Hej byggare!

Vill tränga in i ett nytt hål från köket in i rummet, jag vet inte eller är det en bärande vägg eller inte. Väggen är gjord av trä, täckt med gips. Längden på den nya öppning på ca 2m. Huset är 1 våningar. Kontaktade kommunen, de kastade en plan, men det är tyvärr inte märkt.

Behöver jag tillstånd för dessa verk, kan jag installera strålen själv, om väggen är bärande?

Publicera den ritning du har och markera var du vill göra en öppning.

Ja, jag ska publicera nu, men det är inte klart
Ritning med planlösning av hus och två fasadvyer, markerat ännu ej färdigt område med rött kryss.

Väggen som du vill ta upp en öppning i är bärande. Du måste sätta in en balk. Hur stor den balken måste vara beror främst på hur stor snölast man måste räkna med. Hur stor snölasten är beror på var i Sverige du bor.

Behöver jag göra för att få tillstånd från kommun eller jag kan beräkna och installera det själv?

Du behöver göra en bygganmälan till Byggnadsnämnden. Installera får du göra själv, men jag tror inte att du kan beräkna balken själv.

J justusandersson skrev:
Väggen som du vill ta upp en öppning i är bärande. Du måste sätta in en balk.
I princip har du säkert rätt, Justus.
Men om TS lämnar kvar en stolpe, som indikeras på ritningen, så kan det kanske gå ändå.
Avståndet mellan de röda strecken på ritningen ser ut att vara cirka 1,2 m, alltså lika med takstolsavståndet:
upload_2018-2-15_12-43-55.png

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Avståndet mellan de röda strecken på ritningen ser ut att vara cirka 1,2 m, alltså lika med takstolsavståndet
Om det stämmer kan det naturligtvis fungera, men då måste man vara lite händig och förstå hur huset är uppbyggt och kunna mäta sig fram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.