Hej byggare!
Vill tränga in i ett nytt hål från köket in i rummet, jag vet inte eller är det en bärande vägg eller inte. Väggen är gjord av trä, täckt med gips. Längden på den nya öppning på ca 2m. Huset är 1 våningar. Kontaktade kommunen, de kastade en plan, men det är tyvärr inte märkt.
Behöver jag tillstånd för dessa verk, kan jag installera strålen själv, om väggen är bärande?
Vill tränga in i ett nytt hål från köket in i rummet, jag vet inte eller är det en bärande vägg eller inte. Väggen är gjord av trä, täckt med gips. Längden på den nya öppning på ca 2m. Huset är 1 våningar. Kontaktade kommunen, de kastade en plan, men det är tyvärr inte märkt.
Behöver jag tillstånd för dessa verk, kan jag installera strålen själv, om väggen är bärande?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Publicera den ritning du har och markera var du vill göra en öppning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Väggen som du vill ta upp en öppning i är bärande. Du måste sätta in en balk. Hur stor den balken måste vara beror främst på hur stor snölast man måste räkna med. Hur stor snölasten är beror på var i Sverige du bor.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du behöver göra en bygganmälan till Byggnadsnämnden. Installera får du göra själv, men jag tror inte att du kan beräkna balken själv.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Liknande trådar
-
Hur ansluter jag min nya tvättställsblandare?
Badrum -
Hur ansluta nya duschblandare till befintliga rör?
Vatten & Avlopp -
Inåtgående eller utåtgående: Fråga till er som installerar nya balkong/terassdörrar
Fönster & Dörrar -
Hur fäster man de här kopplingarna på nya köksblandaren Mora Pullout?
Kök -
Byte av tvättställsblandare, nya rörkopplingarna läcker
Vatten & Avlopp