Inatt gjorde jag äntligen klart alla ritningarna som behövs för att söka bygglov på uterummet och skickade dessa till en supertrevlig tjej på kommunen för att checka att jag hade fått med allt som behövs. Fick svar på morgonen att det såg bra ut så ikväll ska jag se till att skicka in bygglovet. Hoppas hoppas att det går igenom så att vi får börja.
 
  • Gilla
Kakelfog
  • Laddar…
Väggen är färdigmålad förutom lite runt städskåpet eftersom vi behöver flytta ut det en aning för att få ett snyggare avslut mot väggen.
Nymålad vägg med en ställning framför, ogjord del runt ett synligt städskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har lekt lite med Sketchup och ritat upp vår kommande hallmöbel som blir baserad på IKEA:s köksstommar. Det blir 2st 60x60x220cm som modifieras till samma djup som IKEA:s ”40-skåp”, 3st 60x40 och 2st 40x40. Sidorna som är träfärgade på ritningarna nedan blir limfogskivor av ek. Tror att det kommer bli bra och svälja en del när vi tar bort klädkammaren. Detta ska alltså främst användas för förvaring av det som används för säsongen eftersom att vi kommer att bygga ytterligare garderober under trappan.

Med dörrar:
3D-skiss av en hallmöbel baserad på modifierade IKEA-köksstommar med eklimfogskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utan dörrar:
3D-Sketchup-ritning av en anpassad hallmöbel baserad på IKEA-köksstommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Ser bra ut, gillar idén med Metod-stommar :cool::thinking::ok:
 
Redigerat:
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ser bra ut, gillar idén med Metod-stommar :cool::thinking::ok:
Hehe ja från början var jag lite inne på att bygga allt själv men även jag har insett att jag bara har 24h på ett dygn och det är mycket annat som också behöver göras och du har ju visat att det går att bygga med dessa :D
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Idag har vi plockat ur klädkammaren och skruvat ner all inredning samt skickat ut dörren. Det som tog längst tid var helt klart att gå igenom allt vi hade där inne.
Nedmonterad klädkammarsinredning och vitvaror staplade i en tom klädkammare med tomma vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att även barnen skulle vara nöjda var vi även på tropikarium innan vi åkte och kollade golv. Lutar starkt åt svart klinkers med lite skifferaktig struktur i storleken 30x60cm med svart fog. Frågan är ju dock om vi ska ha halvförband eller raka...?

Vi ska även ha golvvärme och det lutar åt Ebeco Cable Kit 400 då vi har det i tvättstugan och det fungerar mycket bra där. Snickaren som ska hjälpa oss med uterummet sen föreslog att vi skulle fräsa ner den i plattan för att inte höja golvet. Men hur gör man egentligen det?
 
Vi håller på och renoverar i hallen för stundande uterumsbygge som ni säkert redan vet (väntar på bygglov). I dagsläget har vi ingen golvvärme i hallen vilket såhär på vintern resulterar i ett iskallt och ofta blött golv. Golvet ligger på en gjuten oisolerad platta som ska vara 10cm enligt husspecen men vår platta skiljer sig från övriga hus i området då vår platta är 40cm tjock och under plattan ligger det minst en halvmeter tjockt lager med Lecakulor. Det var lite om förutsättningarna i hallen. Jag tänker att detta bör minska risken med fuktig platta ganska ordentligt? Plattan har varit snustorr på de ställen vi har inspekterat den tidigare.

För att inte få nivåskillnad har vi bestämt oss för att såga spår i plattan 10mm djupa cc70 ska det vara mellan slingorna. Kabeln vi har tänkt att använda är Ebeco Cable Kit 400 som är 4mm tjock. Hur breda spår ska man såga och hur gör man bäst i vändningarna?

Golvvärme nummer två rör uterummet som konmer att byggas på gjuten isolerad platta och där jar jag sett att det finns kablar som är gjorda för ingjutning direkt i plattan. Frågan här blir mer om det finns några uppenbara nackdelar med detta? Drar en sådan kabel mer energi än en som ligger närmare det färdiga golvet?

Både hallen och uterummet kommer att få klinkergolv.
 
Tänkte sammanfatta helgens arbete som har varvats med snölek och längdskidåkning, äntligen kom snön

Lördagsbetinget blev att riva ner väggen in till klädkammaren samt gipset in mot det som ska bli gästrum/pysselrum/kontor...

Före:
Rivningsarbete i ett rum med borttagna väggplattor, synliga reglar och lister staplade på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Renoveringsprojekt med påbörjad rumsomvandling och exponerade träreglar i vägg samt borttaget innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska behändigt att det iaf har funnits en dörr in till det rummet där vi vill ha den då det är en bärande vägg.

Söndagens jobb blev att riva ner innertaket för att elektrikern lättare ska komma åt samt att vi sparar lite takhöjd när vi ska sätta in spotar (jämfört med om vi hade sänkt taket rakt av) Isoleringen såg lite mörk ut runt reglarna men inget tecken på någon fukt så jag vet inte om det är något man ska bry sig om?
Renoveringsrum under arbete med riven vägg, isolering synlig i taket, stege mitt i rummet och kläder på väggkrok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade även att lossa några klinkersplattor på golvet och plattorna i sig släpper ganska lätt men hur bär man sig åt för att få bort allt fix?
Renoveringsprojekt med golv där klinkers är delvis borttaget och fixexponerat, stegar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen bar det av en vända till tippen med den bröte som inte gick att förvandla till ved (läs allt utom reglarna).

Sen har jag även ritat lite i Sketchup. Lyft in hallmöbeln och ritat in bordet vi har tänkt att ha i uterummet.
3D-Sketchupmodell av ett husinteriör med markerade väggar för ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du kan stänga om dig och skaffa mask så kan du ju köpa en diamantslipskiva till vinkelslipen typ denna:
Diamantslipskiva för vinkelslip, 125x22,2 mm, från Jula med pris och artikelnummer 016000.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Om du kan stänga om dig och skaffa mask så kan du ju köpa en diamantslipskiva till vinkelslipen typ denna:
Mask har jag visserligen redan men det är inte lätt att begränsa området.
 
En knack eller bilmaskin och en lämplig spadmejsel borde lösa problemet! Dammar dessutom inte ens i närheten av vad det gör att slipa :)
 
Idag fick vi besked om att bygglovet för uterummet blev godkänt :):):cool::love::)

Jag har även beställt värmegolvet, spotar och lite annat till hallen. Samt även pratat med ett företag som hyr ut maskiner och bestämt mig för att börja med en bilmaskin och en spårfräs. Skulle jag inte få bort allt så hyr jag även en betongslip.
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Idag hämtade jag ut en låda med elprylar till hallen. 3st HideALite Comfort G2, 3st spot guards, Ebeco Cable Kit 400, 10st impulsfjädrar (till bra att ha samlingen) samt 5st vägguttag med tillhörande ramar för att vara Exxact ;)
Elektrisk utrustning för heminstallation, inklusive HideALite, Ebeco Cable Kit och Exxact vägguttag, på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag passerade även IKEA i Karlstad i helgen och passade på att köpa två Grundtalhyllor eftersom dessa är utgående och vi behöver stängerna till vår hallmöbel.

Min WTB var även duktig igår och fick loss all gammal klinkers. Så nu återstår bara bilning för att få bort fixet och spårning för att lägga värmekabeln. Maskiner kommer att hyras till helgen och elektrikern kommer nästa vecka.
Industridammsugare på ett klinkergolv under renovering med synlig spackel och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Imorgon ska jag leka med nedan. Provade att först bara bila bort fixet men sen fick jag en fix idé om att prova att bila bort även flytspacklet och det visade sig släppa ganska fint från själva plattan. Så nu tror jag att jag kommer bila bort allt så slipper jag spåra för golvvärmen.
Elektrisk bilningshammare på betonggolv med bortbilat material och renoveringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Har du vattenburen värme ska du väl ha vattenburen golvvärme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.