V vectrex skrev:
Slitit lite på eggarna idag (och igår). Tillverkat 8mm limfogskivor i ask till ett litet projekt.
Utgick från en 150cm lång, 20cm bred och 35mm tjock askplanka.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jäklar vad roligt det är att snickra när alla maskiner fungerar precis perfekt!
Jättefint, precis så ska det vara att jobba!
 
V vectrex skrev:
Tillverkat 8mm limfogskivor i ask till ett litet projekt
Härligt, ser ju riktigt lovande ut. Kan bara hålla med om att det är en underbar känsla att lyckas få klart ett fullständigt moment.
 
PNO PNO skrev:
Hammaren i sista bilden känns bekant. Undrar hur många sådana man hjälpt till att få ihop på den gamla onda tiden då jag tjänstgjorde som lärare på industriprogrammet. Alltid lika kul att se att de används någon stans och inte bara hamnade i en låda.
De är både snygga och användbara. Jag har två men har tyvärr inte gjort någon av dem själv. Enda jag har att klaga på är att slagytorna glappar pga för dålig tolerans i gängen.
 
Närmar sig, klar i kväll tänker jag. Limade fast skivan med biltemas PL400-liknade lim. Hoppas dottern blir nöjd :)
Bord under konstruktion med skiva fastlimmad på stålstomme, säkrad med tvingar på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med nyligen limmad skiva förstärkt med klämmor mot ljus bakgrund av köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Närmar sig, klar i kväll tänker jag. Limade fast skivan med biltemas PL400-liknade lim. Hoppas dottern blir nöjd :)
[bild] [bild]
Va grym design, snyggt!
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Kapat reglar.. Nykapade träreglar ligger på ett blått underlag i oordnad formation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag har hört att Pysslarn ska köra en kurs när Baxarsekten™ åker till Varberg för att baxar runt hans maskiner o inviga nya snickeriet!
Hej och hå. Det låter som nåt riktigt bra.Det ser vi fram emot med största glädje
/T
 
Håller på att bygga en stabil arbetsbänk där hyvelbänken stod tidigare. Har rampamuffar både i denna bänk och på det stora montagebordet så jag kan flytta runt moxontången om det behövs. Det känns dock som att det här blir en bra plats för sinkning och sånt.

Välorganiserad verkstad med arbetsbänk, verktygstavla och lådor med moxontång på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välorganiserad verkstad med nybyggd arbetsbänk, verktygstavlor och ordnad förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
DennisCA och 7 till
  • Laddar…
Är lite efter..kapat paneler..
Nykapade träpaneler placerade på arbetsbänk i verkstad omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Efter? Med vadå? Ser ju snyggt och prydligt ut som vanligt.

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Efter? Med vadå? Ser ju snyggt och prydligt ut som vanligt.

//Ronnie
Är det inte uppenbart? Ligger efter med förfyllning av pelarborr och bandsåg för att han är tvungen att tillverka något andvändbart till huset. Ibland är livet orättvist, jag känner med dig @Frustrator
 
Har äntligen fått ihop det sista på Kadetten så den är klar för provkörning och besiktning efter tre veckors körförbud.
Arbetsställningen var obekväm och ryggen tålde bara ett par timmars bilskruvande om dagen. Därför tog det länge. Å andra sidan är det 15 år sedan ryggen senast var så bra att jag överhuvudtaget skulle ha klarat det här.
Vilken lättnad....... om den fungerar.......
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Kadetten gick igenom besiktningen utan anmärkning!
 
  • Gilla
Marcussjogren och 12 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag har inte gjort någonting alls, men Praktikant-Ronnie tillverkar bockar i högsta klass. Eftersom det är en kombination av att träna och behov av bockar så skall många olika tekniker provas. Benen sätts med dubbla tappar i foten och mellanstaget fästs med kilade tappar i benen (tapphålen är alltså kilformade).

[bild]


[bild]

[bild]
Det började här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-vill-ni-se-pa-film-om-moebelsnickeri.270433/page-6

Sen kom Ronnie ner från Varberg och började praktisera. Bockarna var något av det första han började med (men det har varit avbrott för otroligt många andra saker). Förra veckan blev de klara!

Ambitionen var att göra 3 par arbetsbockar (1 till Ronnie, 2 till mig) som skulle hålla som minst till min pension (helst mkt längre). De skulle vara i rätt höjd (anpassat till arbetsbordet) och i två bredder, en extra bred för att ha dörrkarmar på vid montage. Förutom att vara extremt stabila, lätta att ställa ihop och åt sidan så skulle de också vara snyggt gjorda, med lite olika intressanta fogar, för att ge mer träning. Tanken vara att göra med finish som en möbel. Av kostnadsskäl valdes dock furu o/s som material - men det hindrar ju inte att hantverket är bra. I projektet har ingått ganska mycket, från att hantera virke, grovkapa, rikta, klyva på bandsåg, planhyvla, putsa i kantputs/långbandsputs, fräsa urtag i fötterna, bandsåga o putsa rundningar på fötterna (eller frästes de? kommer ej ihåg) fräsa avrundningar, tappa (en del gjorde jag på tappmaskinen, en del gjorde Ronnie på justersågen, det finns ändå gränser för vad vi utsätter praktikanter för), slitsa (samma som med tappningen där), stämma med stämborren, kapa med justersågen.

Fogmässigt blev det en enkel tapp och tapphål med skuldra åt alla håll mellan ben och överliggare, dubbla tappar med skuldra åt alla håll mellan ben och fot, samt tapp med skuldra åt alla hål, med dubbla kilar i fogen mellan ben och staget undertill. Tapphålet är smygat 3 grader vilket ger en extremt stark låsning. Kilarna är gjorda av ek.

För att utnyttja möjligheten att göra ett jämförande långtidstest mellan olika ytbehandlingar (vilket ofta är svårt när man tillverkar saker och sen skickar iväg dem) så är varje bock behandlad olika. Jag har använt mig av en vattenbaserad parkettlack, osmo hårdvaxolja, syntetisk fernissa samt 2K klarlack för båt. Ska bli mycket intressant att se hur det blir!

Här är en bild på de klara bockarna:

En nyskapad träarbetsbock i en verkstad med verktygstavla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 9 till
  • Laddar…
S
Drömmen finns kvar att praktisera på ett snickeri, Står inbjudan kvar? För en vecka i sommar? Och som Ronnie skev: "Noexperience but eager to learn and no asking for payment".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.