligare vatten på min kvarn då väldigt få bostadsbolag som bygger nytt, passar på att smälla med några solpaneler på sina tak, utan detta gör man icke. (why? -jo för det kostar mer än det smakar). Är man lite konspiratorisk så kanske det finns några politiska partier har velat utav egenintresse velat få in debatten/intresset mot privata hushåll utan för den skull ta ett seriöst egentligt ansvar för energiproblemet.Att köpa paneler, inverterar och powerwalls, etc vet jag inte om det är den bästa vägen framåt, allt detta kostar ju en slant att köpa in och underhålla. Får man för sig att sälja sitt hus måste marknaden för dessa prylar vara mogen, för mer en ett mindre gäng av first-adopers-nördar, så man kan få tillbaka sitt investerade kapital...
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Öhh, vad är det som är käbbel? Jag förstår inte.

Personligen så är jag som sagt "kärnkraftskramare." Inte tu tal om saken. Om det var det som avsågs. (Tvingas just nu att sitta och titta på en massa vindmöllor inte fullt en mil från Ringhals kärnkraftsverk... Tycker allt att de kostar mer än de smakar... :))
youtu.. "käbbel och Stefan L "
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Öhh, vad är det som är käbbel? Jag förstår inte.

Personligen så är jag som sagt "kärnkraftskramare." Inte tu tal om saken. Om det var det som avsågs. (Tvingas just nu att sitta och titta på en massa vindmöllor inte fullt en mil från Ringhals kärnkraftsverk... Tycker allt att de kostar mer än de smakar... :))
youtu.. på "käbbel stefan l energi"
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Öhh, vad är det som är käbbel? Jag förstår inte.

Personligen så är jag som sagt "kärnkraftskramare." Inte tu tal om saken. Om det var det som avsågs. (Tvingas just nu att sitta och titta på en massa vindmöllor inte fullt en mil från Ringhals kärnkraftsverk... Tycker allt att de kostar mer än de smakar... :))
Ja det finns youtu..klipp från en känd debatt i den fjärde kanalen som är lite underhållande då vår statsminister som försöker svara angående en energiutredning med mottot att det bara är käbbel. Jag fattar inte heller vad han menar...Men Stefan ville väl inte måla in sig i ett hörn då han då planerade att bli kul-bo med ett annat decimalparti som han numera är särbo med..
 
L
GK100 GK100 skrev:
Lolight du kan tex se till händelseutvecklingen vid incidenten för drygt 10 år sen vid Forsmark. Där föll yttre lokalkraftsinmatningen 70 kV pga arbete på Vattenfalls sida. En serie omständigheter tex byte av reläskydd långt tidigare med vissa brister och enligt spec perfekt fungerande interna skydd i batterimatade UPS gav en räcka oväntade effekter. Då får man vara nöjd om man slipper vindgenerering i leken också.

Hoppas du trollade lite tidigare med backuplösningar via vind. :)
Våra verk är oändligt mycket bättre konstruerade. Det är kanske många som skrattar åt vindsnurra som backup åt backupen. Men jag tycker det är en bra och enkel lösning. Det har visat sig att det inte räcker med vanlig UPS och andra generatorer. Även i USA har de haft "felsäkra system" som sedan inte funkade i praktiken. Även om inte vindsnurror kommer kopplas direkt till deras KK så kommer nu Japan att bygga mycket ny vindkraft. Detta för att inte lägga alla äggen i samma korg. Som det så fint heter. Tidigare hade de nästan enbart KK.
 
L
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vattenkraften styrs av vattendomar.
Vattendomen reglerar hur mycket resp lite vatten som får användas.

Befintliga turbiner är väldigt effektiva, det finns inget extra utrymme av energi att ta till.

Vattenkraften levererar precis så mycket som tillåts.
Jo, precis. Valet med utbyggnad av vattenkraft är att dämma på nya ställen eller tillåta mer avtappning vid vissa tillfällen. Som det är nu, så finns det tydligen inget behov av detta då vår förbrukning den där dan som alla pratar om då det inte blåser eller solen syns. Samt är kallt. Det funkar uppenbarligen bra ändå.
 
L
Johseg01 Johseg01 skrev:
Mja, om priserna sjunker och verkningsgrader på panelerna ökar så kan det bli intressant, men icke nu är då investerat kapital måste slås ut på typ 20-30 år för att det skall gå ihop sig. Vissa försäljare av paneler ger enligt mig en optimistisk garanti, högst osäkert om aktuella firmor finns kvar om så pass lång tid. Om man vänder blicken mot vad man rimligen kan/bör göra är i såfall välja att köpa den allra energieffektivaste värmepumpen i samband med VP byte, jag har under året sparat in ca 6000kwh med senaste VP-tekniken vilket blev en merkostnad på 30K Sek för den dyrare VP:n. Troligtvis i paritet med en solanläggning för ca 100K Sek skulle dra in. Om man vänder blickarna mot nyprod av flerbostadshus så får jag ytterligare vatten på min kvarn då väldigt få bostadsbolag som bygger nytt, passar på att smälla med några solpaneler på sina tak, utan detta gör man icke. (why? -jo för det kostar mer än det smakar). Är man lite konspiratorisk så kanske det finns några politiska partier har velat utav egenintresse velat få in debatten/intresset mot privata hushåll utan för den skull ta ett seriöst egentligt ansvar för energiproblemet.Att köpa paneler, inverterar och powerwalls, etc vet jag inte om det är den bästa vägen framåt, allt detta kostar ju en slant att köpa in och underhålla. Får man för sig att sälja sitt hus måste marknaden för dessa prylar vara mogen, för mer en ett mindre gäng av first-adopers-nördar, så man kan få tillbaka sitt investerade kapital...
Absolut är det så som du skriver. Vad som händer i framtiden vet vi inte. Men som det verkar så jobbar samtliga energibolag och nätägare på att bearbeta de myndigheter som bestämmer och få höja sina avgifter och vinster.
Vad är orsaken till att EU försöker förhindra Kinesiska solceller att säljas billigt i EU?
Jo, jag tror att den nya "gröna tekniken" faktiskt inte bara är en ny och grön. Den är dessutom ett "problem" för både oljebolagen och energibolagen. De har tjänat mycket pengar på att man behöver bensin till bilen och massor av el till huset.
Kan man ordna saker mer själva hemma, tanka bilen med el man fått från taket och sina solceller. Då blir de mycket ledsna, och staten får inte in sina pengar genom skatter på samma sätt som de tidigare fått. Så detta blir ett direkt problem för både industrin och staten. Frågan är då om de verkligen hejar på ny grön teknik eller om de grinar surt? :)
Om något eller några år kommer priserna mötas och det rent ekonomiskt kommer vara så att egna solceller kan bli billigare än att köpa elen. Kommer de då sänka priserna? Blir de tvingade att sänka sina priser? Det vet vi inte. Innan dess så blir det folk som inte bryr sig om att investeringen tar lång tid att återbetala sig eller folk som bor där det inte finns el som kommer investera.
 
L Lolight skrev:
Absolut är det så som du skriver. Vad som händer i framtiden vet vi inte. Men som det verkar så jobbar samtliga energibolag och nätägare på att bearbeta de myndigheter som bestämmer och få höja sina avgifter och vinster.
Vad är orsaken till att EU försöker förhindra Kinesiska solceller att säljas billigt i EU?
Jo, jag tror att den nya "gröna tekniken" faktiskt inte bara är en ny och grön. Den är dessutom ett "problem" för både oljebolagen och energibolagen. De har tjänat mycket pengar på att man behöver bensin till bilen och massor av el till huset.
Kan man ordna saker mer själva hemma, tanka bilen med el man fått från taket och sina solceller. Då blir de mycket ledsna, och staten får inte in sina pengar genom skatter på samma sätt som de tidigare fått. Så detta blir ett direkt problem för både industrin och staten. Frågan är då om de verkligen hejar på ny grön teknik eller om de grinar surt? :)
Om något eller några år kommer priserna mötas och det rent ekonomiskt kommer vara så att egna solceller kan bli billigare än att köpa elen. Kommer de då sänka priserna? Blir de tvingade att sänka sina priser? Det vet vi inte. Innan dess så blir det folk som inte bryr sig om att investeringen tar lång tid att återbetala sig eller folk som bor där det inte finns el som kommer investera.
Så fort en produkt har blivit kommersiell gångbar så kommer kursen att ändras, se den pågående elbilsutredningen som pågår lite i skymundan som skall utreda en (ny) modell att ta ut ett samma skatteunderlag då kring elbilsåkande, regeringen har alltså redan förstått att de inte på sikt kan tillåta ett vikande skatteintäkt när fordonsflottan väl har migrerat till elbilar, skulle bli förvånad om inte desamma gäller för egenproducerad el via vind, eller sol. Jag tror man gärna vill väcka intresset men ej i praktiken stå för följderna kring tidigare lagd politik, Se bara vad som hänt med den statsfinansierade sk miljödieseln som i ett trollslag inte finns - längre. Utopi att tro att vi kan krypa ifrån kraftindustrin då den är del av etablissemanget
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Då har vi problemet med reglerstyrkan kvar, om man stoppar vattenkraften tappar man reglerstyrka, som krävs för att ta hand om variationerna i vind. :thinking:
Vi behöver alltså vind för att vi inte ska behöva dra ner på vattenkraften för att vi ska kunna kompensera för vind....

Vad är redundant i det resonemanget?
 
  • Gilla
Johseg01
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Att kombinera kärnkraftverk med vindsnurror är annars en bra ide. Kärnkraftsolyckorna i Japan har troligen kunnat undvikas om de hade haft en vindsnurra en bit från kärnkraftverket. Det är nämligen så att kärnkraftverk behöver ström för att fungera. Och de kan inte använda sin egen ström till detta. Och när de får problem och måste stanna, så fungerar inget alls. Och kylningen upphör. Jag tycker det borde lagstiftas om vindkraftverk på taket till våra kärnkraftverk.
Om det inte är vindstilla dagen då reservkraften behövs. Bättre är att flytta upp reservaggregaten ur källaren så dom inte dränks. Då slipper man lägga till några nya prylar.
 
L Lolight skrev:
Stämmer nog. Ofta tar tiden av året för underhåll, en bra stund. När du sedan startar så vill du köra nära full effekt hela tiden, så du kan få tillbaka kapital.
Detta stämmer inte alls.Kombinationen kärnkraft, vatten, med sol och vindkraft är en mycket bra kombination. Vi har faktiskt bland de bästa förutsättningarna i världen för energiproduktion och en mix av olika former av energislag.
Danmark klarar nästan hela sitt elsystem med nära hälften från vindkraft (42%), och kan balansera detta med kol och olja, och import.
Här så funkar det som så att vindkraften ger en del av sin energi till nätet och när det blåser massor så går en del av energin, till att kunna minska uttaget av vatten från dammarna. Man sparar upp vatten i dammen.

När det är vinter och kallt, så går faktiskt vindkraften starkt. På sommaren och våren är vinden något svagare, men då har vi mer sol. Så dessa två kompletterar varandra.
Sedan har du den där tidiga dagen i jan, en måndag med -20 grader och behovet är enormt. Det kan vara mörkt, kallt och vindstilla. Hur klara de det? Svaret är genom att man planerar att all kärnkraft då är i drift och inget verk är ställt på underhåll eller reparationer (Så som vissa är under sommaren).
Samt att man kör vattenkraften hårt och skulle det ändå inte räcka används olja och kol tillfälligt. Men man skulle kunna installera fler turbiner i vattenkraften, tycker jag. Så skulle man slippa oljekraft där.

Min poäng är att vi klara den där dagen, och sol och vind, ger el när de ger andra dagar. De behövs övriga dagar. För vattenkraften behöver spara sitt vatten annars kommer nivån i dammarna sjunka.
Varför lägga till vind och sol när man klarar sig utmärkt på vatten och kärnkraft?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
L
A andersda skrev:
Om det inte är vindstilla dagen då reservkraften behövs. Bättre är att flytta upp reservaggregaten ur källaren så dom inte dränks. Då slipper man lägga till några nya prylar.
Poängen var att ha två olika sätt att driva sina system vid nödfall. Hängslen och livrem. Inte att man ska skippa reservaggregaten. Ett sätt att öka säkerheten utan att förstöra miljön.
 
L
A andersda skrev:
Varför lägga till vind och sol när man klarar sig utmärkt på vatten och kärnkraft?
Varken vatten eller KK får byggas. KK kommer avvecklas. Som det är beslutat blir vind och sol det som ersätter. Då bygger man ut det över en längre tid.
 
L Lolight skrev:
Inte mycket rätt här. Dels så är ny kärnkraft tydligen väldigt dyr. Vilket har visat sig. Och det är tveksamt om större verk kommer bli billigare.
Nej, det var nästan helt rätt. Kärnkraftverk är stora relativt alternativa energislag. Man bygger inte (varken historiskt eller idag) under 1000 MWe. Vindkraftverk idag är om 2-3MW styck. Så det går 300+ stora vindkraftverk på ett kärnkraftverk. Om ett, eller två, eller tre av dessa står still så är det mao ingen katastrof, och kapitalkostnaden för ett verk är liten.

Detta gör att man kan leva med en kapacitetsfaktor på 33% och ändå tjäna pengar. Att man sedan inte får ström de andra 2/3 av tiden, det får någon annan ta höjd för.

Så, eftersom kärnkraften måste byggas stor (för att få någon ekonomi i det) och man därför sänker mycket kapital, så måste den gå, dvs den måste ha en hög kapacitetsfaktor för att kalkylen skall gå ihop. Och går den och levererar ström så finns det ingen anledning att förstöra ekonomin för kärnkraft genom att låta "vackert-väder"-källor ta pengar när solen skiner (eller det blåser) bara för att inte ta sitt ansvar när det inte gör det. Det gör att kalkylen för kärnkraften blir sämre än den behöver vara.

Man kan inte jämföra vind, med usel kapacitetsfaktor som beror på saker man inte kan kontrollera, men kärnkraft, med en hög kapacitetsfaktor, som man till stor del kan styra själv. Om man räknar med kapacitetsfaktorerna i Sverige så är faktiskt vindkraften dyrare, än kärnkraften.

Att nuvarande byggen blir dyra (exv. i Finland) är inget att förvåna sig över. Dels så tar det år att få tillstånd, eftersom stora politiska krafter (ivrigt påhejade av ni-vet-vem) ser till att dra allt i så lång bänk det bara går, dels så har vi ingen erfarenhet av att bygga, och bygger verk idag som enstaka projekt. Man får inga fördelar av serieproduktion, eller kan slå ut utvecklingskostnader på flera byggen.

Trots det så är kärnkraften slagkraftig ekonomiskt även när man jämför med energislag som inte betalar för bränsle (vind), och trots att man inte räknar full kostnad för vindkraftens oförmåga att leverera energi med någon slags pålitlighet.
 
  • Gilla
hojpg och 2 till
  • Laddar…
Johseg01 Johseg01 skrev:
Ja det finns youtu..klipp från en känd debatt i den fjärde kanalen som är lite underhållande då vår statsminister som försöker svara angående en energiutredning med mottot att det bara är käbbel. Jag fattar inte heller vad han menar...Men Stefan ville väl inte måla in sig i ett hörn då han då planerade att bli kul-bo med ett annat decimalparti som han numera är särbo med..
Ja, OK. Det läste jag helt fel! ;) Men tack för hänvisningen.
 
L Lolight skrev:
Varken vatten eller KK får byggas. KK kommer avvecklas. Som det är beslutat blir vind och sol det som ersätter. Då bygger man ut det över en längre tid.
Jo man får bygga kärnkraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.