Andra lagret spackel på plats.

Interiör av ett rum under renovering med spacklade väggar och innertak, ställning och målarutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 4 till
  • Laddar…
Flyttat några lass golvpkank till temporär tältförvaring. Det var enklare att ta skotern än att skotta...
 
  • Golvpkankar på släpvagn dragen av en snöskoter i vinterlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Efter allt slit i veckan var det äntligen dags att börja kakla. Vi började med de förberedelser som vi inte hann med igår, som att sätta upp en ribba över andra raden för att ha något att vila plattorna på.
Förberedelse för kakel i renoveringsprojekt, ribba och eluttagsutrymmen synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter var det dags att prima och blanda till fix.
En hink med blandat kakelfix på ett grått betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi hann med rätt mycket, en och en halv vägg lite drygt. Jag blev särskilt nöjd över hålen för eluttagen :) Första gången som jag kaklar, jag har alltid lyckats undvika den delen varje gång jag varit med och renoverat tidigare :D Vissa delar var svåra, framförallt att få djupet på plattorna rätt. Sen är tydligen inte alla väggar helt räta i alla led vilket också försvårade ;) :p
Pågående kaklingsarbete med vita kakelplattor, utskärningar för eluttag och nivelleringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaklat väggparti med två välformade uttagshål för elinstallation och kakelkryss mellan plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Imorgon kör vi igen! Hinner vi med 3 väggar totalt i helgen?! :D
(Sista väggen väntar vi med tills vi har flytspacklat, då vi kommer ha tätskikt som går mellan vägg och golv.)

Jag funderar på om vi ska foga de väggar (eller delar av) med eluttag eller motsvarande på, då elektrikern kommer på onsdag... finns det någon nackdel med att foga vid olika tillfällen? Enda anledningen till att göra det skulle vara att elektrikern slipper åka ut extra gång senare.
 
  • Gilla
U8076NIN och 2 till
  • Laddar…
K
Lekt golvläggare idag, cirka 5m².
Kalkstenen är ett "blocketfynd" för 1000kr, antingen Borghamn eller Öland.. Säljaren hade glömt bort.

Sorterade dom efter rödare och gråare. Rött i hall och grått i WC. Imorn skall det fogas.

Får lov att återkomma när golvet är fogat och stenarna impregnerade
 
  • Olagt kalkstensgolv med orange avståndshållare och numrerade gula lappar i ett vitmålat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kalkstensgolv under läggning med orangea nivelleringskilar och gula etiketter med siffror som markerar olika partier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olagt kalkstensgolv med orange distanser och gul anteckningslappar för sortering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Lagt golv, nu är det foder och lister på g
 
  • Nyinstallerat trägolv i korridor med vitmålade väggar och tak, och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
R Ragganof skrev:
Lagt golv, nu är det foder och lister på g
Det kanske är jag som inte har koll men brukar man inte lägga golvet på längden, alltså i korridorens riktning. Inte för att det spelar någon roll :)
 
Själv har jag pysslat ihop frugans konstverk. Hon står för idéen och jag för genomförandet. Men det blev väldigt bra :)

Hemmagjord väggkonst i form av träramar med kvistar, monterad på en vit vägg i ett modernt hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre grå trähyllor på en vägg med naturliga grenar som dekorativa element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det kanske är jag som inte har koll men brukar man inte lägga golvet på längden, alltså i korridorens riktning. Inte för att det spelar någon roll :)
Mja, finns vell inget rätt eller fel. När man lägger tvärs så ser det bredare ut, vilket är trevligt när man har så långsmal gång.
Samt att det ska passa ihop med riktningen i vardagsrummet
 
Har limmat mattan i trappen samt satt sista listen på bottenvåningen idag så nu är det inte mycket kvar...

Nyrenoverad trappa med nylimmad matta och trädetaljer i ett modernt hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverade trappsteg med ny matta och sidolister i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 7 till
  • Laddar…
Jag skulle kunna skriva att jag spacklat idag men det börjar bli tjatigt så jag låter bli.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Helgens bravader:strong:
Fredag : Flytspackling och spackla färdigt för mattläggning

Lördag: Mattläggning + Stressresa till bauhaus för wcstol, duschväggar och vvb.

Söndag : svetsnings av väggmattan. Snickeriarbete, montering av vvb, duschväggar och kommod. Röris och elektriker slutför i veckan :D
Person som arbetar med utrustningsbälte på knä i ett rum under renovering, förbereder ytor för mattläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person i svart t-shirt och hörselskydd spacklar vägg i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad duschvägg och väntande montering av VVB i halvfärdigt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ej färdigställd badrumsmiljö med handfat och spegel samt elinstallationer som är under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggmonterad varmvattenberedare i renoverat rum, oavslutad elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu kommer svaret på frågan som har funnits i varenda medlems huvud idag... Klarade de av att kakla klart all tre väggar?

... Nej, tyvärr inte. Jag är dock väldigt nöjd med hur långt vi har kommit, det har inte varit lätt i alla lägen... Tur det finns en dag imorgon också! (även om jag börjar bli lite sliten :p )

Renoveringsprojekt med pågående kakelarbete på väggar, delvis kaklad med vita plattor, med stativ och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis kaklad vägg i ett renoveringsprojekt med vita kakelplattor och oavslutad del nära dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaklade väggar med en osymmetrisk liten kakelbit bredvid en dörrkarm och ett hål för eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som vanligt så räknar man fel, vilket gjorde att det blir en liten skitbit (6.5cm bred) bredvid dörren istället för att hamna med skarv vid eluttagen :/ Men men, man lär så länge man lever :)

Delvis kaklade väggar vid dörröppning i pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man inte har ett stativ som går upp tillräckligt högt får man ta till andra lösningar :)

Delvis kaklade väggar och arbetsverktyg spridda i ett rått och ombyggnadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
Nästa gång du behöver byggström skulle jag föreslå att du i alla fall använder ett skarvuttag, så får du åtminstone dragavlastning ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kära byggahusare, tänkte skriva av mig lite.

Har nu på kvällen tagit tag i att sätta taklister, jippie som tidigare så föll valet på svanhalsar som ska förkroppas blir ju riktigt snyggt. Totalt handlar det om fyra innerhörn och ett ytterhörn.

För att summera så förkroppar jag en list i båda ändar fast den bara skulle göras i en ända, kapar en och samma list fel inte bara en utan två gånger!
Slinter och kör kontursågen rakt i tummen vilket resulterar i ett ymnigt köttsår hinner där i mellan få ett psykbryt då jag helt hamnar i obalans med höger blir vänster och vise versa

O nu har jag slut list då jag i min enfald tänkte att 1meter extra räcker.
 
  • Vit svanhalslist monterad i ett hörn mellan tak och ljusgrå vägg, med synligt innerhörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Kära byggahusare, tänkte skriva av mig lite.

Har nu på kvällen tagit tag i att sätta taklister, jippie som tidigare så föll valet på svanhalsar som ska förkroppas blir ju riktigt snyggt. Totalt handlar det om fyra innerhörn och ett ytterhörn.

För att summera så förkroppar jag en list i båda ändar fast den bara skulle göras i en ända, kapar en och samma list fel inte bara en utan två gånger!
Slinter och kör kontursågen rakt i tummen vilket resulterar i ett ymnigt köttsår hinner där i mellan få ett psykbryt då jag helt hamnar i obalans med höger blir vänster och vise versa

O nu har jag slut list då jag i min enfald tänkte att 1meter extra räcker.
Skam den som ger sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.