Fairlane
Det gör du såklart, men troligen är du inte uppe i Stockholm var och varannan dag om du bor i Jönköping. Kommer du till Stockholm med bilen så får du väl ställa den en bit från gamla stan. Det är ändå ingen höjdare att köra där.

Så att sitta och gnälla på MP i riksdagshuset för beslut som fattas på lokal nivå är fel.
Tycker man att Stockholm stad fattar ett dumt beslut (om och när de beslutar något) så borde det vara politikerna i Stockholms stadshus som ska ha skit, inte de i riksdagshuset.

Sen tycker jag generellt att det är rimligt att de som bor på platsen får säga till och besökare följa reglerna som sätts upp. Därför tycker jag att man ska kunna kräva vinterdäck på lastbilar som ska köra i Sverige, oavsett varifrån de kommer.

Jag tycker inte politikerna agerat rätt, särskilt inte när man gjorde en mängd smutsiga dieselbilar till miljöbilar. Det var redan då känt att dieselbilar släppte ut en massa annan skit en koldioxid. Sen har ju biltillverkare lurat både politiker och vanligt folk, dels genom regelrätta fusk, dels genom att utnyttja usla testcykler. Sen förstår jag inte hur så många kan vara nöjda med förbrukningen på bilen när den förbrukar 40% mer än uppgivet. Troligen för att den förbrukar mindre än förra bilen och för att folk inte kontrollerar vad bilen faktiskt drar utan litar på siffrorna i broschyren eller på vad färddatorn säger.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så att sitta och gnälla på MP i riksdagshuset för beslut som fattas på lokal nivå är fel.
Tycker man att Stockholm stad fattar ett dumt beslut (om och när de beslutar något) så borde det vara politikerna i Stockholms stadshus som ska ha skit, inte de i riksdagshuset.
Det finns miljöpartister i Stockholms stadshusledning också, så nog kan man väl bunta ihop dem om man vill. Men utan att fastna i partipolitik är det väl ingen högoddsare att anta att miljöpartiet haft inflytande bortom sin storlek i den här frågan. Och oavsett det är det ju egentligen inte politiken i sig de flesta här vänt sig mot, utan ryckigheten. Om den bil man köper som bra miljöval år ett är ett uselt val år fem så går det för fort för de flesta, då beslutshorisonterna för bilköp (om så bara baserat på antaget andrahandsvärde) ofta är längre än så.

Man kan ju jämföra det med ränteavdragen på bolån. Många är teoretiskt för att det införs ytterligare begränsningar, men införandetiden vill man ha så lång att man kan planera sin ekonomi.
 
Excel
Förslaget är ju kontraproduktivt, jag går i tankar på att byta upp min gamla v70 2.0d från 2008 till en ny dieselbil. Med dessa förslag törs man inte köpa en ny diesel som kan komma att förbjudas. Som tur är har jag en Porsche 911 som drivs av bensin 1L/ per mil om jag mot förmodan åker bil till Stockholm.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Förslaget är ju kontraproduktivt, jag går i tankar på att byta upp min gamla v70 2.0d från 2008 till en ny dieselbil. Med dessa förslag törs man inte köpa en ny diesel som kan komma att förbjudas. Som tur är har jag en Porsche 911 som drivs av bensin 1L/ per mil om jag mot förmodan åker bil till Stockholm.
Måste vara mycket bättre för miljön...
Förarmiljön... :)
 
Fairlane
Ja om den bensindrivna Porschen klarar Euro5 så är den nog bättre än dieselbilen.

Jag förstår att det är ryckigt och jag tycker inte det är idealiskt hanterat. Man var klantiga för ett antal år sen när man satte kraven på miljöbilar. Det var egentligen dåligt redan då.

Jag ser dock två frågeställningar.
1. Om vi se att det inte fungerar som det är nu, vad gör vi? Något eller inget för att folk köpt vissa bilar?
2. Hur stort praktiskt problem kommer det bli för folk? 2020 kan man förbjuda bilar som inte uppfyller bilar som uppfyller euro5, DVD mestadels 10+ år gamla bilar på de platser det eventuellt genomförs. 2022 så slår det hårdare (om det slår till) på bilar som då kanske är 6-7 år. Troligen slår det inte till överallt utan rätt begränsat. I Stockholm t.ex vill MP slå till direkt och rejält, men S säger nej. Vi har också ett val till hösten som kan påverka.

Min bil kommer inte klara kraven (kör på E85), men det är 4 år tills dess och jag får väl lösa det tills dess, om det slår till och om jag vill köra ofta på platserna det gäller.
 
Excel Excel skrev:
Förslaget är ju kontraproduktivt, jag går i tankar på att byta upp min gamla v70 2.0d från 2008 till en ny dieselbil. Med dessa förslag törs man inte köpa en ny diesel som kan komma att förbjudas. Som tur är har jag en Porsche 911 som drivs av bensin 1L/ per mil om jag mot förmodan åker bil till Stockholm.
Bara så du vet så gäller förbundet både bensin- och dieselbilar som inte uppfyller rätt miljöklass.
 
Fairlane
useless useless skrev:
Bara så du vet så gäller förbundet både bensin- och dieselbilar som inte uppfyller rätt miljöklass.
Korrekt, det är jag medveten om men reglerna är olika. Från 2022 är det euro6 som gäller i klass 2 för dieselbilar, men euro5 räcker för bensindrivna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser dock två frågeställningar.
1. Om vi se att det inte fungerar som det är nu, vad gör vi? Något eller inget för att folk köpt vissa bilar?
2. Hur stort praktiskt problem kommer det bli för folk?
1. Att ”göra något” var ju det som ställde till det från början. Mitt grundbud är därför att politikerna håller tassarna borta. Det lär ju aldrig hända, så andrahandsvalet är att man lär av tidigare misstag (e85 och dieselvurmen för att nämna två) och gör saker i mindre skala först och har seriösa, långa övergångsbestämmelser.
2. Det är alltid de med minst marginaler som riskerar att drabbas hårdast. Jag klarar mig nog bra, en frånskild trebarnsmamma i förorten riskerar att drabbas hårdare; vem av oss borde politikerna värna?
 
Excel
Euro 4, får helt enkelt undvika åka till huvudstaden, befängda förslag oavsett.
 
Fairlane
Fast om man inte gjort någonting så hade vi fortfarande tillåtit riktigt uselt renade gamla lastbilar att köra städerna.

Jag tror att det i praktiken blir väldigt liten skillnad. De som är mest oroliga är folk som köpt en 3 år gammal dieselbil, som de kanske inte får köra in delar av innerstaden. Det är med stor sannolikhet inte den fattiga frånskilda trebarnsmamma i förorten.

Helt klart kommer några drabbas. Jag gillar inte att tanken att spärra av hela innerstaden (Stockholm då jag inte tror det är aktuellt någon annanstans), men jag tror inte heller det kommer bli så. Jag anser att man bäddat för problem för länge sen, men ser ändå att man måste åtgärda det så gott det går.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad är det som påpekats i mitt räknesättt ? Vill gärna lära mig om jag räknat fel .
Svaret ovan var en direkt kommentar på frågan om drivmedel .
På kommentaren om plogning så tycker jag det behövs rejäl plogning, borstning , satsning på cykelbanor och gångbanor . Bilvägen ska naturligtvis också plogas . Ser inget motsatsförhållande, inte samma traktorer. Samma budget ja, och den ska räcka till alla typer av trafikanter.
Du skrev väldigt mycket i samma inlägg, måste allt besvaras på en gång ? Jag fick ju fråga dig vad som var din huvudfråga .
1.Bilister gör även långresor och då räcker inte vanlig laddning eller gratisladdning på jobb, kommunalplats etc till. Som förövrigt är att anse som en förmån som inte kommer alla till del. Finns lite att läsa på om detta problem där man anser att även kommuner bryter mot detta som söker bidrag och erbjuder gratis eller rabatterad laddning vid stolpar. Som jag skrev tog Vattenfall för 30 min snabbladdning 90 kr 2015. Dessa typer av resor kostar betydligt mer per mil än ditt exempel och framgick i artikeln. De flesta som skaffar diesel åker mer än medelbilisten och har inte bara ett par mil resor till jobbet där en elbil skulle räcka till.

2.Cykelbanorna har skötts överdrivet bra som jag skrev och bilarna har fått kana i snömodd i stället. Cyklisterna har även klagat på överdriven saltning då deras cykelkedjor rostar enligt pressen och att man använder stenkross som punkterar deras däck istället för grus. Man vill bli Sveriges bästa cykelstad. I kontrast mot Umeå där man kan låna cykel från flygplatsen. Kanske något för Arlanda
och upplåta en fil för cyklister i vardera riktning på E 4:an. Tänk vilken nytta med elcykeln och att få andas in riktig lantluft och köra om bara miljöfordon som står i köerna. Svinfarmen kunde ju öppna igen istället för någon mesig ridning i ridhuset som inte luktar.

3.Huvudgatan är förbjuden för fordon med dubbdäck så sådana får åka på gångfartsgata istället om man måste åt det hållet. Verkar vara vettig miljöpåverkan. Det minskas med dubbelfiliga gator och bussgator uppstår. Så i vår 4:e största stad vill man minska bilisterna i centrum oavsett bränsle.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Svenska politiker har drivit igenom att bilar med på pappret låg förbrukning ska räknas som miljöbilar, vilket gav en explosion i försäljning av dieselbilar. Politikerna trodde nog att de gjorde rätt, men missade att allt inte handlar om koldioxid. Dieselbilarna förbrukar också betydligt mer bränsle än vad som uppges (det gör bensinarna också, men inte skillnaden är mindre).

Folk köper en miljöbil för att det är billigare. De flesta tänker nog i praktiken inte så mycket på miljön, utan det är plånboken som avgör. Se bara hur många som köpte etanolbilar för att slippa betala trängselskatt, men när det var dyrare att köra på etanol så körde man på bensin. Så mycket för den miljömedvetenheten. Många som skaffade dieselbil. Hade tidigare kört bensin och var imponerande över hur sällan de behövde tanka. 0,40l/mil hade bilfirman uppgett. I praktiken drog bilen 0,56. För den som var van med en bil som drog mer än 0,8 så var det såklart underbart, men en överförbrukning på 40% är ju egentligen bedrövligt och bilen borde aldrig miljöklassats.

Nu har vi utsläpp från dieselbilarna som ger andra problem, delvis för att bilarna är bra mycket skitigare i verkligheten än i landet, oavsett om det är en bil från VW-koncernen eller inte. Enligt EU-regler (som vi var med om att ta fram) måste man göra något åt saken. Dock säger EU inget om hur man ska göra för att få ner utsläppen.
Du glömde Etanolbilarna som du själv kör. Förbrukningen skulle bara öka ca 20%. Men alla visste att det snarare låg på 30 %. Men det finns faktiskt elbilar som visar 35% fel i förbrukningen. För att inte prata hybrider som visar över 150-200% fel enligt denna artikel.
http://www.mestmotor.se/recharge/ar...-elbilarna-och-laddhybriderna-i-verkligheten/
För att inte prata om solfångare. Hur många hade skaffat solfångare om de inte fått energibidrag då det knappt var lönande. Men utvecklingen går framåt med billigare och bättre effekter. I Soliga Mallorca hyr de 2 st solfångare inför slutbesiktningen till nybyggda hus då kravet är det. Sedan köper de elen från kolkraftverket då den är billigare är deras egen solenergi för det är högre solenergiskatt. Ändå är priset ca dubbla mot oss. Eller vår kommun som ville förhindra stort företag att installera bergvärme då de ville sälja sin fjärrvärme. Som i sin tur värms upp av sopor och om det inte räcker torv från Vemdalen. Som mest gick det två tåglass med torv per dag. Nu är det dieseldrivna långtradare istället som sliter på vägarna. Så prata miljö är luddigt ämne.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
1.Bilister gör även långresor och då räcker inte vanlig laddning eller gratisladdning på jobb, kommunalplats etc till. Som förövrigt är att anse som en förmån som inte kommer alla till del. Finns lite att läsa på om detta problem där man anser att även kommuner bryter mot detta som söker bidrag och erbjuder gratis eller rabatterad laddning vid stolpar. Som jag skrev tog Vattenfall för 30 min snabbladdning 90 kr 2015. Dessa typer av resor kostar betydligt mer per mil än ditt exempel och framgick i artikeln. De flesta som skaffar diesel åker mer än medelbilisten och har inte bara ett par mil resor till jobbet där en elbil skulle räcka till.

2.Cykelbanorna har skötts överdrivet bra som jag skrev och bilarna har fått kana i snömodd i stället. Cyklisterna har även klagat på överdriven saltning då deras cykelkedjor rostar enligt pressen och att man använder stenkross som punkterar deras däck istället för grus. Man vill bli Sveriges bästa cykelstad. I kontrast mot Umeå där man kan låna cykel från flygplatsen. Kanske något för Arlanda
och upplåta en fil för cyklister i vardera riktning på E 4:an. Tänk vilken nytta med elcykeln och att få andas in riktig lantluft och köra om bara miljöfordon som står i köerna. Svinfarmen kunde ju öppna igen istället för någon mesig ridning i ridhuset som inte luktar.

3.Huvudgatan är förbjuden för fordon med dubbdäck så sådana får åka på gångfartsgata istället om man måste åt det hållet. Verkar vara vettig miljöpåverkan. Det minskas med dubbelfiliga gator och bussgator uppstår. Så i vår 4:e största stad vill man minska bilisterna i centrum oavsett bränsle.
1. Jag kommer fram till att el oftast inte är lönsamt jämfört med diesel, det gör du också. Vi är överens om det
Ladda på jobbet är en förmån som ska beskattas enligt skatteverket
Har man ingen egen p plats med laddmöjligjet blir elbil tämligen värdelöst idag. Ytterligare en kostnad kan vara att dra fram ladduttag med minst 16 A säkring för den som parkerar på sin egen tomt /garage .
Ja laddning på långkörning försämrar kalkylen ytterligare, resultatet detsamma svårt få lönsamhet i el.
De senaste åren har hälften av bilarna som sålts varit diesel, så de används för olika ändamål och körsträckor. Den genomsnittliga körsträckan är 1200 mil, något mer i Stockholms län. Det räcker inte till jobbresor på mer än några mil. Naturligtvis varierar det och några kör mer och andra mindre. En tredjedel av landets befolkning bor i någon av de tio största städerna. Stor del av resten i medelstora städer, och urbaniseringen ökar för varje år. Om man bor och arbetar i samma stad har man inte långt till jobbet. Bara Stockholm som brer ut sig på en stor yta, därav högre körsträcka där. Kör du två mil i Malmö hamnar du i Lund.

2. Är det Uppsala du beskriver? Följer inte lokalpressen där. Det låter som att kommunen kan lära sig av Stockholms sopsaltning av gång och cykelbanor som fungerar utmärkt. Ingen sandning alls där eller diskussion om cykelkedjor.
Jag har inga problem att köra bil i snömodd trots RWD, onödigt breda däck och låg markfrigång. För info diesel Euro 4. Däremot vill jag inte väta ner fötterna och behöva gå i modd, eller cykla i modd eller is .
Cykla på e4 till Arlanda? Varför det, det finns ju andra vägar dit som inte är motorväg.
Vet inte varför du skriver just till mig i raljant ton om cyklar i en tråd om dieselbilarnas värde.
3. Uppsala igen? Låter tokigt. Nu är det iofs ett förbud mot dubbdäck och inte mot alla bilar, och har inget att göra med bränslet som diskuteras i den här tråden .jag är emot dubbdäcksförbud lokalt, kör själv dubbat. Bussfiler eller gator i centrum låter inte konstigt alls, så länge det finns gator och filer kvar för bilarna. Bäst vore gott om plats för alla, men då får du riva gamla Uppsala och bygga nytt i amerikansk stil. Malmö är ett exempel på den typen av stad i Sverige, fast inte så extremt som i USA .
I sthlm har vi, ovanpå det du beskriver vägtullar på typiskt 50 till 70 kr per dag. För ett område som en stor del av Uppsala ryms inom. Så jag tycker förstås du är en lantis som gnäller över småsaker ;)
 
P Pin skrev:
1. Jag kommer fram till att el oftast inte är lönsamt jämfört med diesel, det gör du också. Vi är överens om det
Ladda på jobbet är en förmån som ska beskattas enligt skatteverket
Har man ingen egen p plats med laddmöjligjet blir elbil tämligen värdelöst idag. Ytterligare en kostnad kan vara att dra fram ladduttag med minst 16 A säkring för den som parkerar på sin egen tomt /garage .
Ja laddning på långkörning försämrar kalkylen ytterligare, resultatet detsamma svårt få lönsamhet i el.
De senaste åren har hälften av bilarna som sålts varit diesel, så de används för olika ändamål och körsträckor. Den genomsnittliga körsträckan är 1200 mil, något mer i Stockholms län. Det räcker inte till jobbresor på mer än några mil. Naturligtvis varierar det och några kör mer och andra mindre. En tredjedel av landets befolkning bor i någon av de tio största städerna. Stor del av resten i medelstora städer, och urbaniseringen ökar för varje år. Om man bor och arbetar i samma stad har man inte långt till jobbet. Bara Stockholm som brer ut sig på en stor yta, därav högre körsträcka där. Kör du två mil i Malmö hamnar du i Lund.

2. Är det Uppsala du beskriver? Följer inte lokalpressen där. Det låter som att kommunen kan lära sig av Stockholms sopsaltning av gång och cykelbanor som fungerar utmärkt. Ingen sandning alls där eller diskussion om cykelkedjor.
Jag har inga problem att köra bil i snömodd trots RWD, onödigt breda däck och låg markfrigång. För info diesel Euro 4. Däremot vill jag inte väta ner fötterna och behöva gå i modd, eller cykla i modd eller is .
Cykla på e4 till Arlanda? Varför det, det finns ju andra vägar dit som inte är motorväg.
Vet inte varför du skriver just till mig i raljant ton om cyklar i en tråd om dieselbilarnas värde.
3. Uppsala igen? Låter tokigt. Nu är det iofs ett förbud mot dubbdäck och inte mot alla bilar, och har inget att göra med bränslet som diskuteras i den här tråden .jag är emot dubbdäcksförbud lokalt, kör själv dubbat. Bussfiler eller gator i centrum låter inte konstigt alls, så länge det finns gator och filer kvar för bilarna. Bäst vore gott om plats för alla, men då får du riva gamla Uppsala och bygga nytt i amerikansk stil. Malmö är ett exempel på den typen av stad i Sverige, fast inte så extremt som i USA .
I sthlm har vi, ovanpå det du beskriver vägtullar på typiskt 50 till 70 kr per dag. För ett område som en stor del av Uppsala ryms inom. Så jag tycker förstås du var en lantis som gnäller över småsaker ;)
Vissa stockholmare bor inom tullarna och vet knappt något om världen utanför tullarna. Då föredrar jag att bli kallad lantis. Jag åker numera dit när jag behöver och är inte avundsjuk på era köer. Numera ska ju vissa stockholmare även få lantluft inklusive alla bekvämligheter som de har i Stockholm när de vistas utanför stora staden. Om man tolkar som centern.;)

Tar man bort filer till förmån för buss och cykelleder så blir det köer som vårt exempel.
Jag svarade en om elcyklar hur cykelvägarna underhölls. Du frågade vad vad de hade med diesel att göra. Jag svarade att deras arbetsfordon troligen gick på diesel. Ska jag då inte svara dig när du frågar.

Även kommunernas gratisstolpar eller rabatterade priser är under granskning.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Vissa stockholmare bor inom tullarna och vet knappt något om världen utanför tullarna. Då föredrar jag att bli kallad lantis. Jag åker numera dit när jag behöver och är inte avundsjuk på era köer. Numera ska ju vissa stockholmare även få lantluft inklusive alla bekvämligheter som de har i Stockholm när de vistas utanför stora staden. Om man tolkar som centern.;)

Tar man bort filer till förmån för buss och cykelleder så blir det köer som vårt exempel.
Jag svarade en om elcyklar hur cykelvägarna underhölls. Du frågade vad vad de hade med diesel att göra. Jag svarade att deras arbetsfordon troligen gick på diesel. Ska jag då inte svara dig när du frågar.

Även kommunernas gratisstolpar eller rabatterade priser är under granskning.
Jo, men jag har redan skrivit att traktorerna går på diesel (fast det väl var en retorisk fråga) i ett tidigare svar, och nu kom det upp igen. Du kan ju som jag påpeka att det är off topic, om det är det. Föreslår andra trådar om vi ska fortsätta på det spåret (cyklar, snöröjning , dubbdäck mm)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.