Veckans avsnitt av Husdrömmar handlar om Therese och Daniel som själva projekterade och ledde bygget av ett stort, lyxigt arkitektritat hus utanför Halmstad. Tomten ligger högt med utsikt över Tylösand och Båstad.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Therese och Daniel bygger lyxigt utanför Halmstad
 
Kan tycka det är galet att visa hur de skiter i arbetsmiljö och fallskydd utan att det kommenteras.
Hade ioförsig blivit bra tv om någon ramlat ner en våning när de gjöt...
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Häftigt hus i övrigt.
 
S
Man blir ju sugen på nästa veckas ofrivilliga(?) rivningsprojekt.
 
Skulle vara spänna de att få reda på kvm-priset på den färdiga byggnaden.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Minst 17-20 tkr/m2 beroende på prisklass på inredning/ytskikt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Minst 17-20 tkr/m2 beroende på prisklass på inredning/ytskikt.
Kan det inte vara det dubbla?
Vad kostar sådana där hiskeliga fönsterväggar?
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Snittet sjunker med mååånga m2, gissning men 7 Mkr tycker jag låter rimligt för själva byggnaden.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Snittet sjunker med mååånga m2, gissning men 7 Mkr tycker jag låter rimligt för själva byggnaden.
Du kan ju ha rätt.
Det är ju egentligen bara en massa betong (bortsett från glas och corten-stål då).

Någon som förstod hur bygget var isolerat?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Någon som förstod hur bygget var isolerat?
Väggarna bestod av svarta frigolit "LEGO-klossar" en invändigt och en utvändigt med på platsen gjuten och armerad betongvägg. frigoliten fungerar som gjutform men den måste hållas i hop under gjutningen.
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Jag håller med arkitekten: cortenstålet på hela fasaden skulle tilltalat mig mer.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Speciellt hus, men som Gert konstaterade blev vardags/allrummet lite märkligt så att fönstervyn blev inklämd mellan två stor långa husväggar, lite av "bakgård" trots att man såg långt rakt fram. Och att ytterväggen till sovrummet dessutom var vinklad så den smalnade av.
Skulle väldigt gärna vilja få se huskalkylen och vad slutsumman blev, för det känns som att man nu verkligen satsat på "drömhus" som ett fåtal har råd med.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Hmm, huset var intressant, men första anblicken var att det kändes mindre invändigt än vad det var. Huskropparna känns "tunga", nästan som en bunker av något slag. Vet inte om det beror på stora massiva väggar nästan utan fönster på sina håll. Invändigt kändes vissa rum avlånga och svåra att möblera. Med de kvadratmetrarna hur svårt är det att få till riktiga fyrkantiga sovrum med bra förvaring. Avlånga rum är hopplösa att både vara i och möblera.

Intressanta val av detaljer, som handtag och kranar. Tycker dessvärre inte det var speciellt snyggt med svarta kravar och dörrhandtag med nån sorts brun läder runt, men smaken är som baken.

Kul med pool, hoppas de satsar på en Infinity-variant nu när de bygger sluttning, det hade varit häftigt.

Vill verkligen gilla huset, men det är nåt som kändes "fel". Och att de "behåller priset för sig själva" känns bara barnsligt.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
är det nån som vet om det är nödvändigt med corten plåt för att få det sådär? Rostar vanlig plåt annorlunda kanske? Känns ju lite overkill att ha höghållfasthetsstål på en fasad......

Jag tippade på typ 20miljoner för det där och sen kom Gert med sina 18 miljoner så jag tror inte det är långt ifrån. Det är ju inget minihus direkt.
 
Sovrummet saknade helt förvaring/avlastning som man kunde se. Bara ett enkelt eluttag under sängbordet räcker inte så långt när allt ska laddas.
Undrar vad konflikten med byggaren handlade om. Nytt grepp för SVT med köksköp i Polen och baltiska snickare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.