Mikael_L
Ja spelar någon enstaka hundring i kabelkostnad ingen roll drar du naturligtvis in så grovt som går, vare sig du tänker säkra 16 eller 25A.
Då finns det ju i alla fall en sportkepa att gå upp i säkring om man vill och får lov.

Något lite lägre elräkning också, då man inte värmer upp husets väggar med elektriskt uppvärmd kabel lika mycket. Sparar säkert någon enstaka krona per år.
 
nzsc nzsc skrev:
Pratade med energiavdelningen i min kommun idag. De är nämligen nätägare. Enligt dem ska det kosta 300 kr inkl. moms för säkringsändring <63A under löpande abonnemang. (y)

Eftersom jag i dagsläget har matning på enbart 1x25A, funderar jag på att dra in 3x25A.

Varför 3x25A och inte 3x16A? Jo, för att kommunen tillämpar en särskild taxa för lägenheter. Samma tariff oavsett storlek på huvudsäkring upp till 63A. :cool:
Antar att du inte bor i Malmö då, står så under ditt namn. Men är det rimligt enkelt att förbereda för 25A och det inte ens kostar mer i årsavgift förstår jag att de andra i huset gjort det och då kan du ju klart också.
 
nzsc
S Slugge skrev:
Antar att du inte bor i Malmö då, står så under ditt namn. Men är det rimligt enkelt att förbereda för 25A och det inte ens kostar mer i årsavgift förstår jag att de andra i huset gjort det och då kan du ju klart också.
Uppmärksam du är! :rofl:
Bor i Malmö just nu, men lägenheten ligger i Trelleborgs kommun :cool:
 
nzsc
Funderar på följande. Vill gärna höra era åsikter och hur ni hade gjort. :)
 
Mikael_L
16A och 2,5 mm2 till häll och ugn.
Men jag skulle ta samma grupp till kyl och frys. Och gärna tillsammans med takbelysning i köket, exempelvis, för att så snabbt som möjligt upptäcka om säkringen plötsligt fallit.
Och väldigt gärna en grupp till i köket för uttag, så du kan köra vattenkokaren samtidigt som något annat. Men det går att slänga på ett uttag eller två på samma grupp som micron också.
Och förresten, är micron på 3600W :surprised:. Isåfall måste du ha 16A och 2,5 mm2 där.
Vanligen drar hushållsmikro runt 700-1200W
I övrigt ser det bra ut.

Fast har du koll på om den gruppförteckning lirar med hur det faktiskt lirar med befintliga rör i bostaden som ni vill återanvända samt att allt blir lämpligt att sy ihop just så.

Det är ju lite skillnad på ett nybygge med alla väggar öppna och full frihet att välja var man vill dra rör och slang, jämfört med en renovering där man som regel drar sig från att långa sträckor bila in nya rör i betongen - om man kan slippa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
nzsc
Mikael_L Mikael_L skrev:
16A och 2,5 mm2 till häll och ugn, annars ser det bra ut.

Fast har du koll på om den gruppförteckning lirar med hur det faktiskt lirar med befintliga rör i bostaden som ni vill återanvända samt att allt blir lämpligt att sy ihop just så.

Det är ju lite skillnad på ett nybygge med alla väggar öppna och full frihet att välja var man vill dra rör och slang, jämfört med en renovering där man som regel drar sig från att långa sträckor bila in nya rör i betongen - om man kan slippa.
Tack! Hela lägenheten är utriven, väggarna utslagna, nya plåtreglar på plats, så det blir inte särskilt mycket kvar som ska bilas för nya rör i de befintliga betongväggar. Sänker taket i hela lägenheten förutom i sovrummen, på så sätt kan jag dölja kablarna ovanför takgips. Annars är det inga konstigheter att dra elen i de nya väggarna som består av plåtreglar ju.

Tänker mest på den tekniska biten dock.

KÖK
7400W för häll
3600W för ugn
3600W för mikrovågsugn
2400W för diskmaskin
90W för kylskåp
90W för frysskåp
TOT. 17180W

BADRUM
2300W för tvättmaskin
1000W för torktumlare
300W för handdukstork
750W för golvvärme
TOT. 4350W

Resten består av vanliga vägguttag och sänkt tak med LED-belysning i hela lägenheten förutom i sovrummen där jag tänkt låta bli att sänka taket och i stället ha vanlig taklampa.

Visst, egentligen bör hällen teoretiskt sätt kunna klara sig på endast 13A och resten av förbrukarna t.o.m. på 6A, eftersom 3-fas kommer att dras in från mätaren i källaren till normcentralen i lägenheten, och i stället för 17 st dvärgbrytare endast ha några få. Men nu när jag har möjlighet och tillfälle att göra vid det, så är det lika bra att passa på och göra det ordentligt. :p

Vad sägs om att istället dra FK 2,5mm2 och sätta in 16A på allt?

btw. Huvudsäkring i mätaren kommer bli 3x25A istället för nuvarande 1x25A.
 
Mikael_L
nzsc nzsc skrev:
Vad sägs om att istället dra FK 2,5mm2 och sätta in 16A på allt?
Nej.
Shuko-uttag är lite klent designade för 16A, även om de flesta numera är godkända för det. Men kör man höga strömmar brukar de åldras snabbt och behöva bytas med jämna mellanrum.

Nä, kör du 10A på alla vanliga grupper.
Du behöver inte heller ha en gruppsäkring per rum, du kan låta 2-4 sovrum dela på en, 1 sov + 1 v-rum på en etc.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
En liten besserwisser-anmärkning:
Schuko är en förkortning för tyska Schutzkontakt, som betyder skyddskontakt, eller ett uttag/stickkontakt med jordat skydd.
Schuko = rätt
Shuko = fel
Schucko = fel

Fattat?
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 4 till
  • Laddar…
nzsc
Mikael_L Mikael_L skrev:
gärna tillsammans med takbelysning i köket, exempelvis, för att så snabbt som möjligt upptäcka om säkringen plötsligt fallit.
Bra tänkt där, något som jag missat. Annars kan säkringen lösa ut, utan att man lägger märke till det. Större chans att lägga märke till det om något man använder konstant plötsligt lägger av. (y)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och väldigt gärna en grupp till i köket för uttag, så du kan köra vattenkokaren samtidigt som något annat.
Också bra tänkt där! Numera har jag haft samma grupp till DM som till vattenkokare. Proppen löser ut så fort de två är igång samtidigt (10A). (y)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och förresten, är micron på 3600W :surprised:. Isåfall måste du ha 16A och 2,5 mm2 där.
Tydligen! :) Ingen vanlig mikro, utan en kombinerad ugn/mikro.

Kom dock att tänka på en annan grej, som jag kanske missat?
Jag har ju räknat enbart på 1-poliga säkringar till alla grupper. :rolleyes:
 
  • Elektrisk kretsschema med säkringar och hushållsapparater som ugn och mikrovågsugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kretsschema med säkringar och beteckningar för hushållsapparater som diskuteras i en renoveringsforumstråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elritning med en säkringsinstallation märkt 10A och anslutning till badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför sådan monster Micro?
 
nzsc
B Byggdjuret skrev:
Varför sådan monster Micro?
Den ena är ångugn, den andra är mikrokombiugn. Därav lika stor effekt som på ugn. Egentligen får man två st ugnar i mitt fall + mikro i den ena.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Käka jordgubbar och dricka champagne.
Hur går det för optimisten, kämpar på ännu?

Ja, du behöver räkna 2-poliga grupper till 2-faslaster. Vet inte om du har något som går på 3-fas men om, är det samma som gäller där.
nzsc nzsc skrev:
Potato/Potato... Stål är naturligtvis den rätta benämningen. Var aluminiumet kom ifrån kan även jag undra över.

Oavsett benämning så ska dessa bytas ut naturligtvis. Ut med det gamla och in med det nya.

Jag vet att 3x16A räcker gott och väl, vilket också är det normala. Men kostar det inget extra och får FK plats i befintligt rör, så varför inte liksom :p

Föreningen bör kunna ha något att säga till om det hela, men kan inte riktigt med anledning av att två andra redan dragit in 3x25A. :cool:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
S Slugge skrev:
Hur går det för optimisten, kämpar på ännu?
Ja det tog tyvärr 10 timmar, så det blev lite sent hem i fredags.
Man ska aldrig utmana Murphy såhär. Hade det varit en tisdag hade det varit klart på 6 timmar. ;)

Jag stötte på lite problem (hade inte planerat nog bra, och kollat nog bra) med att få en kabelväg till den gamla centralen från mätare A1, det var ju fullt med centralkapslingar ivägen.
Så jag fick koppla om div i centralerna, för att mata via B1. Och så var det grymt jobbiga dimensioner, 16mm² som minst, men det fanns även 25 och 35mm², och jag hade inte tillräckligt grova rör och slang med mig.
Och så vart det ju även lite väntetid medan killarna från Vattenfall gjorde sitt, det var liksom för trångt att jobba samtidigt.
Så här såg det ut före
Bild på en äldre elektrisk central med många mätare, kopplingslådor och kablar före en ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kan inte se efter-bilden, gjorde han inget eller?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
nzsc
S Slugge skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med 5000, men du kan ju kolla lite priser på material, du ska väl ha ny central och komponenter där, JFB, HB, dvärgbrytare, fasskenor osv, sen dra ut nya 3-fasgrupper, bygga om mätartavlan samt byta mätare och dra ny stigare, numera benämnt huvudledning.
Du vet uppenbart vad du pratar om! ;)

Utöver den här materialkostnaden, tillkommer kostnad för kablar, isolering, dosor, spots, strömbrytare, vägguttag, m.m.

Men arbetskostnaden tillkommer, och det var kanske det jag syftade på med 5000 kr? :thinking:
 
  • Elektriskt material och priser i en tabell inklusive huvudbrytare, jordfelsbrytare och olika säkringar. Totalt 4 958,80 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.