Mer bilder på Torix eller liknande topphattar. Jag får så härliga rysningar i ryggraden av den förbindelsetekniken.
 
M MagHam skrev:
Mer bilder på Torix eller liknande topphattar. Jag får så härliga rysningar i ryggraden av den förbindelsetekniken.
Nej, en Torix i sig är ingen "värsta elkoppling" utan det var en totalt dominerande förbindningsteknik i Sverige för inte alltför många år sen. Det ska vara längre uppskalat än vad Miakel_L_ gjort och sen är det bara att köra skruvdragaren så trådarna tvinnas hela vägen till centralen. :)
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Vad Mikael_L visar är väl att de svarta ledningarna har suttit i samma torix som den ensamma bruna?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, annars lär det inte ha varit så stor risk att det ska ha gått varmt...
 
Mikael_L
Nä det jag ville visa var en torix där den som monterar har skalat nästan en cm för kort.
Ledarna har bara skruvat sig ett varv och fjäderspiralen har dessutom tuggat på isoleringen istället.

Men det nog många år sedan den skruvades på, och det har tydligen gått bra ändå.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä det jag ville visa var en torix där den som monterar har skalat nästan en cm för kort.
Ledarna har bara skruvat sig ett varv och fjäderspiralen har dessutom tuggat på isoleringen istället.

Men det nog många år sedan den skruvades på, och det har tydligen gått bra ändå.
Den kopplingen klarar många Ampere Mikal, testa själv får du se, filma gärna och lägg upp, tror nog säkringen brinner av först.
Men helt rätt i att det inte ser något vidare ut.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Nej, en Torix i sig är ingen "värsta elkoppling" utan det var en totalt dominerande förbindningsteknik i Sverige för inte alltför många år sen. Det ska vara längre uppskalat än vad Miakel_L_ gjort och sen är det bara att köra skruvdragaren så trådarna tvinnas hela vägen till centralen. :)
Jag tror inte att det var Mikael_L som hade kopplat med den torixen;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag tror inte att det var Mikael_L som hade kopplat med de torixen;)
Kopplat har han nog men kanske inte skalat, ber om ursäkt att jag beskyllde dig Mikael_L.
Trodde först du hade såna i ditt hem och blev chockad, men förstår nu att du hittat Torixen hos någon annan..
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Jodå, den var från min lilla bildbank med saker jag stött på.

Här kommer en annan.
Denna lampa/armatur ?! .. hittade jag hos en kund, lite coolt och fyndigt, men nog inte helt korrekt. Den sitter över en öppning in till lägenhetens pentry, och det strömförande nås av karlar i min längd, och många kvinnor om de ställer sig på tå.
Man kan ju iofs säga att väggen i sig bidrar med andra halvan av petskyddet så det blir nästan IP20 i alla fall. :)

Jag gjorde ett jobb på en helt annan sak, så detta brydde jag mig inte om mer än att ta bilden.
Handen på hjärtat så blir en e27-sockel mer farlig än det där så fort man skruvat ur lampan. :cool:

En glödlampa monterad på en öppen elektrisk sockel med synliga kablar på en vägg ovanför en pentryöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är garanterat matat med SELV, annars hade Mikael_L klippt kabeln och krossat lampan med en slägga.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Hjälpte en kompis, som skulle köpa hus, att göra en enkel koll av elen i huset han var intresserad av. Ett gammalt hus i utkanten av en mindre svensk stad (dödsbo). Kompisen var lite fundersam eftersom det bara var en rad rad med säkringar i centralen (vågrätt). Kollade mätarskåpet, det var bara 1-fas matning till huset. Det satt en 35A säkring där, (märkt max 25A i skåpet). När jag lyfte på locket på elcentralen såg allt normalt ut utom två st FK 1,5 som var kopplade direkt mot brytaren och gick ut mot övervåningen (tillbyggd från råvind). Däruppe satt en till elcentral. Från denna matades all belysning och vägguttag på övervåningen (jordade uttag) med två-tråds telefonledning. Den var snyggt sydd mellan uttagen och spikad mellan ledarna. Jord saknades ju givetvis.....

Trodde att detta var en engångsföreteelse men när jag, häromdagen, kollade på grannens nyinstallerade NAS så hittades både ett uttag samt en armatur matad med telefontråd.....
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Får väl återföra tråden till el.
Det var ju tråkigt.
För övrigt förfogar det tyska språket över minst två synonymer till besserwisser. De lokala dialekter söder om Hannover har säkert fler men de har ingen relevans. Messerschmitt hör inte till dom.
 
Det som får mig att undra lite är hur dom har fått in en 35A i en "låda" märkt med 25 A??
I "lådor" märkt 25 A kan man ju inte sätta in en 35A eftersom en 35A är fysiskt så stor att den inte går att tvinga in i Låda för max 25 A ?
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det som får mig att undra lite är hur dom har fått in en 35A i en "låda" märkt med 25 A??
I "lådor" märkt 25 A kan man ju inte sätta in en 35A eftersom en 35A är fysiskt så stor att den inte går att tvinga in i Låda för max 25 A ?
Med lite milt våld, en bra plåtsax och lite uppfinningsrikedom samt G3 säkringshållare så kan man kanske få till det :thinking:
Det finns inget som är omöjligt, det omöjliga tar bara längre tid att göra :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Teknikern skrev:
Hjälpte en kompis, som skulle köpa hus, att göra en enkel koll av elen i huset han var intresserad av. Ett gammalt hus i utkanten av en mindre svensk stad (dödsbo). Kompisen var lite fundersam eftersom det bara var en rad rad med säkringar i centralen (vågrätt). Kollade mätarskåpet, det var bara 1-fas matning till huset. Det satt en 35A säkring där, (märkt max 25A i skåpet). När jag lyfte på locket på elcentralen såg allt normalt ut utom två st FK 1,5 som var kopplade direkt mot brytaren och gick ut mot övervåningen (tillbyggd från råvind). Däruppe satt en till elcentral. Från denna matades all belysning och vägguttag på övervåningen (jordade uttag) med två-tråds telefonledning. Den var snyggt sydd mellan uttagen och spikad mellan ledarna. Jord saknades ju givetvis.....

Trodde att detta var en engångsföreteelse men när jag, häromdagen, kollade på grannens nyinstallerade NAS så hittades både ett uttag samt en armatur matad med telefontråd.....
Men var är bilderna ...
Jag ser inga ...:thinking: :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.