Inga lamputtag i/över fönster och ingen ytterbel samt uttag på altan. Och naturligtvis uttag just under brytarna, det har varit standard dom senaste 30 åren. Och så saknar jag det viktigaste nämligen hur det är tänkt att dras.
 
nzsc nzsc skrev:
Är det sant? Inget jag känt till eller reflekterat över förrän @Leif i Skåne nämnt det :confused:
Det var sant... Ett uttag direkt under strömbrytaren (alltså på ~90 cm höjd) i varje rum fanns med i standarden, men försvann mystiskt i den utgåva som kom 2014. Det är dock fortfarande en god ide. Kan man minska på antalet ryggböjar per dag så är det bra, det inser man i min ålder.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Om det är tänkt att ha "myshäng" vid köksön även efter matdags, så fundera på att välja spisfläkt med mysbelysning eller sätta en spott eller två över köksön så du kan släcka lampan i fläkten utan att det känns mörkt över köksön.
Tänker också att det kan vara bra med ett uttag högst upp till höger i köket (på ritningen) om det inte är högskåp där.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Är det sant? Inget jag känt till eller reflekterat över förrän @Leif i Skåne nämnt det :confused:
Det är sant.
Underlättar väsentligt om man inte har centraldammsugare
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var sant... Ett uttag direkt under strömbrytaren (alltså på ~90 cm höjd) i varje rum fanns med i standarden, men försvann mystiskt i den utgåva som kom 2014. Det är dock fortfarande en god ide. Kan man minska på antalet ryggböjar per dag så är det bra, det inser man i min ålder.
Ska man vara petig och vara en "messershmidth" så blir det faktiskt 96.5 cm över golvet
Cc måttet på en flerfacksram ska vara 100 cm;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
nzsc
E elmont skrev:
Inga lamputtag i/över fönster och ingen ytterbel samt uttag på altan. Och naturligtvis uttag just under brytarna, det har varit standard dom senaste 30 åren. Och så saknar jag det viktigaste nämligen hur det är tänkt att dras.
Menar du att jag bör planera in lamputtag i/över fönster?

Att dessutom planera in uttag under brytare känns som naturligt. Det har jag faktiskt gjort överallt förutom i sovrummen samt badrummet. @Leif i Skåne menar nog att uttag ska finnas direkt under brytaren, medan du å andra sidan kanske menar att det inte spelar någon roll om man har det direkt under brytare eller längre ner, säg c/c 150-200 mm från färdigt golv som är dagens standard?

Det kommer att dras innanför taket eftersom tanken är att vi ska sänka den. Diskussion pågår kring hur mycket vi ska sänka den. Minst 45 mm blir det, men vissa föreslår 95 mm pga downlights. :thinking:
 
nzsc
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var sant... Ett uttag direkt under strömbrytaren (alltså på ~90 cm höjd) i varje rum fanns med i standarden, men försvann mystiskt i den utgåva som kom 2014. Det är dock fortfarande en god ide. Kan man minska på antalet ryggböjar per dag så är det bra, det inser man i min ålder.
Tack Bo! Anser du då att jag bör ha ett uttag under varje brytare på c/c 90 cm över färdigt golv?
 
Jag tycker som sagt det är en god ide men jag vill inte gå så långt som att anse hur du ska ha det. Du får välja själv.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Tack Bo! Anser du då att jag bör ha ett uttag under varje brytare på c/c 90 cm över färdigt golv?

Nä! det är att ta i för mycket, tänk på det estetiska.


Som jag sade i ett tidigare inlägg, kolla hur lång elkabel + slang dammsugaren har och sätt ett uttag så du når hela lägenheten om möjligt.
Samt ett i köket, under där man tänder belysningen, det är där man oftast behöver mellanstäda då barn välter ut flingor, mjöl, kaffe när dom hjälper till. Likaså behövs det städas i hallen varje dag när det är vått och grusigt ute.

Det kan vara svårt att få till miljöbelysning i en gammal lägenhet med betongväggar.
Ett alternativ är att använda el-uttag med separat brunn.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/exxact-vagguttag/exxact-uttag-m-separat-brunn

Om man som jag propagerat för tidigare på forumet.
Alltid drar Brun / Blå / Gul-Grön / Orange / Vit, dom senare som tändtråd, så kan man i efterhand bestämma vilka kontakter som skall vara styrda On/Off eller Dimmade eller alltid med spänning. merkostnaden är kanske 500-1000 Kr men väldigt enkelt att ändra i efterhand!

Kostnaden sparas in flerfaldigt genom att man inte behöver tänka i förväg och lägga tid på planering. Rören finns redan dom kan man inte ändra på i gamla lägenheter. Men man kan enkelt få till ett viss grad av smart hem.

Ofta sitter uttaget så det är lämpligt med en lampa i fönstret, har man separat brunn kan denna tändas med astrouret i Plejd när solen går ner, på alla uttag samtidigt..
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Omöjligt att säga. Det beror på om det finns ett rör som är tillräckligt grovt till din lägenhet för att dra en lämplig huvudledning (5G6) eller om det måste dras i trapphus.
Det räcker med 5 ledare a 2.5 mm2 om hon samtidigt byter från 25 ampere till 16 ampere huvudsäkring. Troligtvis har hon idag 3 stycken ledare a 4 eller 6 mm2 som matning, så det borde inte vara problem med att dra ny matning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.