P Paxman skrev:
Funkar klingorna i även i bordssåg resp. kapsåg om vi förutsätter att håldiametern och diametern är korrekt?

Jag har en Dewalt cirkelsåg, en Bosch kapsåg och en Scheppach bordssåg...alla med originalklinga. Det har länge legat på önskelistan att skaffa lite fler klingor till dessa för att få dem lite mer mångsidiga. Kan Lidls klingor vara en billig lösning på detta?

EDIT: Kollade bordssågens manual och den uppger att originalklingan har specifikationerna ø 250 x ø 30 x 2,8 mm. Lidls klingor stämmer på alla punkter bortsett från diametern som är 210 mm istället, dvs 40 mm mindre. Är det en dealbreaker?
Kan inte tänka mig att det påverkar något annat än att max såghöjd sjunker med 20mm. Det brukar ligga kring 75mm med 250mm klinga. Nu blir det då ca 55mm istället.

Men ärligt talat, jag tror originalklingan gör ett bättre jobb än de där.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tack för svaret vectrex!

För 50 spänn är det värt att testa...kanske till och med köpa två set, så har man en uppsättning man kan köra riktigt fulmaterial med.

Var tvungen att gå ut i garaget och kolla mina sågar. Dewalten har klingdiameter på 165 mm, så då blir det nog lite trångt med 210 mm. Sen var det visst en Metabo kapsåg jag hade ( :p ) och den har 216x30x2,4, så där funkar nog Lidlklingorna fint. Att de är 0,2 mm tjockare är jag säker på att det inte spelar någon roll, hellre lite för tjock än lite för tunn tänker jag mig.

Hur är det med tandningens utformning? Jag har för mig att jag läst något om att man inte ska ha samma tandning på de olika typerna av sågar...
 
nino nino skrev:
Några erfarenheter av Lidl bänkborrmaskin?

Känner att jag saknar en men inte så mycket så att 5-10000 på en Arboga känns ok

Gör inga direkta precisionsjobbb, mest nåt hål i 4kants profiler och liknande
Jag har en tidigare årsmodell av maskinen. Den är som andra maskiner i samma segment.
Bordet ska bara klämmas på röret i önskad höjd, en vevmekanism för detta är väl det jag saknar mest.

Jag har fyllt röret med betong så det är styvare och ger bättre tyngd åt maskinen.
 
Nya sågklingor från Parkside på arbetsbänk, fortfarande i förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag slog till på några sågklingor. Ska bli kul att se hur de fungerar.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag ska ta mig förbi min lokala Lidl idag för att göra samma...hoppas de inte är slutsålda.

Hur tycker du att klingorna verkar johel572, nu när du har dem i handen?
 
Funkar dom där klingorna till dewalt kap såg?
Dw 7 nånting tror jag den heter
 
Ska ni köra 210 klingor på 216 kap o gersåg så kolla först att ni har marginal. Min dewalt 777 (eller vad den kan heta) avsedd för 216 klingor sågar inte genom ämnet helt med 210 klinga...hur jag nu kan veta det:rolleyes:
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
De känns helt ok. Det är ganska små tänder men så kanske det blir med 80st på 210mm. De var dock välförpackade och adapterringar verkar följa med varje klinga. Hinner dock inte provkapa än.

50kr tycker jag de verkar värda. Är de dåliga får man väl slipa om dem.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Det jag tänker på mest är ifall
Ola C Ola C skrev:
Ska ni köra 210 klingor på 216 kap o gersåg så kolla först att ni har marginal. Min dewalt 777 (eller vad den kan heta) avsedd för 216 klingor sågar inte genom ämnet helt med 210 klinga...hur jag nu kan veta det:rolleyes:
Då får man lägga en offerbit under ämnet så det kommer upp lite...:)
 
P Paxman skrev:
Det jag tänker på mest är ifall


Då får man lägga en offerbit under ämnet så det kommer upp lite...:)
Jotack, det jobbiga var att den sågade nästan igenom, sparade en liten triangel i nedre bakre hörnet. Så, offerbiten gick i princip i två delar varenda sågning, många offerbitar blir det....
 
Haha...ja, det förstår jag är lite bökigt! :D Gissar att det är en såg utan teleskoparm...?
 
P Paxman skrev:
Haha...ja, det förstår jag är lite bökigt! :D Gissar att det är en såg utan teleskoparm...?
Jo teleskop men dessa armar är med i nedåtgående rörelsen. Så, låser man dessa på en fix höjd sågar den i vinkel så snittet hamnar inte på samma höjd genom materialet.
 
Vad är det för konstig såg?
 
P Paxman skrev:
Vad är det för konstig såg?
Är ditt google trasigt?:thinking:
 
Nu har även jag införskaffat en klinga av varje sort (fick åka till två Lidl, då första butiken bara hade tre varianter). Jag riggade upp dem lite snabbt i min bordssåg och satte upp min micrometerklocka för att kolla ifall de kastade något. Först testade jag originalklingan...den var rätt skev kan jag säga. Den visade sig vara ø 255 mm, så det är ju rätt stor skillnad mellan den och Lidl-klingorna, men jag ser inte det som ett så stort problem då jag sällan sågar så tjocka material med den sågen.

Lidls klingor var hyfsat lika gällande hur mycket de kastade. Alla låg runt 0,1 mm utom en som låg på 0,2 mm. Jag har för lite erfarenhet av den här typen av sågar för att säga om det är mycket eller lite, men min känsla är att det ändå är rätt OK. Jämfört med originalklingan är de i alla fall mycket rakare! :D Just nu har jag lite för mycket dammkänsliga grejer i garaget för att kunna testsåga, men när jag gjort det kan jag återkomma med en rapport om jag kommer ihåg.

En sats med elskruvmejslar åkte också med av bara farten, då jag helt saknat sådana i min verktygslåda. Intrycket av dem är att de känns prisvärda med skönt grepp och med klart godkänd precision i tillverkningen. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.