L Lutte skrev:
Kära byggahusare, tänkte skriva av mig lite.

Har nu på kvällen tagit tag i att sätta taklister, jippie som tidigare så föll valet på svanhalsar som ska förkroppas blir ju riktigt snyggt. Totalt handlar det om fyra innerhörn och ett ytterhörn.

För att summera så förkroppar jag en list i båda ändar fast den bara skulle göras i en ända, kapar en och samma list fel inte bara en utan två gånger!
Slinter och kör kontursågen rakt i tummen vilket resulterar i ett ymnigt köttsår hinner där i mellan få ett psykbryt då jag helt hamnar i obalans med höger blir vänster och vise versa

O nu har jag slut list då jag i min enfald tänkte att 1meter extra räcker.
Hade du använt en talmeter hade alla bitar varit en dm för korta. Bara bita ihop och stödja lokala bygghandeln.

• Gilla
epw
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Hade du använt en talmeter hade alla bitar varit en dm för korta. Bara bita ihop och stödja lokala bygghandeln.
Haha en klassiker! Kör faktiskt med talmeter och Leica, nä nya tag imorgon efter jobbet när förrådet av list är återställt

Idag (och igår) har jag isolationstestat golvvärmen i badrum och kök för att vara trygg med att ha den inkopplad. Perfekt nu vid årets kallaste dagar :). Tack till @GK100, @Mikael_L, @Slugge och @TeroM med flera för hjälp och glada tillrop kring detta :).

• Gilla
TeroM
  • Laddar…
K
Börjat skära till och lägga ut plattor i hallen. Grå Jämtländsk kalksten. (jag hade nog döpt den till grå-blå jämtland)
Enda ställena jag sett denna live innan, är i Ramböll och Tyrens kontor i Stockholm. Kanske inte den vanligaste kalkstenen i hemmamiljö? :D

300xfallande och det blir 4mm fogbredd.

Även dessa var ett "blocketfynd".

• Läggningsprocess av grå-blå Jämtländsk kalksten med 4mm fogar och mätningsinstrument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
D09
Beställde nya ledlampor från aliexpress till grabbens rum.

Jäkla skillnad på typ 8 år gamla led och dessa :)

Betalade 50kr st för de gamla, icke dimbara och de har nog 2-3 watt

De nya är dimbara med ca 20watt och 24kr st

Valde att testa kallvit

• Tak med nya kallvita dimbara LED-lampor monterade, förbättrad belysning jämfört med äldre modeller.
    Skapa konto
  • Inbyggda kallvita ledlampor i tak, ger stark belysning i ett modernt rum.
    Skapa konto
Igår var elektrikerna på besök igen. De drog om elen och jordade ovanvåningen samt bytte ut gamla centralen till en ny.
Ut med det gamla
Gammal elcentral med flera bortkopplade säkringar och ledningar på ett kaklat golv.
Skapa konto

In med det nya
Ny elcentral med öppen dörr visande säkringar och automater, nyligen installerad och omgiven av vit vägg.
Skapa konto

Vi har även kaklat klart större delen av den tredje väggen. Rätt nöjd med hålen till belysning/uttag :)

Renoverad vägg med nykaklade vita kakelplattor, uttag och en grå dörr.
Skapa konto

Nykaklad vägg med vägguttag och delvis kaklad dörröppning i ett pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto

Kakelvägg med utsågade hål för eluttag där kablar är synliga och utgör förberedelse för installation.
Skapa konto

Har även börjat med kaklingen runt fönstret. Kanske inte helt plant eller perfekt, men tillräckligt bra för oss :)

Renoveringsarbete med kaklade väggar nära fönster, ojämn omålad vägg och eluttag.
Skapa konto
Vitkaklade väggar runt ett fönster med uttag och väggfäste, arbete verkar pågående.
Skapa konto

Nu blir det nog inget mer de närmsta dagarna, har gjort mig handikappad i benet, så det får bli lite ofrivillig vila.

• Gilla
Snål-Jocke och 5 till
  • Laddar…
K
Stiligt @4star, hör kanske inte hit men jag blir inte klok på golvläggningen under din gamla elcentral på bild :D

K KjellTimell skrev:
Stiligt @4star, hör kanske inte hit men jag blir inte klok på golvläggningen under din gamla elcentral på bild :D
Haha, jag förstår det :D Det är en rens-lucka (?) till avloppet som du ser!

S
Frun och jag är lite oense över nödvändigheten att riva en liten bit av hallgolvet. Jag förstår inte problemet. :geek: En bit av hallgolvet borttagen, visar underliggande trä och omgivande kakel i behov av renovering.
Skapa konto

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
tommib
Det var konstigt, shabby chic är väl fortfarande trendigt? Men jag hänger inte med så bra i modet förstås...

S
Modern kamin framför betongvägg med färgglada bladmönstrade tapeter på sidorna.
Skapa konto
Inte mycket shabby shit hemma hos oss.

S
S sinuslinus skrev:
Frun och jag är lite oense över nödvändigheten att riva en liten bit av hallgolvet. Jag förstår inte problemet. :geek:[bild]
Husfriden råder igen. :D
Ett par brun kängor som står prydligt på en gråmönstrad matta inomhus, mot en grön vägg och ljus kaklad golv.
Skapa konto

• Gilla
kioskdavid och 6 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Husfriden råder igen. :D
[bild]
Syns inte = finns inte? :D

S
Snigla Snigla skrev:
Syns inte = finns inte? :D
Kanske, det var inte jag som la dit mattan. :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Haha

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.