Jag tyckte de var otroligt duktiga som lyckades ro ihop ett väldigt stort projekt, och det viktigaste är ju förstås den egna upplevelsen, att man är nöjd.
Som produktion ställer jag mig lite tvekande till att man tar med huset och inte summor, det är väl en av de största anledningarna i "husdrömmar", för annars se jag mycket hellre "extraordinary homes",eller Grand designs.
Då slipper man ju dessutom denna eviga "husmors journalistik", där vi ska veta exakt allt om varje person, vad de tycker om blodpudding, skostorlek, ja det är synd att man väljer den vägen i "husdrömmar".
Tycker det är stor skillnad, denna säsong.
I detta avsnitt så var det största fokuset på hur man skulle orka, vad familjen gjorde, sedan när det skull slutpresenteras så var det en väldigt snabb, i mitt tycke genomgång av huset.
Jag är medveten att vi alla tycker olika, och många gillar lite "big brother " tema i de flesta program som sänds på svensk tv. Själv är jag mest intresserad av byggprocessen, byråkrati, hur har arkitekten tänkt, vad hände med byggfirman, hur blev resultatet och på ett ungefär vad det kostar etc.
"just a thought"
 
  • Gilla
Erik JL och 14 till
  • Laddar…
Ja det lever inte riktigt upp till namnet. Husdrömmar är namnet men som avhandlats tidigare i denna och även i många andra av dessa trådarna så är det väldigt lite fokus på själva bygget.

Då tycker jag ändå detta programmet var lite mer återhållsamt än tidigare. Jag har egentligen inga problem med att man får lära känna familjen lite, få reda på skälen till bygget och lite sånt men tex att i 2-3 min få höra att hon började paddla kajak när hon var 12 år men inte gör det så mycket längre anser jag vara fullständigt irrelevant.

Sen är budget kul att få reda på som tittare också. Det ger en hum om vad saker och ting kan komma och kosta vilket kan vara lärorikt för någon som själv har planer utan att ha skridit till verket än och tagit reda på dessa.


Men jag gillar fortfarande huset! Onödigt stort? Absolut, men man bygger som man själv vill! :)
 
  • Gilla
Lolight och 1 till
  • Laddar…
Tar det positiva först. Fint läge på en höjd, avskiljt och med fina tallar som grannar. Snygg naturstensmur. Corten och smal träpanel smälter in fint i omgivningarna. Jag är lite skeptisk mot Gerts tankar om att klä hela huset med corten, då hade jag hellre sett träpanel runt om istället. Dock håller jag med om att det enkla ofta är det vackra.

Personligen kan jag inte begripa att man bygger ett hus på 350 kvadrat för en familj. Vi bor på 150 och får plats med allt vi behöver. Hade vi byggt 200 hade vi kunna få plats med ett lyxigt bad med bastu, större klk och ett tredje badrum till master bedroom. Större än så känns som "slöseri" för en familj, men så är jag nog att klassa som ekonomiskt sinnad :) Sen kändes huset onödigt komplicerat och lite fånigt att de inte avslöjar vad det kostat
 
D
Det är inte E6 om jag nu helt är snurrig. Huset ligger intill Ringenäs gk. Den lokala vägen som går längs med kusten heter Kungsvägen.
Obs jag bor inte i området.
 
Glömde ett inte
 
Resumén här i Byggahus är väldigt bra. Man får en chans att gå tillbaka och se planlösningen, som bara viftade förbi på TV:n. Sedan tycker jag det är en mindre skandal att SVT fått förvandla programmet till en realitysåpa. Pernilla Månsson-Colt verkar ha talang för att förstöra alla program hon ansvara för eller medverkar i.
 
Häftigt hus även om jag kanske inte hade gjort så själv så är kreativiteten imponerande, men planlösningen var inte alls imponerande, det kändes lite väl ostrukturerat och väldigt ineffektiva kvadrat och detta beror väl på gestaltningen av husen exteriört och fokus på "utsikterna" vilket i sig är en smaksak så det blir förlåtande.

I övrigt var det väldigt lite hustekniskt denna gång, hade gärna fått veta lite mer om husets konstruktiva uppbyggnad och tekniska system. Det var synd när det äntligen var ett kul nybygge, har varit lite tråkiga renoveringsprojekt ett tag nu i tv-serien.

Baserat på att huset är väldigt arbetskrävande med mycket arbete på plats men billigt material (exkl corten) samt antagandet att dom betalar 200 kr per arbetstimma inkl moms (exkl tekniska system) så gissar jag på en byggkostnad på mellan 6 och 8 miljoner kr + tomt. Att den skulle kosta runt 20 finner jag mycket osannolikt, så påkostat var det inte även om de hade valt exklusiva ytskikt och dyr inredning/armaturer i viss mån.
 
Tittade på planlösningen efter @justusandersson kommentar.

Är det bara jag som reagerar på att vinrummets enda ingång är ifrån lekrummet.. Känns lite fel på många plan? :oops:
 
Ja, visst är det märkligt. Det tyder på dålig genomarbetning eller så är det ett hugskott sent i processen. Jag tycker planlösningen ändå har en viss struktur. Det jag tycker sämst om är att utrymmena utomhus mellan de utskjutande delarna utnyttjas dåligt.
 
Någon som vet vilket träslag de har på ytterpanelen?

I övrigt tycker jag att det är ett häftigt hus helt klart men jag hade personligen bl.a. valt en större lounge med bättre utsikt.

Hade också gärna sett lite mer detaljerat hur det såg ut när det var klart.
 
Gerts poäng om att vardagsrummet blir inklämt håller jag helt med om.

Sen funderar jag också på hur mycket mervärde man egentligen får av att bygga 350 m^2 istället för säg 200 m^2, samt vad får man för mervärde av husets komplexitet jämfört med en "vanlig" villa?

Det man sällar tar hänsyn till och värderar är också all stress som uppkommer ju mer komplext ett hus blir, som i det här fallet.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Generellt sett är souterränghus ingen kanonlösning, eftersom det ger för mycket fönsterlös yta.
 
J justusandersson skrev:
Generellt sett är souterränghus ingen kanonlösning, eftersom det ger för mycket fönsterlös yta.
Det är oftast inte så att man "väljer aktivt" att göra ett souterränghus, utan man får liksom det på köpet av att man bygger i en sluttning. Bättre att bygga souterräng i sluttning än att fylla upp tycker jag. På köpet får man en massa "gratis" utrymmen in mot sluttningen för tex förråd, tvättstuga eller ett väl tilltaget badrum. P.g.a att de byggt i souterräng är det också svårt att avgöra om det är 350 kvadrater boarea som anges, eller om det är boarea+biareran som är uppgiven. Gissningsvis det senare. Det brukar också kunna vara ett ganska trevligt klimat på souterrängplan som passar för sovrum, marken runt omkring väggarna gör utrymmet lagom tempererat för en god nattsömn om somrarna
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Lite gnäll:
Jag har svårt att förstå vitsen med dessa komplexa huskonstruktioner, med massor med vinklar och vrår.
Vårt första hus, ett gammalt skärgårdshus med anor från 1820-talet hade p.g.a. utbyggnader 8 sidor.
Vårt nya hus har fyra sidor, en rektangel alltså.
En granne håller på att bygga ett rätt komplext hus, det har 12 sidor.
Denna "husdröm" har 14 sidor.
I min tanke blir det dyrare att bygga, mindre yteffektivt, dyrare att värma upp, (fulare :confused: ), än ett enklare hus.
Blir det bättre på något sätt?

En tanke till:
Nedanför, och framför utsikten mot Tylön, ligger ett par åkrar, och sedan det fashionabla Frösakull och golfbanor.
En vacker dag säljer bonden marken, och det byggs ett köpcentrum, och planteras lite poppelalléer.
Utsikten försvinner, den köper man ju inte har vi lärt oss.
Sådant händer nu lite varstans längs Bohusläns- Hallands- och Skånekusten, en mycket expansiv region.
Hur kul blir det då att bo i ett souterränghus utan användbar tomt, och utan njutbar utsikt?

Var det för gnälligt?
Nja, huset ligger i princip mitt i golfbanan. Tror inte det är någon större risk att utsikten byggs bort. Väldigt fint och smakfullt när man kör förbi, smälter bra in i omgivningen. Men man ser som sagt bara en liten del av det ifrån vägen.
 
F
Nån som vet vilket fabrikat de fina innerdörrarna har?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.