Ja jag är som sagt intresserad.

Har du kollat upp vad frakten går på?
 
Dum fråga kanske men är det vändskären som är unikt med dessa?
 
jac jac skrev:
Dum fråga kanske men är det vändskären som är unikt med dessa?
Vet inte vad Daniel tycker är unikt men jag gillar skarpt planingsstålet med vändskär med runda hörn, har inte sett det förut och det borde förutom i min frässvarv vara väldigt användbart för ex planing av ämnen mha frässläde (typ ändträskärbrädor).

Har du sett ett sådant stål mer lokalt?
 
Ola C Ola C skrev:
Har du sett ett sådant stål mer lokalt?
Tyvärr inte men jag har å andra sidan inte letat särskilt intensivt men det utgår jag från att du gjort själv. Vad jag däremot hittade för ett tag sedan var dessa från Infinity Tools:
http://www.infinitytools.co.uk/router-bits/dado-and-planer-bit/
Den största där, 52-506, tyckte jag verkade intressant i största allmänhet men jag vet inte om den på något sätt är bättre än det man kan hitta hos e.x. Wealden. Jag tror jag läste något positivt om dessa men jag har inte hunnit leta upp artikeln, kan ha varit i FWW.
 
Mikael_L
jac jac skrev:
En fantastiskt fiffig svarv det där. En sådan måste jag nog fixa till en dag när jag inte har något annat för mig. (Det är visserligen ganska mycket jag ska göra den dagen, men jag klämmer in denna också.)
:D :crysmile: :cool:
Klockrent!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
:D :crysmile: :cool:
Klockrent!
Har du inte läst det inlägget tidigare??? Det är ju nästan ett år gammalt :thinking::surprised::cool:

Du brukar ju vara snabb på att svara, men här gick det nästan ett år..... eller har du också lurats av att forumet lägger upp liknande trådar som man just läst och dessa kan vara både ett, två eller ännu flera år gamla......
 
Om ni tror jag lökar om dagarna och glömt bort att frässvarv 2.0 är utlovad så kan jag meddela att jag arbetar i det tysta. Körde fram 16 olika ben i helgen på 1.0 och shoppade samtidigt hem lite delar till 2.0an.

Flera nyligen bearbetade träben i olika storlekar ordnade på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till 2.0 har jag nu huvudaxel, lagerbockar, delningsskiva, 300W aliexpressmotor med reglerbart varvtal och igår hitta jag en stabil basplatta i skrothögen på jobb. Målbilden är något jag både ska kunna köra med vanliga "icke roterande svarvstål" med vändskär och dessutom kunna köra med fräs. Längdaxeln ska vara vinklingsbar, som i sista bilden.

Anledningen till att det ska kunna köras som en vanlig metallsvarv är att jag ibland kör trä i min metallsvarv med väldigt bra resultat. Jag kan mata fortare än om jag fräser och det är dessutom tystare.

Huvudaxel med lagerbockar införskaffad för konstruktion av frässvarv 2.0, liggande på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd delningsskiva med flera hål, placerad på en arbetsbänk, komponent till frässvarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aluminiumprofiler på en arbetsbänk, tänkta för att användas i bygget av en frässvarv 2.0.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aliexpress 300W motor med hastighetsreglage för byggprojekt av frässvarv 2.0.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på en liten bordsmodell av en frässvarv med motor, reglerpanel och vinklingsbara längdaxlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
R roli skrev:
Har du inte läst det inlägget tidigare??? Det är ju nästan ett år gammalt :thinking::surprised::cool:

Du brukar ju vara snabb på att svara, men här gick det nästan ett år..... eller har du också lurats av att forumet lägger upp liknande trådar som man just läst och dessa kan vara både ett, två eller ännu flera år gamla......
Nja, jag satt och försökte läsa ikapp i "dagens verktygsinköp"-tråden, och en länk ledde hit.

Jag missar massor av trådar hela tiden, jag tror inte att det är möjligt att läsa allt som skrivs på forumet längre. Inte som det var i början då jag gick med, då kunde man ganska lätt ha koll på alla trådar som var aktuella. :)
Denna hade jag inte sett innan, och jag läste inte hela nu heller, utan efter jag svarat på jacs inlägg övergav jag den.
Det är ett spännande projekt, men just nu nöjer jag mig med att veta var jag kan hitta infon. ;)

Men en trevlig bieffekt nu blev att den blev bumpad åt Ola C .


ps
Och att jag öht skrev (såg ju att det fanns herrejösses massa fler inlägg sen) var för att det jac skrev var så ohyggligt träffsäkert, och roligt. I alla fall på/för mig. ;)
 
Redigerat:
Mekat ihop en riktig fulvariant för att testa konceptet att svarva på samma vis som i metallsvarv. Finns en del fördelar, mindre risk för urrivning och betydligt tystare.

Lite lågt varv och inte helt stabil fulprototyp men jag blev övertygad att det kommer o funka i 2.0an så nu ska det shoppas hem prylar så det både går att svarva på detta vis och med fräs. Det kommer inte sitta ovanpå svarven sen när jag bygger på riktigt, va bara det enklaste sättet att testa konceptet.
Hemmagjord träbearbetningsprototype med linjärledning, roterande verktyg och träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En prototyp av en träbearbetningsanordning med en skärverktygshållare fastsatt vid trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord träbearbetningsanordning med linjärstyrningar och handhjul på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Linjärstyrningar och hårdmetallskär. Fulvarianternas rolls royce...
 
Träsmak Träsmak skrev:
Linjärstyrningar och hårdmetallskär. Fulvarianternas rolls royce...
:D. Det va väl snarare resten som va fulvariant. Körde dessutom med bara ett kort glidblock per skena, på riktiga varianten blir det långa block alternativt två per skena.
 
Ola C Ola C skrev:
Mekat ihop en riktig fulvariant för att testa konceptet att svarva på samma vis som i metallsvarv. Finns en del fördelar, mindre risk för urrivning och betydligt tystare.

Lite lågt varv och inte helt stabil fulprototyp men jag blev övertygad att det kommer o funka i 2.0an så nu ska det shoppas hem prylar så det både går att svarva på detta vis och med fräs. Det kommer inte sitta ovanpå svarven sen när jag bygger på riktigt, va bara det enklaste sättet att testa konceptet.
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
Fasen vad coolt!!(y)(y)
Hur gjorde du hålen i den röda indexeringsskivan, delningsapparat i pelarborren?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Fasen vad coolt!!(y)(y)
Hur gjorde du hålen i den röda indexeringsskivan, delningsapparat i pelarborren?
Ful-cnc'n på jobb.

Men röda skivan är som sagt till 2.0, har inte ens testat den än. I nuvarande svarv cadda jag upp skivan, printa och klistra på en bit plywood o märkte ut alla hålcentrum. Fick rätt bra noggrannhet på det också.
 
Ny dag, nya tester. 4 gånger så högt varvtal som igår och nu med dammutsug. Betydligt enklare att fånga spån från ett svarvstål än en fräs, nu kan jag i princip köra den i vardagsrummet. Det här va ett kul litet koncepttest.:D

En arbetsbänk med trästycken och ett spånutsugssystem, anpassat för renare arbete vid användning av svarvstål eller fräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
När börjar du ta upp beställningar på konade ben i udda träslag...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.