Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
Var bör man gå över till TN-S ??
Om man drar 5x2,5 eller 5x4mm2 (eller 5x6mm2) så delar man upp TN-C till TN-S bakom mätartavlan på något lämpligt vis, behöver inte vara (tja, ska inte..) någon JFB här.
Om man drar 3x2,5+10mm2, 3x4+10mm2, 3x6+10mm2 så delar man upp PEN till TN-S i lägenhetens gruppcentral. Då lämpligtvis vid en eller ett par JFB.

Så det är kabelvalet som styr var PEN får övergå till PE + N.

Jag skulle nog sikta på att dra 5x6mm2 eller 5x4mm2 i första hand, men 5x4mm2 är kanske svårt att hitta som kabel. Sen skulle det nog annars få bli 5x2,5mm2 och max 16A säkringar.
Men först skulle jag vilja kolla förimpedansen och aktuell spänningsnivå i köken och räkna några sekunder på detta, så man inte går bort sig på för klen matning och får problem.


Sen kommer det smått svåra valet om det går i en kabel 5g2,5 eller MK 5g4
Vad ska man välja bort? Arean eller det extra nötningsskyddet mot metallrören.
 
Redigerat:
Mikael_L
S Slugge skrev:
Känner du är lite optimistisk med tiden som vanligt Mikael_l_, alla är ju inte lika snabba som du.. En halvdag för att ordna allt det där skulle jag nog lätt vilja ha till en heldag, men bör väl att få ROT-avdrag på 30% också?

Som du skrev kan man kanske dra in en 4x2,5/2,5 eller dylikt, eller ledare mindre än 6 kvadrat men gårdet med kabel i metallrör är det väl trevligt?
Nu på fredag kommer v-fall och bryter ute vid gatan till en fastighet, sen har tydligen någon som planerat detta (inte jag) tänkt att jag ska hinna riva bort 3 st mätartavlor, sätta upp en ny mätartavla (dvs 3 abonnemang -> 1 abonnemang), upp med en ny, mycket liten fördelningscentral, plugga lite gamla öppningar i gamla servislådan (på med ett par fl13-flänsar) och så dra ihop de gamla befintliga matningarna och gruppcentralerna till den nya fördelningen.

Jag har varit och kikat på jobbet, köpt allt material. Min största fasa just nu är att det är en sån där jävla lättbetongvägg som absolut inget går att fästa i.
Jag tror jag kommer hinna, annars blir det en låååång fredagkväll ... :cry:

Ja alltså, detta jobb inbegriper ingen lång ledningsdragning upp till något lägenhet i gamla rör i okänt skick. Allt ska göras endast i elnischen. Men dock mer arbete där.

En lång dragning av grov kabel i befintliga rör är ju en rejäl osäkerhetsfaktor.
Jag har däremot bra koll över vad som ska göras nu på fredag, och vad som kan krångla.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
nzsc
Vad blir maximalt effektuttag på en trefasmatning med huvudsäkringar 3x25A?

P=V*I*√3
P=400*25*√3
P=10000*√3
P=17320W
P=17,32kW

Tänker jag rätt här?

För enfasmatning med 1x25A bör det bli istället:
P=V*I*1
P=230*25*1
P=5750W
P=5,75kW
 
Redigerat:
Ja så kan man räkna.
 
nzsc
Pratade med energiavdelningen i min kommun idag. De är nämligen nätägare. Enligt dem ska det kosta 300 kr inkl. moms för säkringsändring <63A under löpande abonnemang. (y)

Eftersom jag i dagsläget har matning på enbart 1x25A, funderar jag på att dra in 3x25A.

Varför 3x25A och inte 3x16A? Jo, för att kommunen tillämpar en särskild taxa för lägenheter. Samma tariff oavsett storlek på huvudsäkring upp till 63A. :cool:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
nzsc
Jämförde även konstruktionsritningarna över fastigheten. Källarplan med min våningsplan. Upptäckte då att elcentralen i min lägenhet ligger precis ovanför elmätarna i källaren. Förhoppningsvis bör det bli ett enklare ingrepp att dra in 3-fas från källaren upp till gruppcentralen i bostaden, raka vägen upp :cool:
 
Dör kan föreningen ha synpunkter, om de fattar att de bör ha det...

Om vissa säkrar upp mycket så kan det begränsa möjligheten för andra att senare säkra upp. Det finns en begränsning i hur mycket du får in via serviskabeln.

I föreningen där jag var ordf. för en massa år sedan hade vi ca 800 lgh, 7 kvarter (men bara 5 fastigheter). Vi hade matning i varje kvarter på 3x 85A. Så ca 100 lgh på 85A.

Och i många år vägrade Sthlm energi att öka matningen, det fanns inte tillräcklig matning till stadsdelen. Vi försökte bla. bygga ett par ytterligare tvättstugor, men vägrades elanslutning.

I samband med stambyte ökades även elförsörjningen till hela stadsdelen och vi ökade till 250A per matningspunkt. Det gav ändå inte möjlighet att byta ut spisar till el från gas. Elkonsulten ville egentligen att vi skulle öka mycket mer, men då hade det kallats för ombyggnad istället för renovering, med krav på centraliserade elmätare, vi hade fått säga upp ett antal butikslokaler och istället bygga ca 30 nya mätarrum. Och skillnaden i kostnad bedömdes ligga på 15 - 30 milj, lite beroende på hur man räknade. Det hade ex. krävts evakuering av alla boende (en barackstad var på gång) vid det större jobbet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu på fredag kommer v-fall och bryter ute vid gatan till en fastighet, sen har tydligen någon som planerat detta (inte jag) tänkt att jag ska hinna riva bort 3 st mätartavlor, sätta upp en ny mätartavla (dvs 3 abonnemang -> 1 abonnemang), upp med en ny, mycket liten fördelningscentral, plugga lite gamla öppningar i gamla servislådan (på med ett par fl13-flänsar) och så dra ihop de gamla befintliga matningarna och gruppcentralerna till den nya fördelningen.

Jag har varit och kikat på jobbet, köpt allt material. Min största fasa just nu är att det är en sån där jävla lättbetongvägg som absolut inget går att fästa i.
Jag tror jag kommer hinna, annars blir det en låååång fredagkväll ... :cry:

Ja alltså, detta jobb inbegriper ingen lång ledningsdragning upp till något lägenhet i gamla rör i okänt skick. Allt ska göras endast i elnischen. Men dock mer arbete där.

En lång dragning av grov kabel i befintliga rör är ju en rejäl osäkerhetsfaktor.
Jag har däremot bra koll över vad som ska göras nu på fredag, och vad som kan krångla.
Det bör ju vara klart till frukost, vad ska du göra resten av dagen?
 
Mikael_L
Käka jordgubbar och dricka champagne.
 
nzsc nzsc skrev:
Pratade med energiavdelningen i min kommun idag. De är nämligen nätägare. Enligt dem ska det kosta 300 kr inkl. moms för säkringsändring <63A under löpande abonnemang. (y)

Eftersom jag i dagsläget har matning på enbart 1x25A, funderar jag på att dra in 3x25A.

Varför 3x25A och inte 3x16A? Jo, för att kommunen tillämpar en särskild taxa för lägenheter. Samma tariff oavsett storlek på huvudsäkring upp till 63A. :cool:
Kan inte finnas någon anledning att dra in så mycket, som Hempularen skrev bör föreningen komma med invändningar, samtidigt kommer du ju inte ta ut mer än vad 3x16A medger så i praktiken blir det ingen skillnad, mer än att någon i framtiden kommer tro servissäkringarna måste höjas då alla lägenheter tar ut 3x25A.

Sen behövs det kanske grövre kabel än vad som går i.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min största fasa just nu är att det är en sån där jävla lättbetongvägg som absolut inget går att fästa i.
Jag tror jag kommer hinna, annars blir det en låååång fredagkväll ... :cry:
Jag får en del flashbacks från den gamla goda elektrikertiden...Minnena är kristallklara, trots att det är 25 år sedan...:)
 
Den jordfelsbrytaren kan möjligen användas som huvudströmbrytare. Den skyddar visserligen om man håller i vattenkranen, men inte om man har skyddsjordad utrustning. Helt fel ansluten av någon som uppenbarligen inte hade en aning om vad det handlade om.

Att byta till renoveringsdosor verkar vara ett oändligt jobb. Det finns hakar att köpa även till nya prylar, även om det inte är standardutrustning.

De elrör jag har stött på har varit i stål, inte aluminium. Det låter udda, men inte omöjligt.
 
tommib
Det vi ser på bilderna är väl vanliga plåtdosor och B-rör. Exakt likadana som jag hade hemma.

Jag skulle starkt rekommendera att byta dem, dosorna deformeras relativt lätt och plåtdosor är helt enkelt inte en bra idé. Dessutom är det svårt att ansluta mer än ett rör till dem på ett bra sätt om man behöver det. Rören är desto värre och kända för att kunna ha vassa kanter som kan råka skala FK som man drar i.
 
nzsc nzsc skrev:
Varför 3x25A och inte 3x16A? Jo, för att kommunen tillämpar en särskild taxa för lägenheter. Samma tariff oavsett storlek på huvudsäkring upp till 63A. :cool:
Du kommer klara dig på 16A, eller möjligen 20 om du vill ta i lite. Jag har 16 i kåken med värmepump, 6kW elpatron, golvvärme, tvättmaskin, tork, diskmaskin, bastu, kupévärmare i bilen och nåt extra element och säkringarna håller, ingen varmgång heller.
 
nzsc
Potato/Potato... Stål är naturligtvis den rätta benämningen. Var aluminiumet kom ifrån kan även jag undra över.

Oavsett benämning så ska dessa bytas ut naturligtvis. Ut med det gamla och in med det nya.

Jag vet att 3x16A räcker gott och väl, vilket också är det normala. Men kostar det inget extra och får FK plats i befintligt rör, så varför inte liksom :p

Föreningen bör kunna ha något att säga till om det hela, men kan inte riktigt med anledning av att två andra redan dragit in 3x25A. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.