tommib
Jag skulle dragit fram två-tre grupper till köket förutom det du har räknat upp. Kyl och frys kan dela med belysningen men jag skulle inte lägga några allmänuttag på samma grupp. De kan med fördel vara uppdelade på två eller t.o.m. tre grupper så att du kan köra vattenkokare, brödrost och kaffebryggare samtidigt.
 
nzsc
E elmont skrev:
disk 10A
Tvätt 10A
Kyl och frys på en 10A
handukstork på en belysningsgrupp
Det är ingen fördel att "ta i lite" utan det är som alltid att lagom är bäst.
Då kör jag på det :geek:
Ingen risk att diskmaskinen löser ut på 10A?
 
tommib
Troligen inte, men vill du vara helt säker kan du förstås dra fram 16A till den. Att eftersom du ändå kommer dra andra grupper med 2,5 kvmm får du säkert lite över som du kan dra i där. Jag skulle inte kludda med 13A grupper.
 
nzsc
tommib tommib skrev:
Jag skulle dragit fram två-tre grupper till köket förutom det du har räknat upp. Kyl och frys kan dela med belysningen men jag skulle inte lägga några allmänuttag på samma grupp. De kan med fördel vara uppdelade på två eller t.o.m. tre grupper så att du kan köra vattenkokare, brödrost och kaffebryggare samtidigt.
Mycket bra sagt faktiskt! Med resonemang från dig och @elmont hade det funkat dessutom på 2-radig kapsling. (y)
 
Det viktiga i ditt fall är att du fått trefas så du kan dela tex uttag i köket där du vet det kommer större belastning mellan faserna. Det är så och inte genom 16 A som i princip är onödigt utom för spis, ugn du får det vettigt och bra. Så tänk på hur du kommer utnyttja saker tillsammans och fördela efter det med 10 A per fas så här du verkligt stor marginal.
 
nzsc nzsc skrev:
Då kör jag på det :geek:
Ingen risk att diskmaskinen löser ut på 10A?
Nej, det finns ingen risk, dvärgen tål den överlasten den stunden. Skulle det vara att du skulle behöva mer kan du sätta 13A med B-karakteristik. 13A C som du tänkt hade möjligen också fungerat, men det kan bli på gränsen rent teoretiskt som sagt.

Alternativt att du drog 2,5 kvmm, men det är som sagt överkurs.

Tvätt 10A kan bli lite svagt om du tvättar och rumlar samtidigt, finns uttag du kan mata med 1 fas/brunn exempelvis för att slippa reta sig i framtiden, dvs en 2-fasgrupp med 2-polig brytning. Har du handdukstork, golvvärme och uttag till rakapparat/eltandborste?
 
tommib
S Slugge skrev:
Tvätt 10A kan bli lite svagt om du tvättar och rumlar samtidigt, finns uttag du kan mata med 1 fas/brunn exempelvis för att slippa reta sig i framtiden, dvs en 2-fasgrupp med 2-polig brytning.
Det kan vara värt att poängtera att det enda uttaget som är godkänt, mig veterligen, är ett Elko RS. Om TS inte gillar den serien är det svårt.

Jag skulle inte heller välja att sätta ett dubbeluttag om jag hade möjligheten att sätta två enkla med lite mellanrum. Dubbeluttaget ser jag som en renoveringslösning på en befintlig trefasgrupp. När TS nu river ut allt och gör om skulle jag välja att göra en "renare" installation och undvika trefasgrupper i möjligaste mån.
 
tommib tommib skrev:
Det kan vara värt att poängtera att det enda uttaget som är godkänt, mig veterligen, är ett Elko RS. Om TS inte gillar den serien är det svårt.

Jag skulle inte heller välja att sätta ett dubbeluttag om jag hade möjligheten att sätta två enkla med lite mellanrum. Dubbeluttaget ser jag som en renoveringslösning på en befintlig trefasgrupp. När TS nu river ut allt och gör om skulle jag välja att göra en "renare" installation och undvika trefasgrupper i möjligaste mån.
Helt klart en bra poäng, minns inte vad som sas angående badrummet, om väggarna skulle ner eller ej, ville bara poängtera att det numera finns 2-vägsuttag godkända för separata faser per brunn. Vet inte vilka tillverkare som hoppat på detta exakt men det finns naturligtvis en viss risk att en framtida olycka med lekman inblandat kan slå tillbaka på tillverkaren.

Går ju även att sätta två enkeluttag i dubbelrum eller behålla bara en fas men allt detta vet nog Tas redan.
 
nzsc
S Slugge skrev:
Har du handdukstork, golvvärme och uttag till rakapparat/eltandborste?
Ja, handdukstork, golvvärme, uttag till TM resp. TT + ytterligare ett dubbelt uttag, för ex. hårtork, rakapparat, och sådant som du nämner faktiskt.
 
nzsc
Förresten, hade en elektriker över som tittade på det hela. Vi diskuterade frågan om dragning av ledningarna. Eftersom taket sänks i hela lägenheten föreslog jag att det vore lättast att dra från elcentralen i hallen, via taket, sänka det till en vägg, ta den sista biten under golvet till hällen. 5G2,5. Det skulle innebära 4 böjningar. Men enligt honom är det max 2 böjningar per ledning. Någon som vill säga något om detta ang. antal böjningar, att tänka på vid dragning av kablar, osv?

Hans lösning skulle innebära 2 böjningar om man väljer att gå raka vägen under golvet. = betydligt mer bilande :poop:
 
tommib
Hmm.... jag tror inte att det finns något maxantal för böjar formellt men här får jag vika mig för dem som utför installationer dagligen. Det finns säkert en erfarenhetsmässig anledning till att vilja dra en viss väg. Samtidigt kan det vara lättja och en oförmåga att tänka kreativt. Det är väldigt svårt att veta.

Personligen skulle jag säga att allt beror på sträckor och graden av böj. Har för mig att det finns en praktisk "gräns" på ca 10 m mellan dosor för att inte göra dragningarna allt för svåra men det kan nog utökas om det är långa raksträckor eller väldigt snälla böjar.

Frågan är helt enkelt väldigt svår att svara på utan att se det på plats.
 
tommib tommib skrev:
Hmm.... jag tror inte att det finns något maxantal för böjar formellt men här får jag vika mig för dem som utför installationer dagligen. Det finns säkert en erfarenhetsmässig anledning till att vilja dra en viss väg. Samtidigt kan det vara lättja och en oförmåga att tänka kreativt. Det är väldigt svårt att veta.

Personligen skulle jag säga att allt beror på sträckor och graden av böj. Har för mig att det finns en praktisk "gräns" på ca 10 m mellan dosor för att inte göra dragningarna allt för svåra men det kan nog utökas om det är långa raksträckor eller väldigt snälla böjar.

Frågan är helt enkelt väldigt svår att svara på utan att se det på plats.
Du har en köksö?
Ville din elektriker dra lite i taket och lite i golvet och du allt i taket?
 
tommib
Jag har inte köksö (och har svårt att se vitsen med en).
Jag förstår inte heller kommentaren ovan.
 
"Normalt" drar man elen i taket och det finns ingen gräns på antalet böjar men detär bäst med så få som möjligt OCH dom som man gör ska ha så stor radie som möjligt.
 
  • Gilla
nzsc och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har jag egentligen inte så mycket att tillägga.
elmont, slugge, tommib och skåneleif har nog nämnt det mesta som jag tänker. Jag är i stort överens.

Som elmont skriver, ta en säkring till tvätt, en till disk, låt handdukstork dela med något och kyl+frys dela på en.
Men om din DM är specad 2400W så skulle jag själv nog välja en 13A säkring och 1,5 mm² kabel. Det är ju dimensioneringsmässigt det korrekta valet.

Och man kan välja valfritt B13 eller C13 för
S Slugge skrev:
Nej, det finns ingen risk, dvärgen tål den överlasten den stunden. Skulle det vara att du skulle behöva mer kan du sätta 13A med B-karakteristik. 13A C som du tänkt hade möjligen också fungerat, men det kan bli på gränsen rent teoretiskt som sagt.
Det spelar ingen som helst roll om man väljer B eller C här.
Ty DM stora last är de resistiva värmeelementen, så det behövs ingen startströmstålighet.
Och när vi kommer till överlast så har den termiska utlösningen i både B och C-karaktäristik exakt samma uppförande.
Så man har vare sig nytta eller skada utav att välja något av alternativen till en DM.



Sen håller jag med tommib, det enda du ska fundera på att ta till lite extra, "bara för att"... är flera 10A grupper till köket, där du har alla husets större strömförbrukare, dvs vattenkokare, våffeljärn, brödrost, matberedare, kaffebryggare/maskin.
Dra gärna 3 st 10A enfasgrupper dit, spridda på varsin fas i centralen. Försök tänka till så du får en god chans att du kan ha dessa lite större laster spridda på olika grupper. Kanske inte helt plättlätt att gissa var man kommer ha sina hushållsapparater, men någon ide brukar man ju ha.


Att dra elen i taket tycker jag låter som en bra ide. Jag har aldrig hört om någon gräns på antalet böjar. Men ju fler, desto knöligare förstås, så det kan ju vara någon tumregel som en del elektriker håller sig med.
Men en enda riktigt dålig böj är redan det för mycket = omöjligt att komma genom.
Och 10 jättefina böjar med snäll radie är samtidigt inga som helst problem.
En regel jag fått till mig, vet inte varifrån, vet inte heller hur viktigt och noga den är, är max 15 meter rör innan man måste lägga in en hjälpdosa på vägen.
Man kan ju också sätta in en hjälpdosa om man befarar att man har fått några otrevligt jobbiga böjar.
 
Redigerat:
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.